2012-11-26 10.10.54 uitsnede

Het laatste onderdeel van de cursus patroontekenen van de modevakschool is klaar en ingeleverd ter controle door de kleermaker zo blogde ik vorige week reeds. Hier is de tutorial voor de liefhebber. Ik verbaas me er iedere keer over hoeveel mensen toch zoeken op de specifieke werkbeschrijvingen die ik maakte van diverse naaitechnieken. Bij Google scoor ik daar hoge ogen 😉 Later zal ik nog eens foto-overzicht maken van alle werkstukken en onderdelen voor deze opleiding – een soort modeshow op papier/pc dus 😉

Werkwijze en aantekeningen vestje vrije keuze:
gilet lang model

  • Stoflegging taillenaden patroon laten aansluiten.
  • Doorslaan patroon en tekens, doorslagdraden doorknippen en patroon afhalen.  Controleren of bij figuurnaden etc. het patroon van de stof ook daadwerkelijk doorloopt/hetzelfde is.

P1090836

  • Figuurnaden voering voor en achterpand rijgen en stikken.
  • Onderbeleg aan voorpand rijgen, stikken, strijken en doorstikken op de voering.

P1090838

  • Beleg aan voering rijgen, stikken, strijken en doorstikken op de voering.
  • Knipje in naad geven en beleg onder open strijken zodat het niet te dik wordt.

P1090842

  • Zo ziet het er aan de goede kant  van de voering nu uit.

P1090841

  • Vouw de onderrand van het achterbeleg zorgvuldig om en strijk het.

P1090860

  • Speld de plooi in de voering, boven en onderaan 1 cm over ca. 5 cm en verder kort op de kant. Daarna kun je de plooi stikken en het beleg eroverheen spelden, rijgen en de onderrand van het beleg erop vast stikken.

P1090858

  • De schoudernaden van voering en pand rijgen, stikken en open strijken.

P1090867_1  en detail P1090868

  • Voering en stof van panden goede kanten op elkaar rijgen bij halsnaad, stikken en aan de goede kant kort op de belegkant doorstikken, zodat de sluiting van het vestje stevig wordt en mooi naar binnen valt.
  • Dan voering en stof van de panden bij de armsgaten op elkaar rijgen en stikken. De zijnaden blijven open.

P1090876

  • Gilet keren en strijken.

P1090877

  • Ondernaad achterpandgoede kanten op elkaar. De voering is groter en wordt teruggevouwen. Rijgen, doorslag verwijderen en stikken.

2012-11-26 10.11.25

  • Zijnaden  goede kanten op elkaar. Bij armsgat dubbele stof naar twee kant leggen. Eerst rijgen, doorslag verwijderen en stikken.  Laatste kleine stukje in de voering open aan Ă©Ă©n kant. Dit wordt later met de hand gesloten als de ondernaden van het voorpand gesloten zijn. Niet vergeten naden goed open te strijken

2012-11-26 11.06.502012-11-26 11.07.19

  • Ondernaad voorpand, doorslag verwijderen en stikken. Naad uitdunnen, hoekjes wegknippen gilet keren en persen.
  • Opengelaten stukje in de voering sluiten door dicht op de rand te stikken of met de hand te sluiten.
  • Gilet sluiten op middenvoor (ezelsbruggetje DROL = dames rechts over links, heren andersom).
  • Plaatsbepaling knoopsgaten: verdeel de totale lengte over het aantal knopen dat je wilt gebruiken. De eerste knoop komt ter hoogte van de V-hals. Leg de knoop 1 cm van de rand en steek een speld in het eerste gaatje: op die plaats moet je knoopsgat – in de breedte- beginnen. Meestal is dit 2 mm rechts voorbij middenvoor. Maak de knoopsgaten 2 mm groter dan de knoop en open ze met een tornmesje. Om niet per ongeluk uit te schieten, zet je  een speld aan de andere kant van het knoopsgat.
  • Plaatsbepaling knopen: doe de sluiting dicht op mv en steek een speld aan het uiteinde van het knoopsgat zo dicht mogelijk bij de rand. Zet de knoop aan op die plaats, op het andere pand; het 1e gaatje komt dus precies op die speld.

En dit is dan het resultaat als je de sluiting dicht doet en de achterkant – verplichte foto’s voor de map- maar ik zal het vestje alleen maar los over iets dragen denk ik. Het geheel is erg stijfjes – stijver dan ik ben 😉 – dus een volgende keer komt er zeker een taillering in.

P1090967P1090971P1090968

Maar zo los vind ik het veel beter staan.

P1090946_1

NB de plant op de achtergrond is een krijgertje toen mijn zus verhuisde naar een krappe Amsterdamse bovenwoning inmiddels meer dan 20 jaar geleden. Zie ook die andere bejaarde. 

»

  1. Julie Mestdagh schreef:

    Ik blijf het knap vinden dat je dat kan. Ik zou er persoonlijk noch het geduld, noch de tijd voor hebben, maar ‘k denk dat het ontzettend veel voldoening moet geven om je eigen kledij te kunnen maken. Super

  2. Nanda schreef:

    Wat een mooie uitleg, compleet met foto’s. Ik zou het niet kunnen, ik heb net als Julie het geduld er niet voor.

  3. Ada schreef:

    Dat ziet er heel mooi uit …en het zou me verbazen als het niet word goedgekeurd want volgens mij zit het volgens de regels in elkaar
    Maar je hebt wel gelijk met een figuurnaadje hier en daar word het wel sportiever maar misschien heb je nog een reepje stof en kun je aan de achterkant een bandje zetten of op de voorpanden een zakje …….als het terugkomt van de controle.
    Groetjes,
    Ada

    • djaktief schreef:

      Hoi Ada,

      Bedankt voor de tips. Ik had ook al aan dat bandje gedacht, want ik vind het nogal saai. De stof is wel mooi maar fotografeert moeilijk omdat het glanst.

      groetjes,

      Dorothé

  4. Jouw uitleg is zo duidelijk, waarom ga je niet de lerarenopleiding coupeuse/naaien volgen??

Geef een reactie

