P1090878_1

Heel veel mensen beginnen in januari met een dieet. Het is heel verleidelijk om daaraan mee te doen, maar ik weet dat het niet werkt. Ik ben niet te zwaar eigenlijk, maar zoals zovelen zou ik toch graag wat lichter zijn omdat ik dan harder zou kunnen lopen bijvoorbeeld.  Een andere keer zal ik eens over mijn eetgewoontes en mijn blijvende gewichtsverlies (meer dan 25 kilo) vertellen, maar dit is een aflevering ”Uit de keuken van…. ” Voor degenen die niet lijnen klik op de button

Eigenlijk hou ik niet van koken, maar wel van eten. Als moeder van dit mannengezin moet ik echter toch wel zorgen dat er genoeg eten op tafel komt om de buikjes te vullen. Mijn recepten zijn simpel, goedkoop en snel. Verder ben ik heel praktisch. Want niet iedereen lust alles natuurlijk en daarom heb ik de dubbelschotel ‘uitgevonden” met een kinderdeel en een volwassenendeel. Je snapt wel voor wie welke portie bestemd is.

lasagne di mama

kip kerrie getsiederrie

coq au vin variatie

aardappel groente curry

aardappels uit de oven

aardappelwaariers

dubbelschotel witlof bloemkool

Verder staan hier nog een aantal recepten die ik samen met middelste heb uitgeprobeerd in een van de vakanties. Bouke vind niet alleen eten leuk maar hij houdt er ook wel van om in de keuken actief te zijn, liefst met hartige baksels en ook het liefst samen met vader- of moederlief. Mijn man kan eigenlijk veel beter koken dan ik. Hij leest de recepten ook echt en heeft veel meer geduld. Ik doe altijd maar zo als het uitkomt.  Bouke heeft die culinaire eigenschappen van hem geërfd. De gevulde speculaas heeft hij helemaal zonder mijn assistentie gemaakt. Nu is zoiets een flinke brok met een behoorlijk aantal calorieën, maar daar heb ik het volgende op gevonden. Wij vervangen gewoon de lunch door een stuk speculaas of hartige cake. Verder vind ik het heel vervelend om restjes weg te gooien. Zo hielden we van de mini-calzones eiwitten over. Een beetje googelen op webchef op dit ingrediënt en het plan om meringues te maken was geboren.

minicalzones

meringues

pasteitjes met ragout

gevulde speculaas

Tenslotte volgen hier nog twee recepten van gerechten die ook heel goed koud te eten zijn. Ik neem ze mee onderweg als lunch, of als eten voor de eerste avond als we op vakantie gaan. Het is snel voor handen en je bespaart heel veel kosten en tijd omdat je niet naar een restaurant hoeft. Ik voeg er dan komkommers en tomaten of paprika’s aan toe voor de broodnodige groente.

quiche loraine

hartige cake

De map met recepten is al aardig gevuld. Ik was een beetje achterop geraakt met het uitwerken van de recepten. Ik heb er nog een stuk of 10 te doen. Vaak zie ik dingen in een blaadje of een boek en daar maak ik dan mijn eigen versie van. Uiteraard moet iedereen van ons gezin het lusten. Ik maak ook steeds een foto van hoe het er bij mij uit ziet, want anders zou je kunnen denken dat ik alles uit mijn duim zuig – dat doen er immers meer tegenwoordig 😉 Het doel van de receptenmap is dat de kinderen te zijner tijd er gewoon uit kunnen koken. Als ze  het huis uit gaan dan krijgen ze een kopietje of ze surfen naar mijn blog met hun mobieltje en zoeken het gewenste recept….. zoals hun moeder het maakte 😉 Hè eigenlijk moet er nog een aanvulling komen, want niemand kan beter boerenkool of spitskool maken dan manlief 😉

»

  1. Julie Mestdagh schreef:

    Ha Dorothé, ziet er lekker uit. Ook ik let in januari een beetje meer op. Niet echt een dieet want als je zoveel sport moet je best wel genoeg energie hebben, maar ik let er wel op dat ik de juiste dingen eet, dus meer fruit en groenten en even geen suiker of chocolade. Zo houd ik het wel vol.

  2. Saskia schreef:

    Hallo Dorothe,

    Kwam op je blog terecht op zoek naar hardloopervaringen. Ben zelf ook een loper… En was toevallig ook dit weekend in de weer met mijn receptenklapper! Heb er macaronischotel met kip en erwten aan toegevoegd. Veel van mijn recepten bevatten aanwijzingen zoals “voor … geen tomaten” etc. Want ja, niet iedereen lust alles!
    Zag bij jou wat leuke recepten, dus wie weet valt het hier ook in de smaak.

    Groetjes,
    Saskia

  3. Ada schreef:

    Hoi Dorothé

    Ik heb weer met plezier je blog zitten lezen …..er staan lekkere recepten op !
    Het is altijd inspirerend om te zien wat anderen in de keuken maken want ja tenslotte willen we allemaal gevarieerd en gezond en natuurlijk niet te vergeten ook nog eens lekker eten !!! En dat gaat bij jou wel lukken zo te zien ….

    Groetjes,
    Ada

  4. Zuster Klivia schreef:

    Ah: pasteitjes, heerlijk! In België noemen ze het Koninginnenhapjes, vind ik zo’n mooi woord! 🙂

    • djaktief schreef:

      Ja ik ken dat woord. Ik koop altijd een extra hoeveelheid bakjes als ze in de aanbieding zijn (rond de kerst) dan heb ik een smoes om het nog eens te eten, maar ik laat het man en/of zoonlief maken: koninginnengedrag 😉

  5. isis45 schreef:

    Ik ben niet zo’n keukenprinses, maar er staan toch wel wat lekkere gerechten bij. Misschien dat ik ze eens ga proberen.

  6. Ren mama, ren! schreef:

    Ik let eigenlijk alleen op dat ik niet teveel snoep. Bij de warme maaltijd laat ik mij nergens door beperken!

  7. Nanda schreef:

    Kipkerrie getsiederrie hihi, leuk!
    Lekkere recepten hoor!
    Krijg er honger van 🙂

    • djaktief schreef:

      Hi Nanda,

      Dat is zo gekomen: de kinderen vroegen wat we gingen eten en ik zei: kipkerrie en toen zeiden zij met nepwalging: kipkerrie? getsiederrie!!! en zo is de receptnaam geboren. Dat vind ik ook het leuke aan zo’n eigen familykookboek.

      groetjes,

      Dorothé

  8. Affodil schreef:

    Ik merk het al: ik moet hier al eens wat vaker inspiratie komen opdoen!

  9. Margreet schreef:

    wat een super recepten! vooral de pubersoep hilarisch!!
    met welk programma maak je deze kaartjes?

  10. djaktief schreef:

    Hi Affodil en Margreet,

    Leuk dat jullie mijn keukenimprovisaties kunnen waarderen 😉

    De kaartjes zijn een A6 formaat in Word en die print ik. Voor mijn blog maak ik er dan een knipsel van met snapshot van Microsoft.

    groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

