2013-01-23 09.08.05

Al een week lang geniet ik van het lopen in de sneeuw op mijn dooie akkertje (foto is van woensdag aan de Maas)  maar afgelopen zondag wilde ik een halve marathon doen omdat ik toch weer een beetje in vorm wil geraken voor de middellange afstand. Het weer werkte toen niet mee en ik ben gaan liften omdat het horizontaal ging sneeuwen en ik daar zo’n 5-6 kilometer recht tegenin moest. Vandaag dus een nieuwe poging.

rekenmachine kilometers januari

Vorig jaar liep ik vanaf december deze afstand vrijwel iedere week wel keertje omdat ik toen in training was voor de 010-marathon. Dit jaar raakte in geblesseerd na de Bruggenlooop en begon ik in januari vol goede moed weer te trainen volgens het principe eerst vaker lopen, dan langer en dan sneller. Ik train momenteel 6 van de 7 dagen, waarvan 4 looptrainingen en dat is best pittig zeker nu de afstanden weer wat langer worden. Ik zit dus in de tweede fase naar de langere trainingen toe.

In januari heb ik nu 161 km gerend, waarvan in de eerste week 25, in de tweede week 47, in de derde week 56 en in tot vandaag met nog twee trainingen (= 20 km) te gaan voor de vierde week 33 km.  De opbouw van het aantal kilometer is wel wat progressiever dan de 10%-regel. Je mag geloof ik niet meer dan 10% van het totaal van de afgelopen week gelopen aantal kilometers meer lopen in de daaropvolgende week. Het lopen gaat op zich goed, maar de winterse omstandigheden zijn zwaar. Ik kan gewoon niet echt hard lopen. Nu mag dat ook eigenlijk niet tijdens lange duurlopen, maar ik probeer altijd een paar versnellingen erin te doen om mezelf te herpakken en om te voorkomen dat ik een slak word.

Afijn vandaag dus…. eerst met jongste naar school gewandeld en toen richting Rotterdam-Zuid over de A15 heen. Aan de stads/dorpsrand was de weg erg glibberig en ik had vandaag geen anti-glijringen onder. Het liep wel lekker daar en de lus zat er zo op. Toen over de ringweg rond Carnisselande naar de Middeldijk en daar kreeg ik zulke warme handen dat ik mijn handschoenen maar uitgedaan heb. Ik loop er toch niet graag mee, want ze glijden een beetje uit en dan moet je je vingers aanspannen om ze op hun plek te houden. Ik had geen drinken meegenomen omdat ik onderweg twee keer wilde stoppen. Ik gebruik daarvoor de toiletten bij de dokterspost, de sporthal, de golfbaan etc. Na een toilet en drankpauze ging ik dus verkwikt verder, maar ik merkte wel dat ik vrij stijf was in mijn heupen. De handschoenen moesten ook weer aan want de bloedsomloop was wat minder geworden en mijn vingertoppen werden te koud.

route carnisse haleve marathon

Daarna over de hobbelbrug de Jan Gerritse polder heerlijk ‘het witte wintersprookje’ weer in. Maar aan dat sprookje kwam al snel een eind door de mist. Een hele dikke pluk zat er naast de rivier en ik moest er doorheen. Het voelde echt heel koud aan en het leek wel alsof ik tegen een muur op liep en niet vooruit kwam. Om me heen kijken om te focussen op een punt verder weg was uitgesloten. Links en rechts zag ik steeds de dijk en het riet en duurde heel lang voor mijn gevoel eer ik het bosje bij de rivier bereikte. Op naar de pauzeplek op de Golfbaan en daarna over de Golfbaan zelf richting Schenkelse dijk. Helaas koos ik daar een verkeerd pad dat naar links i.p.v. rechts voerde. Het lijkt nu allemaal zo op elkaar met die sneeuw. Ik ben omgedraaid om het juiste pad te zoeken maar dat was wel een mentale tegenvaller. Eindelijk was ik op het returnpoint gekomen bij de Schenkelsedijk maar het bracht nog niet het verlossende gevoel van ‘we zijn er bijna’. Ik moest echt wat ‘positive self speak’  toepassen om me weer op te peppen voor de laatste 5 kilometer. Maar het weer was op mijn hand. De zon scheen en omdat ik op de dijk liep keek ik over de mist heen en zag her en der schapen en huizen ‘drijven’. Na 2:10 uur klokte ik mijn Garmin over 21,17 km en wandelde ik stram en stijf nog de straat op en neer om uit te lopen. Binnen deed ik met de grootste moeite mijn schoenen uit en maakte deze foto van mijn bedampte muts in de spiegel.

2013-01-25 10.56.54

Daarna rekken en strekken en het warme bad in met koffie, banaan en koekjes om weer op te warmen. Gelukkig stond er voor vandaag niet teveel op de planning. Een halve marathon kan ik wel combineren met het huis schoonmaken of de boodschappen doen maar niet met beide activiteiten. Dat lukt me nog wel als ik 10-12 km loop. Alles boven de 20 km geeft toch wel een beperking in de andere activiteiten. Ik heb mateloze bewondering voor mensen die zo’n afstand nog na hun werk rennen. Dat zou mij echt niet lukken. Als ik meer dan 2,5 uur loop, dus boven de 25 km is de rest van mijn dag een rustdag. Dat is ook de reden dat ik weinig marathons loop. Mijn leven is te druk om dan voldoende rust te kunnen nemen na de lange trainingsduurlopen dat kan ik gewoon niet combineren. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met het weer en of we nog lang in de koud moeten blijven rennen. Van mij mag dat wel maar ik hoop toch ook op het voorjaar want ik wil wel weer eens wat tempo maken en dat lukt bij die kou echt niet.

»

  1. Daniel van Uitert schreef:

    Hé Dorothé,
    Ik ben blij dat je de HM deze week nog hebt kunnen lopen. Respect ook want ik hou het in deze kou bij korte loopjes en de sportschool. Ik probeer mijn duurloopjes ook te doen op rustige dagen want het kost tijd en energie. Succes, Daniel

  2. Jacqueline schreef:

    Je bent heel goed bezig met kilometers maken… keep up the good work.

  3. Julie Mestdagh schreef:

    Hoi Dorothé,
    Knap! Mooi gelopen die halve marathon. Het is inderdaad niet gemakkelijk om snel te lopen met de sneeuw. Normaal loop ik op training tussen de 10 en 11 km/u, nu is het meestal 9,5km. Gewoon om het rustig aan te doen en niet te vallen. Geen paniek Dorothé, eens de sneeuw weg is ga je vanzelf weer sneller. Groetjes, Julie

  4. RunningHans schreef:

    Het is niet altijd fijn om nu te lopen. Op sommige stukken valt echt niet te lopen. Laat het voorjaar maar komen

  5. Ada schreef:

    Zoals gewoonlijk lees ik je verslag weer vol bewondering …petje af hoor dat je gewoon doorloopt met de kou !

    Groetjes,
    Ada

  6. djaktief schreef:

    Hoi allemaal,

    Gisteren ook gerend – na dat baggerweer- en ik ging gelijk weer een stuk harder. Toch wel veel makkelijker als er geen sneeuw ligt maart minder spectaculair 😉

    groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

