P1100338_1

Het allerleukste van het maken van je eigen kleding is het nonchalant reageren op complimenten met de opmerking: ‘eigen creatie’ maar er gaat natuurlijk wel ‘wat werk’ aan vooraf

Als je nog even hier klikt om de foto’s te kijken van de stapels dan denk ik dat ik goed ben opgeschoten.  Want de fleecejurk en het zwarte t-shirt waren al klaar voor de kerst. Het beige shirt is af zoals je bovenaan dit blog kon zien. Het is een patroon uit een heel oude Burda uit 1993 maar draperieën zijn nu weer in. Op vrijwel alles wat ik maak heb ik wat aan te merken, maar dat hou ik lekker voor me want je schiet er niks mee op om jezelf af te kraken. Aan de winterjas ben ik no druk bezig. Hij heeft behoorlijk veel patroondelen en omdat er een voering in komt heb je die ook nog eens twee keer. Veel meer werk en veel beter opletten dus.  Eind januari blogde ik nog over mijn naaiproblemen met dit vest, maar die heb ik zoals je kunt zien aardig overwonnen.

P1100308_1

Ik had nog wat tricot over van het vest en daar heb ik een rokje uit gemaakt en een topje. De patronen heb ik nageknipt van bestaande modellen. Het is echt heel eenvoudig en daarom heb ik er een DIY of TUT (do it yourself of tutorial) van gemaakt. De werkwijze is alleen geschikt voor dunne rekbare stoffen. Lees voor je begint eerst het hele verhaal door, dan kom je niet voor verassingen te staan 😉

Eerst pak je een rokje uit de kast dat je goed past. Je legt het volkomen glad op een stuk papier. De zijnaden liggen aan de zijkanten. Je tekent 1 cm buiten het rokje het patroon over op het papier, want de stof krult een beetje naar binnen bij de naad en je wilt toch niet dat hij te krap zit. Dan knip je het papieren patroon uit en je vouwt het dubbel zodat er in het midden een rechte lijn komt te staan van de taille tot de zoom.

rok 1 P1100294_1

Daarna leg je het papieren patroon op dubbele stof met de goede kanten op elkaar. Zorg ervoor dat de rechte lijn precies op de draadrichting van de stof ligt. De rek zit in de breedte dus. Je knipt 1 cm buiten de zijnaden en de bovenkant en 2 cm buiten de zoom. Je meet de bovenkant van het rokje voor het bepalen van de lengte van de tailleband. En je knipt dus een strook van 10 cm breed die 2x zo lang is als je gemeten hebt + 2 cm voor de naden. Je hebt ook elastiek nodig om erin te doen van 4 of 5 cm breed. De lengte en breedte moet overeenkomen met de tailleband die je hebt geknipt.

rok 2 P1100300_1

Kies nu op je naaimachine voor een flauwe zigzagsteek van bijv. 1,5 mm breed en 3 mm lang. Hierdoor wordt de naad rekbaar. Als je machine een stretch-steek heeft kun je die evt. gebruiken. Voor stretch-stof gebruik je naaimachinenaalden voor tricot/jersey oftewel een stretchnaald. Die heeft nl. een aangepaste punt die de stof minder beschadigt dan een gewone naald.

Gebruik bij het stikken van tricot op een gewone naaimachine daarom een speciale stretchnaald. Die heeft een aangepaste punt die de stof minder beschadigt dan een gewone naald. Zelf speld ik altijd de panden op elkaar voor ik ga stikken maar het hoeft niet. Je kunt ook evt. plakband gebruiken ipv spelden.

rok 6 P1100299_1

Stik de zijnaden van rok aan elkaar en stik de zijnaad van de band aan elkaar. Stik het elastiek aan elkaar en leg het in de tunnelband.

rok 3 P1100296_1

Zet 4 spelden op de rok en 4 spelden op de band om te markeren dat het recht op elkaar komt.   Draai de band met de open kant naar boven aan de binnenkant van de rok en zet dit met spelden aan elkaar. Je kunt dit evt. rijgen, dat blijft makkelijker zitten tijdens het stikken.

rok 4 P1100297_1

Stik de band aan de rok vast en keer de rok om. Je kunt ook de band eraan zetten  (stukje open laten) en het elastiek er later doorheen trekken met een speld en het elastie dan pas aan elkaar zetten en de band verder vast stikken.

rok 5 P1100298_1

Nu hoeft alleen nog maar de zoom. Daarvoor vouw je een het kleine stukje dat je extra hebt geknipt naar binnen 1-2 cm en je zet het vast met spelden. Daarna rijg je de zoom erin op de plaats waar het stiksel moet komen. Dat wordt altijd mooier dan wanneer je het niet doet.

rok 7 P1100301_1

De zoom wordt het mooiste als je hem op een speciale manier stikt met een tweelingnaald. Daar zit ook automatisch rek in. Als je geen tweelingnaald heb dan stik je in die flauwe zigzagsteek ongeveer 1 mm van je rijgdraad  zodat de zoom blijft zitten. Je kunt er nog een stiksel naast zetten op 0,5 cm van de eerste naad.

rok 8 P1100302_1

Dit is dus een tweelingnaald. Die geeft twee naden tegelijk aan de bovenkant van de stof en aan de onderkant een zigzagsteek.  Je moet dus twee bovendraden hebben. Evt. gebruik je een spoeltje als tweede klos.  Zet de steek op gewoon recht stikken. Span  de machine opnieuw in met twee draden. Begin 2 cm voor een zijnaad met stikken en ga langzaam de hele rok rond. Als je op het eind bent stik je gewoon door zodat er een klein stukje dubbel is. De draden knip je weg en ook de rijgdraad trek je eruit.

Tot slot maakte ik ook nog een top van de allerlaatste stofrestjes door het model van een andere top na te knippen. Ik moest wel erg passen en meten en op het achterpand kwam moest een extra naad komen, maar ‘geen mens in Den Haag die er iets van ziet’ zei mijn moeder altijd, want je draagt er toch altijd iets over heen en dan zie je de achterkant niet.

top 1 P1100330_1    top2  P1100331_1

Ik hoop dat bloglezers iets aan deze handleiding hebben. Vragen en opmerkingen hoor ik graag  – ook na langere tijd-  via de reacties maar je kunt ook een mail sturen naar djaktief (apenstaartje) live (punt) nl En ik zal deze tutorial ook weer op de naaipagina zetten.

»

  1. Zuster Klivia schreef:

    Die blouse met die watervalhals vind ik errug tof. Ik houd van zulke “bovenkanten”. Erg charmant. Mooi stofje ook! 🙂

  2. veronique schreef:

    een heel leuke creatie. Staat je goed maar waar tover je toch elke keer die tijd vandaan?
    Of sta je om 5 uur op e om 24.00 uur naar bed??

    • djaktief schreef:

      Gisteren/vanochtend toevallig wel want ik kon niet meer slapen. Daarom was er ook een blog. Het is gek maar ik doe nog veel meer dan waarover ik blog, maar ik heb nog geen baan buitenshuis natuurlijk.

      groetjes,

      Dorothé

  3. Ada schreef:

    Heerlijk hé als je zo lekker op de naaimachine uit de voeten kunt dat je binnen de kortste keren er een gezellig rokje bij hebt !
    Het ziet er allemaal goed uit !

    • Madelon schreef:

      Heerlijk om achter de naaimachine te kruipen en iets leuks te creëren hè?! De tijd vliegt dan ook!
      Leuke handige tutorial, zo kan je al snel iets leuks maken…zonder dat je veel verstand van naaien hoeft te hebben!

      Fijn weekend!

Geef een reactie

