2012-12-16 11.54.08

Afgelopen december heb ik de minste maandkilometers (43 km) gemaakt omdat ik na de Bruggenloop veel last had van mijn hamstrings. Natuurlijk ging ik voor actief herstel, maar ik merkte toch al snel dat ik rennen daarbij moest schrappen. Ik wilde natuurlijk geen risico lopen om onze wintersportvakantie te verpesten doordat ik niet zou kunnen skiën. Nu in 2013 ben ik weer begonnen. 

Al om 10.00 op Nieuwjaarsdag – tegelijk met de denderende veegwagen van de Gemeente –  gingen manlief voor een rondje Koedood van 5 km. We deden het kalm aan met onze kwetsbare onderdelen – mijn benen en zijn rug – maar het ging allemaal prima. We voelden ons stoer om het nieuwe jaar zo te beginnen en snoven de broodnodige frisse lucht op. We herhaalden dit loopje op donderdag en toen hadden we er zelfs lekker weer bij. We waren wel verrast dat er in de Jan Gerritse Polder allemaal palen en hekwerk verschenen waren. In een van de local papers stond dat dit is ivm de komst van schapen:

wollige logés die  normaal gesproken grazen in het Zuidelijk Randpark. Maar in verband met werkzaamheden die de gemeente Rotterdam daar uitvoert in het kader van de aanleg van de Blauwe Verbinding, moeten de schapen elders worden ondergebracht. De Jan Gerritsepolder biedt deze schapen zolang de werkzaamheden duren een tijdelijk thuis. Zolang de schapen op het omheinde grasveld verblijven, kan het veld niet worden gebruikt voor recreatie. Wel kunnen recreanten om de weide heen lopen. Zodra de schapen teruggaan naar hun eigen stek, wordt de omheining weggehaald en kunnen bezoekers weer gebruik maken van het grasveld. De Blauwe Verbinding is een aan te leggen vaarroute tussen Barendrecht/Albrandswaard en het Rotterdamse Zuiderpark.” 

Verder heb ik in het nieuwe jaar nog geen sportdag gemist, want oudste is na  lange blessure jaren (Osgood Schlatter en Osteochondritus Dissecans) begonnen met fitness om weer conditie op te bouwen met een gering blessurerisico. Ik vond het leuk om hem wegwijs te maken in de sportschool en uiteraard trainde ik zelf gewoon mee op de 2e en 4e januaridag. Tussendoor dan op de 3e met manlief nog eens datzelfde 5 km rondje. Dus toen ik – alweer in the local paper 😉 – de ontbijtloop van de Energieladies zag aangekondigd besloot ik om mee te doen.

2013-01-05 09.18.09   2013-01-05 09.19.19 2013-01-05 09.06.08

Het was wel weer even wennen om op zaterdagochtend bijtijds mijn bed uit te komen maar het was zeker de moeite waard. De opbrengst van de ontbijtloop komt ten goede van de Roparun waar de EnergieLadies in april weer voor van start gaan. Het sloot ook prima aan bij mijn plannen om dit jaar eens te kijken en/of deel te nemen aan locale/regionale kleinschalige loopevenementen. De start was bij CAV Energie. Eerst vertrokken de kinderen voor een pyjamarun, daarna de wandelaars en toen mochten wij. Ik had gehoopt op een leuke loopfoto en daarom mijn blogschrijverij nog even uitgesteld, maar helaas ben ik zeer schimmig maar wel lachend (helemaal links) gefotografeerd. Zo zie jij mijn rimpels ook wat minder ;-).

IMG_3877

 Over het loopresultaat was ik niet ontevreden. Ik heb immer sinds de Bruggenloop van begin december  niet meer gerend, maar het lukte me er toch een tijd van 26:20 uit te persen over die 5 kilometer, waarvan de tweede helft sneller was dan de eerste. Het was slechts 6 seconden langzamer per minuut dan mijn PR van oktober en even snel als tijdens de Dam tot Dam Loop maar die is wel wat – 11 km en een beetje 😉 –  langer natuurlijk. Het geeft de burger moet zullen we maar zeggen. Natuurlijk zijn het allemaal maar cijfertjes maar ze geven je wel het gevoel dat je meetelt nietwaar? Ik train er te hard voor om te zeggen dat ze er niet toe doen.

Knipsel wedstrijden per afstand jan

Na die ontbijtloop heb ik uiteraard genoten van de heerlijkheden en de gemoedelijke gezelligheid van kletsen met Jan en alleman over de gedeelde looppassie en ervaringen. Ik sprak bijv. een dame van in de 60 die nooit meer dan 5 km loopt maar die mij er finaal uitliep met een tijd van 24 minuten en nog wat, maar ook een dame die met zoonlief de eerste keer liep en heel blij was om na 35 minuten terug te kunnen kijken op een uitgelopen wedstrijd. Er deden ook een hele groep start tot runners mee en die werden natuurlijk in het zonnetje gezet.

Eigenlijk weet je pas de dag na de wedstrijd hoe het fysiek echt met je gesteld is. Het lukte me vandaag wel om 10 km te lopen maar eigenlijk werd de stramheid/pijn in mijn hamstrings en billen niet minder tijdens het rennen. Dat betekent dat ik voorlopig nog erg kalm aan moet doen met trainen. Ik ga morgen naar de sportschool voor wat therapeutisch fietsen en het broodnodige onderhoud van de buik- en rompspieren en dan hou ik dinsdag maar weer eens een rustdag.

»

  1. Feikje schreef:

    Ik had vandaag mijn rustdag, lekker niksen (en de was ok, dat gaat door). Heb je mooi de tijd om een nieuwe loop uit te zoeken om aan mee te doen. Veel plezier dinsdag.

  2. Lianne schreef:

    Wat een sportief begin van het nieuwe jaar! Hou vol!

  3. Julie Mestdagh schreef:

    Amai, jijhebt 2013 ook sportief ingezet. Knap hoor. Ben wel benieuwd naar die pyjamarun, dat moet wel iets speciaals geweest zijn. Hoe lang ga je het volhouden, zo elke dag sporten? 365 dagen? Succes!

  4. Jannet schreef:

    Hoi Dorothé, dank voor je reactie op mijn weblog. Je bent het nieuwe jaar goed begonnen zie ik. Houden zo!
    Wat die lastige nagel betreft: mijn teen is ontstoken geraakt maar de nagel zit er nog op. Die laat ik altijd zo lang mogelijk zitten omdat hij dan de huid eronder kan beschermen. Ik plak hem soms ook vast met een stukje tape of pleister maar dat kan ik niet te lang doen omdat ik allergisch ben voor tape. Maar op een gegeven moment gaat hij er vanzelf af en zit er al een nieuwe nagel onder. Die is een dag wat gevoelig maar dat gaat snel weer over.
    Succes met je trainingen en de hamstring.

    • djaktief schreef:

      Hi Jannet,

      Klinkt niet lekker bij jou. Er was bij mij een stuk afgebroken van de loszittende nagel en dat drukt dus op de huid eronder. Er zit pas een cm nieuwe nagel onder. Ik twijfel dus om die hele nagel verder weg te knippen om de druk te verlichten, maar ik hou me maar aan jouw advies nu en laat de boel even zitten.

      Bedankt voor je reactie en groetjes,

      Dorothé

  5. veronique hermans schreef:

    toppie. Je bent een bikkel; ondanks hamstringblessures toch doorlopen en sporten

  6. Affodil schreef:

    Fameuze start van het nieuwe jaar!

  7. Nicole schreef:

    Je kleding licht in ieder geval wel heel goed op! Je bent goed zichtbaar.

  8. Lou-ter-Lou schreef:

    Super zeg!! Respect!! En een heeeeel gelukkig en sportief nieuwjaar wens ik jou!!

    • djaktief schreef:

      hi Hans,

      Bedankt voor de foto. Inderdaad flitsend, was dat net bij de finish want ik kijk zo serieus? Waar heb je die nou vandaan getoverd?

      groetjes,

      Dorothé

      ps net ontdekt dat de fotogalerij van Energie is aangevuld

Geef een reactie

