P1100282_1

Dat moeten we allemaal niet waar. Zo gauw als de wekker ons uit dromenland opjaagt naar de waan van de dag maken we keuzes. Goede en slechte, doordachte en snelle, onbetekende en belangrijke, ongewone en vaste keuzes. Vandaag koos ik voor …..

rennen, want ik wil eind februari graag meedoen aan de blogloop in Uden van 30 km en dan moet ik toch wel zeker die HM goed in de benen hebben zitten.

Het ging in ieder geval veel beter dan vorige week in de sneeuw. Het tempo was nog erg laag door de harde wind en de venijnige koude regen waarop ik vanaf halverwege tot de voordeur werd ‘getrakteerd’. Het woei zo hard dat ik zelfs van de weg ben afgeblazen toen in de hoek om kwam bij de rivier. Op de dijk zorgde de zijwind ervoor dat ik de weg opgeblazen werd en dat is beslist gevaarlijk met het verkeer. Gek genoeg kreeg het idiote weer me niet gedemotiveerd. Ik ging wel erg langzaam maar voelde mijn benen minder waardoor ik kon blijven gaan. Het is een totaal andere ervaring dan het rennen met die vrieskou. Moe maar voldaan klokte ik na 22,55 km mijn Garmin in op 2:22 en nog wat oftwel 9,5 km/u. Daarna eerst mijn schoenen en kleding verzorgd en toen mezelf. Ze zeggen wel eens ‘geen droge draad meer aan het lijf hebben’ …. er waren er nog wel een paar droog maar niet veel ­čśë

P1100278_1

In januari heb ik veel sportieve keuzes gemaakt. De maandteller komt uiteindelijk op 195 loopkilometers waarover ik bijna 19 uur rende. Daarnaast trainde ik nog zo’n 10 uur in de fitness. Tegenwoordig heb ik regelmatig gezelschap van oudste die daar onlangs begonnen is. Samen gaan is voor hem motiverend en ik train weer eens wat meer buikspieren ;-). Overigens is fitnessen voor mij grotendeel cardiotraining op diverse apparaten (crosstrainer, summit, steps, roeimachine en armtrainer). Ik heb daar al eens eerder over geblogd. Ik heb ook nog een paar uurtjes gefietst maar dat mag geen naam hebben. Het zwembad ben ik nog niet ingedoken, alhoewel ik dat wel van plan was. Ik hou er niet zo van en de openingstijden zijn niet prettig.

 P1100283_1   P1070875_1

Om te gaan trainen vind ik niet zo’n moeilijke keuze, maar een beetje gezond te eten dat is veel lastiger, want je maakt ongemerkt heel vaak keuzes die niet zo goed uitpakken. Ik heb nog anderhalve winterkilo weg te werken, maar eigenlijk zou het beter zijn om er nog 5 meer kwijt te raken ivm het lopen.

Via collegablogger Ruth┬ákwam ik op dat boek over suiker en dat andere boek over Slanke Mensen heb ik al eens goed doorgenomen. Ik ben geen mens om een bepaald dieet te volgen. Dat is praktisch gezien in ons gezin erg lastig maar ik vind het ook geen goed signaal naar de kinderen. Ik gebruik wel allerlei tips uit deze boeken zonder het hele dieet over te nemen en noem dat ‘gezond verstand eten’. Ik ben wel bezig met het vervangen van een aantal suikersnacks oftewel gadgetvoeding door swingvoeding oftewel gezonde tussendoortjes. Het is een motiverend boek waarin veel duidelijk wordt waarom en wanneer bepaalde voedingsmiddelen zo onweerstaanbaar zijn. Behalve die op die tussendoortjes probeer ik er ook op te letten dat ik genoeg slaap en vocht krijg. Drie dingetjes om op te letten is voorlopig genoeg. En af en toe eens even in die boeken bladeren ter motivatie. Ik ben benieuwd of het zoden aan de dijk zet. Na een maand laat ik de stand van zaken weten.

De verleiding is groot om nu nog lekker door te bloggen over allerlei andere zaken maar ik ga nu over naar de dagelijkse routine van kinderen en het huishouden want anders komen er daar weer dingen in de klem. Het is me in ieder geval gelukt om beduidend minder uren aan bloggen te besteden dan voorheen, maar er is nog verbeterruimte zullen we maar zeggen. Wees niet bang dat ik er mee stop hoor maar de prioriteiten liggen anders sinds 2013 ­čśë Keuzes… keuzes…… en wat en hoe kiezen jullie?

»

  1. Zuster Klivia schreef:

    Ik ga niks rigoureus anders doen in dit jaar. Ik hoop dat er dit jaar wat meer financi├źle ruimte komt, ik wil weer beginnen met mijn mediteerlessen, mijn EMDR afmaken, een andere leuke cursus doen. Dat kan nu allemaal niet en daar baal ik van. Ik wil mezelf op allerlei gebied wat meer ontwikkelen. Ga w├ęl begin maart een dagje moza├»eken, iets dat ik altijd al eens heb willen proberen.

  2. Mrs.dBvZ schreef:

    Ik zou me wat meer willen ontwikkelen in het tekenen. Wellicht dat ik dan ook wat minder zal bloggen. Al met al gaat daar, inclusief het lezen van andere blogs, een hoop tijd in zitten.

  3. Julie Mestdagh schreef:

    Lijkt me dat jouw keuzes bijzonder weloverwogen en gezonde keuzes zijn Doroth├ę. Blijven gaan!

  4. Ruth schreef:

    Hey dan gaan we elkaar in Uden tegenkomen! Ik kom er ook meelopen! En super dat je wat hebt aan het boek. Ik ben op drie weken tijd er 2 kg van afgevallen, door die ongezonde tussendoortjes te laten (ben van ’t weekend dan toch maar eens op de weegschal gaan staan).
    Goed bezig in ieder geval, zowel op sportief vlak als op alle andere vlakken! ­čÖé

  5. Ada schreef:

    Je maakt wel een heel gezonde start van het jaar met veel sport en goede voeding !

    Afvallen is altijd een lastige bezigheid waar ik me niet aan waag want ik weet eigenlijk wel dat ik dat niet volhoud en met geen kids in huis is het misschien ook gemakkelijker om op gewicht te blijven want dan is er ook niet zo veel snoep in huis !!!!!……

    Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen .

  6. Daniel van Uitert schreef:

    Ik ben van plan om behalve veel te lopen ook nog eens heel kritisch te eten. Ik heb de lat voor de komende jaren hoog liggen en daarom stem ik mijn voedingspatroon af op mijn training en wedstrijden. Ik wil ook nog geregeld een blogje schrijven omdat het me bewust laat nadenken over mijn sport en omdat ik dan ook nog wat van andere mensen lees.

  7. djaktief schreef:

    Ik blijf je volgen Dani├źl en ik ben benieuwd.

    groetjes,

    Doroth├ę

  8. Suikerverslaving. Ja. Nee. Misschien, soms, een beetje, veel, euh… ik wandel maar eens richting bibliotheek. Daar serveren ze boeken bij de brownies. ; )

  9. Affodil schreef:

    Ik heb vroeger gelopen en soms steekt het nog dat dat nu niet meer kan met die hele schroothoop in mijn enkel. Daar staat dan tegenover dat ik niet zo’n erg zoet mens ben. Zelfs bij de gezonde tussendoortjes zal je me eerder een wortel of tomaat zien nemen dan een appel of ander fruit.

  10. RunningHans schreef:

    30 k. Bij tiny is altijd mooi. Zag je op de fietslijst voor zondag staan :-). Tot dan.

Geef een reactie

