2013-01-16 08.48.47

Vanochtend was het dan zover. Er stond een lange duurloop gepland en er lag sneeuw. Die ging dus gewoon door want van mijn oude Duitse directeur heb ik het principe ‘es gibt kein schlechtes Wetter, es gibt nur unzweckmässige Kleidung’ overgenomen.

2013-01-16 08.18.43

Het vraagt iets meer voorbereiding om met dit weer op pad te gaan. Ik worstelde mijn tight over mijn lange thermo-onderbroek – niet sexy- heen en trok mijn dikste jasje over een thermo-hemd aan. Ik trok over mijn hardloopsokken diepvries plastic zakken aan -tegen natte voeten- en wurmde me in mijn oude hardloopschoenen met behulp van een schoenlepel. Enige tijd geleden had ik anti-slipringen aangeschaft. Die heb ik dus met hulp van de kinderen onder mijn schoenen – die ik al aan had – gedaan. Ik zette een muts op en trok handschoenen en veiligheidsvestje aan. Ik stopte lipcreme, zakdoeken, mobieltje en een vuilniszak – met gaten voor hoofd en armen als nood isolatie als ik zou stranden- in mijn jasje en ging op pad. Mijn Garmin had in de besneeuwde vensterbank zijn satellieten gevonden. De borstband van mijn hartslagmeter was ik vergeten en al die kledinglagen moesten weer omhoog om dat koude ding op mijn blote lijf te doen. Eerst wandelde ik met jongste naar school en vervolgens begon ik te rennen in de sneeuw.

2013-01-16 08.38.25Het was vannacht min 11 geweest maar het was windstil en ik vond het niet echt koud om 08.30 uur. De gladde hobbelbrug ging prima met mijn anti-slipringen onder. Zelfs naar beneden kon ik gewoon blijven rennen. Ik had wel wat minder lucht omdat deze koud en vochtig was van de mist. Ik liep de Jan Gerritse polder in en liet me door een wandelaar met twee teckels fotograferen in het sneeuwlandschap.

2013-01-16 08.49.39

Daarna verder langs de rivier over platgetrapte en losse sneeuw, stukken ijs, dijkje af knerpend in de verder doodstille witte wereld. Genieten….. Ik stopte en maakte een paar foto’s:

2013-01-16 08.58.56 2013-01-16 09.06.06

2013-01-16 09.11.26 

2013-01-16 09.10.59

En toen liep ik ineens in de dikke mist en was het fotograferen afgelopen. Het ging niet hard allemaal en ik stopte nog even bij de Golfbaan om naar het toilet te gaan en wat te drinken – dat was ik vergeten mee te nemen- en ik gleed verder door het landschap – zonder uit te glijden dus ;-). Ik liep over de golfbaan – gewoon geopend, maar niet met caddies vandaag – en daar waan je je in een sprookje:

2013-01-16 09.27.342013-01-16 09.27.39

De mist was ondertussen helemaal verdwenen en ik vervolgde mijn weg langs de Rhoonse Grienden. Ik koos voor de paden met losse sneeuw en dat was wel wat zwaarder. Vanaf Rhoon keerde ik terug over de Essendijk richting Barendrecht. Deze was gestrooid en ik rende weer gewoon over het asfalt. Dat ging verrassend goed ondanks de centimeter verhoging onder mijn voorvoet door de ijzers van de anti-slipringen. Ik voelde heel licht in mijn hamstrings dat  ik de achterkant van mijn benen iets meer strekte als normaal. Tot verbazing van voorbijgangers en fietsers rende ik probleemloos over alle besneeuwde op- en afritten van de dijk ;-). Al met al voelde het wel als een pittige training en ik was blij dat de laatste kilometers in zicht kwamen. Na 1,5 uur en 15 kim ging ik moe maar voldaan douchen en daarna lekker koffiedrinken bij een van mijn hardlopende buurvrouwen en ik genoot driedubbel van mijn koekjes. Over mijn kledingkeuze was ik ook tevreden. Ik had alleen maar koude billen en liezen en was erg stijf geworden daardoor. Ik heb nog geen enkele wintertight gevonden die dit heeft kunnen verhelpen. Als het nog kouder wordt dan trek ik een korte zomertight over de huidige twee lagen aan om ‘de waterleiding’ warm te houden.

Hierbij nog twee foto’s zodat je kunt zien hoe de ringen om je schoenen zitten en mijn ‘pootafdruk’ in de sneeuw. Ik weet niet meer waar ik mijn anti-slipringen gekocht heb maar volgens mij zijn ze verkrijgbaar bij ANWB, Hema, Kruidvat en Action voor ca. € 5,–. Je moet wel op de schoenmaat letten.

2013-01-16 12.08.37     2013-01-16 13.09.31

2013-01-16 08.58.12

»

  1. Nanda schreef:

    Dapper hoor! En wat heb je een prachtige foto’s gemaakt 🙂

  2. Tiny Raijmakers schreef:

    Je Duitse directeur had helemaal gelijk! Juiste spullen aan en bij en je kunt altijd gaan!

  3. Madelon schreef:

    Mooi verslag, mooie plaatjes!

  4. Madelon schreef:

    Ps… Ik vanochtend ook geweest… die billen ja… lastig… ik hou ze ook niet warm met deze temperaturen…. onaangenaam best wel!

  5. Ruth schreef:

    ziet er een heerlijk toertje uit!

  6. Marjan Visser schreef:

    Wat ziet dat er geweldig uit Dorothe! Heerlijk genietend in een mooi landschap. Dan doe je eigenlijk jezelf gewoon een cadeautje..

    Vanavond mag ik nog de kou is.. die anti-slip ringen.. ik kende ze niet maar ik vind het zeker een aanrader.

  7. Julie Mestdagh schreef:

    Waw, wat een mooie foto’s van je training. En die sneeuwringen, dank voor de uitleg en bijhorende foto’s, ik had daar echt nog nooit van gehoord. Leuke tip.

  8. Ren mama, ren schreef:

    Ik loop ook gewoon door ondanks de sneeuw en kou. Maar wat een gedoe voor je eindelijk eens bent aangekleed ’s ochtends! Het kost me zo 10 minuten extra. En dan moet ik ook nog lichtjes aan mijn armen, omdat ik half in het donker loop met de jongste twee kinderen, richting school.

  9. Zuster Klivia schreef:

    Held jij, dat je zelfs met dit weer nog naar buiten gaat om te rennen! WOW!

  10. Vorig jaar ben ik in de sneeuw twee keer op mijn stuitje gevallen en heb daardoor lang niet kunnen zitten zonder pijn. Daarna heb ik meteen die anti slip gekocht, bij de betere schoenmaker) en nu heerlijk lopen door de sneeuw zonder kans op vallen.
    Tegen de kou is weinig te doen, veel laagjes dragen en niet te lang in de kou blijven.

    • djaktief schreef:

      Hi Veronique,

      Jij weet dus dat ze echt helpen tegen uitglijden.

      Wat verder helpt tegen de kou is blijven bewegen….. wiebelen met tenen en vingers om de bloedsomloop op gang te brengen of te houden. Kleding met een beetje nylon erin helpt ook beter tegen de kou. En je spullen warm aan trekken (eerst op de verwarming leggen). Ook warm drinken voor je weggaat helpt.

      groetjes,

      Dorothé

Geef een reactie

