P1060379_1

Als mijn kinderen uit school komen hebben ze altijd honger en zijn ze moe. Natuurlijk kan ik dan een heel verhaal houden over hoofdhonger en buikhonger maar dan stel je de relatie met je puber(s) toch wel danig op de proef. Ik heb gemerkt dat opvoeden met daden meer werkt dan met woorden… tenminste bij onze kinderen.

Mijn kinderen zijn opgegroeid met reclameslogan ‘vier uur Cup a Soup’  maar ik kan me ook voorstellen dat het heerlijk is om iets warms te eten als je duf uit school komt, moe gefietst, vaak kletsnat van de regen met het vooruitzicht op een flink pak huiswerk. Natuurlijk zijn hier ook zakjes in huis met soeppoeders en uiteraard zijn de topmerken van Noodles en de meest dikmakende hete bamisoepjes favoriet. Ik ben geen eetgoeroe maar dagelijks een zakje dikmakende e-nummers tegen een prijs waarvan je portemonnee flink afslankt is niet ‘my cup of …’ Sinds een paar weken ben ik daarom bezig met het experiment: pubersoep!

Op maandag of dinsdag maak ik tegenwoordig een volle pan pubersoep … iedere week een andere en daar mogen ze dan één portie van die ze in de magnetron opwarmen. Een minimum aantal ingrediënten tegen een budgetprijs gecombineerd met een geringe inspanning dat is mijn favoriete manier van koken sowieso. Ik weet ook dat er in potten en blikken en blokjes e-nummers zitten, maar volgens mij zijn mijn soepen toch veel gezonder dan de poedervarianten.

Ik publiceerde trouwens al zes afleveringen gemakkelijke recepten op dit blog onder de naam  ‘Uit de keuken van….’ die je allemaal terug kunt vinden onder het kopje  recepten. Ze zijn ook zo eenvoudig omdat ik graag wil dat de kinderen ze zelf ook kunnen maken. Het kaartenmapje op de eerste foto is ondertussen al aardig gevuld geraakt. Waarschijnlijk zullen we in de kerstvakantie nog wel wat experimenteren met de kinderkook en -bakkunst, dus er zal nog wel eens een aflevering verschijnen. Hier dus weer een kleine aanvulling in het soepensegment….  De soep is uiteraard niet alleen geschikt als vier-uur-killer maar ook erg makkelijk in deze pre-kerstfase met allerhande kerstactiviteiten op scholen die de logistiek van ouders tart…. of als aanvulling van een kliekjesdag of gewoon als je weinig tijd hebt.

Knipsel pubersoep tomaat

Knipsel pubersoep groente

Knipsel pubersoep kip

knipsel pubersoep bonen

»

  1. Julie Mestdagh schreef:

    Mmmm! Soep! Ook hier wordt elke zondag soep gemaakt, waar we dan een halve week van eten. Lekker en gezond en voedzaam!

  2. Feikje schreef:

    Ah gelukkig. Even dacht ik dat je je pubers in de soep stopte. Lekkere recepten allemaal. Wij aten vandaag toevallig linzensoep. Vult ook goed!

  3. Ada schreef:

    Soeppie gaat er altijd wel in toch,ik maak ook bijna elk weekend wel verse soep lekker soepvlees op een oud peteroliestelletje (met lampenolie voor de lucht) voor de heerlijke boillion en dan kun je er eigenlijk alle kanten mee op
    Eet smakelijk !

  4. Zuster Klivia schreef:

    Ik ben zelf niet zo soeperig. Ik denk dat ik het 3x per jaar eet. Lief, die recepten, maar niet voor mij 😉

  5. tip: Als je geen pubers in huis hebt kun je te veel soep invriezen.

  6. Pe schreef:

    Wees maar zeker dat jou soep gezonder is dan die E-nummertjes! Mij kan je altijd verleiden met een verse soep maar vreemd genoeg eten mijn kinderen dat nooit. Rare jongens die pubers!

  7. Affodil schreef:

    De pubers zijn hier allang het huis uit (de oudste maakt binnenkort zelf de ervaring mee van pubers in huis) maar de soep is gebleven. Toch in de winter. Een grote pot maken, invriezen in literdozen en zo kan je met een soort of 4-5 dagelijks afwisselen en toch zelfgemaakte soep eten.

Geef een reactie

