P1100077_1

Dat is de beste wens voor iemand die lekker gaat skiën, want deze ogenschijnlijke onheilswens brengt geluk. Wij waren een weekje in de witte wereld van Oostenrijk.

P1100074_1

Wijzer geworden met de jaren vertrokken we niet meer midden in de nacht na het kerstgala van oudste om toujours door te rijden in de strijd tegen de vertraging door files, maar pas op zaterdagochtend om 08.00 uur. TomTom gidste ons langs bekende en onbekende wegen – én langs en dóór files – in Nederland en Duitsland. Tegen etenstijd waren er nog diverse filesrestanten en dus sloegen we af naar de Schnitzels, Bratkartoffeln en Pommes en kreeg ik kookvrij ;-). Pas na 20.00 uur bereikten we –gaar van het lange rijden en duf van de luistercd’s van Harry Potter en Verkehrsinformation – ons Oostenrijkse appartement in Zell am Ziller. Dit dorp is al de 4e keer onze uitvalsbasis voor de een gezinswintersportvakantie en de 6e maal dat de kinderen op skies in actie komen. We verbleven ook in Bad Kleinkirchheim, Serfaus (2x) en St. Christina (Italië) maar daar was (nog) niet altijd iedereen voluit op het witte goud aan de bak.

P1100108_1

Wij kennen dus het klappen van de zweep dat bij deze actieve vakantie hoort:  verblijf boeken, skispullen bijtijds aanschaffen, inpakken en uitpakken, reizen, skischoenen en ski’s huren, skipassen regelen dat is allemaal ‘even’ af zien tot je eindelijk met de gondel omhoog zoeft naar het witte paradijs. Ook al hebben we heel veel ervaring, toch is het iedere keer weer spannend en verassend hoeveel sneeuw ligt er en wat het weer voor ons in petto heeft en dat we allemaal ’s avonds weer heelhuids beneden zijn. Op zondagochtend om 10.30 uur was het zover om weer even in te komen op de ‘Plattenhanger’ oftewel de oefenlift. Manlief skiet al heel lang en heeft mij ook aangestoken maar helaas ben ik geen natuurtalent op de lange latten. De jongens hebben het talent van hun vader maar rustig aan beginnen is ook voor jeugdige waaghalzen wel zinvol. Iedereen heeft uiteraard een tijdlang les gehad, maar op een gegeven moment weegt de lesinvestering qua tijd en geld niet meer op tegen het skiplezier.

P1100178_1

Er was voldoende sneeuw (65 cm), maar over de kwaliteit waren de meningen verdeeld en dit is uiteraard gerelateerd aan het skitalent. ’s ochtend ’s lag het er allemaal prachtig geprepareerd bij maar ’s middags was het hard werken om je weg tussen/over de Buckels en langs/over ijsplaten en/of gras/stenen door de papperige sneeuw te banen. Maar het weer maakte heel veel goed. Wat wel tegenviel is dat het veel drukker was als anders in deze Kerstperiode, maar dat bleek te komen doordat in de aangrenzende gebieden Mayrhofen en Kaltenbach de liften niet open waren. Je kunt met de skipas van de Zillertal Arena nl. skiën in alle gebieden van het Zillertal van de Hintertuxer Gletscher t/m (Vorder)Lanersbach, in Mayrhofen, Kaltenbach, van Zell t/m Gerlos en Königsleiten  en ook nog in de kleinere gebieden Krimml, Gerlosstein, Ramsau etc. Verder sneeuwde het ook op twee dagen waardoor je weinig zicht had omdat je skibril meestal flink beslaat tijdens de afdaling. Dat op de tast skiën heeft uiteraard allesbehalve onze voorkeur :(.

P1100093_1

De uitdaging voor het mannelijke deel van de family zit in het scoren van zoveel mogelijk verschillende liften en afdalingen op één dag over een zo groot mogelijke afstand. Mijn uitdaging zit er vooral in om lekkere afdalingen te maken die er skitechnisch een beetje elegant uitzien. Ik hoor normaal al tot het prototype die de weg niet kan vinden en alle huisjes en bomen zien er door de winterse omstandigheden voor al schattig maar onherkenbaar uit ;-). Gelukkig hebben de liften namen en de pistes nummers en kleuren. Ik werd die eerste dag verder nog geplaagd door stijfheid in mijn benen en nog steeds geïrriteerde hamstrings. Dat we vorig jaar niet geskied hadden speelde me waarschijnlijk ook wel parten. De eerste dag kwam ik nog wel goed door, maar de tweede dag – onderweg naar Gerlos waren met een heftige drukke zwarte piste in het vooruitzicht- deed me al vrij snel besluiten dat ik in mijn uppie op de bekende pistes van het eigen gebied zou blijven en op mijn gemak van een Apfelstrudel zou eten ;-).

IMG00119-20121228-1231

De volgende dag ging ik wel mee om het Mayrhofen uit te checken, maar ook daar bleek het wijzer om te splitsen. Ditmaal  kreeg ik gezelschap van jongste  met wie ik met de Tux-150 – een reuzegondel naar het gebied van de Rastkogel ging. Met zijn 11 jaar kan hij prima skiën maar hij mist het uithoudingsvermogen van zijn oudere broers. Hij leidde en adviseerde me over de afdalingskeuze ‘ga jij eerst maar de blauwe mama’ en wachtte keurig met gekruiste skistokken ‘aan dit teken kun je mij herkennen mama’ op cruciale splitsingen zodat we de juiste liften vinden op onze tour. Het ging reuzegoed en daarom stel ik voor om niet met de Tux-150-gondel naar beneden te gaan maar de zgn. Panorama-abfahrt naar beneden te skiën.  Het begin is heerlijk alsof je tussen de wolken danst maar al gauw wordt het steiler en buckeliger. Hylke en ik redden ons prima maar op een donkerrood stuk sta ik op een gegeven moment toch achterstevoren met gekruiste ski’s. Het lukt om de binding los te krijgen en zonder vallen de afdaling voort te zetten. In de kom die het skigebied van Mayrhofen vormt, komt nauwelijks zon en de leeggeschraapte ijzige piste is op het eind echt een crime. Zoonlief en ik geven elkaar een schouderklopje als we eindelijk veilig beneden zijn na bijna een uur!

 P1100155_1

Op tweede kerstdag splitsen we in een nieuwe formatie. Manlief gaat met Jelle de puntjes eens naar beneden zetten, dwz keihard afdalen en racen van lift naar lift. We hebben trouwens nog wel meer van die rare uitdrukkingen skigerlateerde uitdrukkingen:

  • brokkenpap = sneeuw die is samengeklonterd/vastgevroren en die enorm veel herrie maakt als je erover heen skiet
  • Boukebak = grote gondel waarin middelste niet in durft ivm hoogtevrees
  • Boukepiste = piste langs de afgrond meestal met oranje afzetting waar Bouke liever niet skiet
  • Blauw ijs = grote bevroren stukken in de piste waar je niet kunt inkanten en waar ik doodsangsten uit sta
  • Donkerrode piste= piste die eigenlijk rood is maar waar de omstandigheden zo zijn (steiler of ijziger of etc. ) waardoor het lijkt alsof je op een zwarte piste skiet
  • Pistenaren = off piste skiërs die dat goed kunnen
  • Pistenarren = off piste skiërs die dat niet goed kunnen
  • Pistenieren = off piste skiërs die gewond raken/overlijden en hun nieren doneren
  • Klap voor je kont lift = meestal onbediende tweepersoonslift die niet goed is afgesteld waardoor je bij vertrek gelanceerd wordt
  • Vliegend tapijt = lift met lopende band  bij het instappen
  • Reetschroeier = lift met verwarmde banken

P1100131_1

Zelf doorkruis ik met Bouke en Hylke ons eigen gebied op een beschaafd tempo. Er zit vooruitgang in, want we doen toch alle afdalingen en liften een keertje. ‘Je hebt best veel geskiet mama’ complimenteert middelste me – tja nu weet ik hoe belangrijk positieve feedback voelt ;-).

Op vrijdag neem ik een dag skivrij terwijl de mannen in Kaltenbach gaan skiën maar omdat het zo hard sneeuwt en het zicht zo slecht is komen de kinderen eerder terug. Manlief keert onverschrokken terug maar strandt helaas omdat de liften al dicht gaan in Aschau en moet een beroep doen op de skibus. ‘s Avonds worden we getrakteerd op Schnaps van de Hauseigner en daarna/daardoor verloopt het inpakken van alles heel vlotjes ;-).

P1100176_1

Net zoals andere jaren skiën we ook nog de hele zaterdag, want dan sta je niet in de file en is het rustig op de piste. Helaas is het toch flink druk op de piste met weekend- en dagjessikiërs die even vol gas naar beneden scheuren en daarbij de piste leegschrapen en tot een Buckelwei omtoveren.  De hoop op lekker rustig met zijn allen skiën laat ik dan ook maar varen want ik sta in al die drukte zeer gespannen op de latten. De rest van het gezin heeft uiteraard nergens last van omdat ze gewoon goed kunnen skiën. Ik ga dus weer in mijn eentje op pad op de blauwe hellingen in mijn eigen tempo terwijl de rest flink wat meters maakt. ’s middags treffen we elkaar in de Schnitzelhütte want ’s avonds komen we niet aan een warme maaltijd toe door de terugreis. De meeste mannen kiezen voor een XXL-schnitzel maar ik had zelf aan een ”Kinderschnitzel” ruim voldoende. Dan terug de piste op om alle calorietjes er weer af te skiën en om 16.30    uur werp ik met weemoed een laatste blik op het witte tapijt en voeg me in de lange rij voor de Talabfahrt.

2012-12-29 15.59.00

»

  1. Lianne schreef:

    Fijn dat jullie veel plezier hebben gehad en weer zonder botbreuken thuis zijn. Veilige jaarwisseling!

  2. Julie Mestdagh schreef:

    Dorothé, terug van weggeweest! Je hebt duidelijk kunnen genieten van een fijne vakantie, leuk verslagje en leuke foto’s. Wij gaan normaal elk jaar skiën, alleen dit jaar even niet. Dankzij jouw verhaal heb ik toch een beetje mee kunnen genieten 😉 Beste wensen voor 2013 !

  3. Feikje schreef:

    Heerlijk om zo met elkaar actief te kunnen zijn in de vakantie. Ik kan niet skiën en hou het bij wandelen in de sneeuw. Of hardlopen natuurlijk…(met van die spikes).

  4. leuk verhaal Dorothé. Fijn dat jullie zo goed kunnen skieen. Wie had dat ooit gedacht. Geniet er maar van, ook van je gezin, ze groeien snel op. Nogmaals een gezond 2013

  5. Ada schreef:

    Jullie hebben een heerlijke vakantie gehad als ik je verhaal zo lees
    Je hebt er ook prachtige foto’s bij

    Een gezond en gelukkig 2013 gewenst !!!

  6. Affodil schreef:

    Zell am Ziller. Je brengt oude herinneringen tot leven, Dorothé. Ik ben daar verschillende jaren met mijn ouders met vakantie geweest, vóór mijn trouwen. Maar dan wel in de zomer. We logeerden steeds bij hetzelfde gezin waar we nu nog contact mee hebben.

    Veel geluk en plezier in 2013!

  7. Nicole schreef:

    Wat een prachtige beelden. Heel wat anders dan hier in het grauwe Nederland!

  8. RunningHans schreef:

    Mooi daar. Ik ben geen skiër… Bang voor mijn benen :-). Leuke schnitzels, dat wel 🙂

Geef een reactie

