‘Mijn moeder was ook coupeuse’ dat hoor ik geregeld als ik vertel dat ik een cursus patroontekenen volg. Maar ofschoon veel moeders goed met naald en draad over weg kunnen, denk ik dat ze toch niet echt dameskleermaakster zijn, want dat is eigenlijk de vakterm.

In 2004 toen de jongste naar groep 1 ging begon ik aan een opleiding om te zijner tijd weer een baan te vinden. Het was de opleiding Costumière (4 modules) aan de Modevakschool. Deze opleiding zou minimaal 80 lesuren per jaar hebben én minimaal 400 zelfstudie-uren. De verwachte opleidingsduur was twee jaar. Daarna moest je een cursus stofwarenkennis doen en dan mocht je examen doen. Pas dan kwam de opleiding tot Coupeuse, die nog twee modules omvatte en met ongeveer dezelfde studiebelasting als voor de eerste cursus. Dit zijn de eisen van het LPM (Landelijk Platform Modevakonderwijs)

P1090586_1

Nu in december 2012 heb ik de 3e module afgerond en ik beëindig mijn cursus met certificaten in plaats van een examen. Dan zou ik nl. nog de module kinderkleding en een cursus stofwarenkennis moeten doen. Ik stop omdat ik niet verwacht dat ik mijn brood kan verdienen met maatkleding ontwerpen en maken omdat mensen niet bereid zijn hiervoor te betalen nu kleding zo’n wegwerpartikel is geworden. Ik ben heb ook niet de aspiraties om echt de mode in te gaan. Het is net als bij voetbal ….. ze dromen allemaal dat ze profvoetballer zullen worden. Ik zal dus geen Dorothé Chanel worden ;-). Als ik kritisch naar mezelf kijk op dit vakgebied dan kan ik zeggen dat ik wel passie en durf heb om van niets iets te maken. De technische uitvoering is ook heel behoorlijk en draagbaar maar op de tekentafel is het echt zwoegen voor mij om ideeën om te zetten in een uitvoerbaar patroon.

P1090596_1 P1090597_1

Verder is het vak van naaister erg eenzaam omdat je – in Nederland- alleen achter de machine zit zonder collega’s om mee te kletsen en te overleggen. Ik ben toch meer een ‘mensen-mens’ zoals ze dat wel eens zeggen. Toch heeft deze opleiding me veel opgeleverd aan vakkennis, doorzettingsvermogen en natuurlijk diverse creaties. Kijk maar naar onderstaande diashow.  Als je erin geïnteresseerd bent kan ik je ook aanraden om de tutorials op de bladzijde ‘naaien tips en trucs’ eens aan te klikken of rond te neuzen bij de categorie naaien en de tags naaiwerk en patroontekenen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Ik blijf wel veel van mijn kleding zelf maken want het is een heerlijke hobby. Komend jaar blijf ik ook nog wel op les want ik heb nog wat wimmies en wippies (work in mind and work in progres). Jullie zullen er nog wel eens wat van zien op dit blog.

»

  1. Ada schreef:

    Hoi,hoi,

    Leuk om dit te lezen en ja werk erin vinden is tegenwoordig niet zo gemakkelijk en niet haalbaar
    Toen ik ruim 20 jaar geleden mijn opleiding afronde met een coupeuse diploma ben ik wel een aantal jaren les gaan geven in de avonduren en dat was ook heel leuk ,maar dat doe ik inmiddels ook niet meer
    Maar kleding maken blijft leuk om te doen
    Veel succes met het afmaken van je wippies en wimmies

    Groetjes,
    Ada

    • djaktief schreef:

      Hi Ada,

      Jij hebt dus echt een coupeusediploma… geweldig…. als ik nog eens vastloop met iets dan weet ik je vast wel te vinden 😉 Ik blijf ook benieuwd naar jouw creaties.

      groetjes,

      Dorothé

  2. KnutzEls schreef:

    Je hebt toch mooi doorgezet. Een een eigen lijn is wel zo exclusief!!

    • djaktief schreef:

      Hi Els,

      Wat je maakt is niet in de winkel te vinden en het past ook vaak beter. Toch moet ik wel opletten dat alleen draag wat me echt goed staat, want een patroon of een stof kan wel eens heel anders uitvallen 😉

      groetjes,

      Dorothé

  3. Julie Mestdagh schreef:

    Ik ben fan van je cirkelrok 🙂 Heel erg leuk! KNap dat je al die modules hebt gevolgd. Je kan nu toch heel wat kledij voor jezelf maken, iets om trots op te zijn. Ik wou dat ik dat kon. Met al die leuke stofjes die je tegenwoordig kan kopen in de winkel moet je heel leuke dingen kunnen maken!

  4. Marieke schreef:

    Hoi! Ik ben net begonnen met mijn opleiding tot coupeuse. Ik verwacht ook niet dat ik er mijn geld mee kan verdienen, maar het is wel heel erg leuk om te doen

Geef een reactie

