Afbeelding

Dit was mijn overvolle lade met restjes en die heb ik allemaal uitgezocht op textielsoort/bedrukt/onbedrukt. Verder ordende ik mijn (oude) knopenvoorraad, de ritsen en koordjes etc. ect. En dit is het resultaat:

lapjes P1100484_1 knopen P1100494_1 ritsen P1100493_1

Maar die lapjes heb ik niet voor de heb… daar doe ik van alles mee…  

Jeansbroekreparatie

Die (pre)pubers van mij hebben om de haverklap hun jeans kapot. Gaatje hier, winkelhaak daar. Je kent dat wel als je kids hebt. Gelukkig zijn gaten cool, maar ze mogen niet tochten en er mag niks door te zien zijn.

verstellen jeans P1100318_1

Uit de stapel lapjes haal ik een bijpassende kleur jeans en daar knip ik met de kartelschaar een rond/ovaal lapje van dat ruim over het gat past.

verstellen jeans P1100319_1

Ik leg het aan de binnenkant van de stof met de goede kant van het lapje op de verkeerde kant van de stof en speld het vast. Dan draai ik de stof om en zet nieuwe spelden aan de bovenkant en haal die aan de onderkant eruit zodat ik er niet per ongeluk op stik en mijn machinenaald kapot gaat.

verstellen jeans P1100326_1

Dan zoek ik een bijpassende kleur garen. Om te testen hou ik één draad over de stof. Vaak valt een lichtere kleur minder op. Daarna stik ik ca. 2 mm aan de buitenkant van het gat zodat het lapje aan de achterkant blijft zitten.

verstellen jeans P1100325_1

Bij de knieën heb je kans dat een gat gauw opnieuw afkerft of doorscheurt. Daarom gebruik ik daar een soort voering van jeans. Ik knip een lap zo breed als de pijp is op die plaats. Ik torn de zijnaden van de jeans los voor zover nodig. Ik leg de lap aan de binnenkant van de pijp met de goede kant van de lap op de verkeerde kant van de pijp en ik stik de zijnaden dicht. Daarna werk ik het gat af zoals hierboven beschreven staat.

verstellen jeans P1100328_1 verstellen jeans P1100327_1

Truireparatie

Mijn kinderen hebben meer dan genoeg kleding maar meestal dragen ze hun lievelingstruien. Die slijten dan natuurlijk harder dan de rest of krimpen door het vele wassen. Je kunt op de mouwen een lap zetten zoals dat vroeger gebeurde bij colberts en mannentruien maar dat is niet meer in. Tegenwoordig knip ik de mouw precies door op de plaats waar het gat zit.

verstellen mouw P1100311_1 verstellen mouw P1100312_1

Daan zoek ik een stuk bijpassende stretch stof van ongeveer gelijke dikte. Ik knip het in de vorm van de mouw en stik er een naad in.

verstellen mouw P1100313_1

Ik zorg dat de binnenkant van het tussenstuk op de buitenkant van de bovenmouw komt en speld deze vast. Let erop dat de breedste kant boven komt dus. Ik zorg dat de naden aan twee verschillende kanten vallen zodat het niet te dik wordt.

verstellen mouw P1100316_1

Dan stik ik het tussenstuk vast aan de bovenmouw. Ik trek het tussenstuk nu naar beneden en trek de ondermouw binnenstebuiten over dat tussenstuk en speld het vast. Ik let er uiteraard weer op dat de naden twee kanten op vallen ivm de dikte. En dan trek ik de mouw recht en is het klaar. Je kunt juist een felle kleur ertussen zetten en evt. ook een langer stuk, zodat de mouwen langer worden. Ik heb het nog niet bij t-shirts geprobeerd maar ik ga daar zeker mee experimenteren.

verstellen mouw P1100317_1

Koeltas

Van oude dekbedhoezen en gordijnen maakte ik van twee lelijke reclamekoeltassen twee toonbare exemplaren. Ik knipte de het model van de tas na met 2 cm voor de naden en stikte de zak. Van twee lange stukken dubbele stof maakte ik hengsels  van 4 cm breed. Die zet ik eerst vast aan de tas. Daarna vouw ik de koeltas naar binnen. Ik zorg dat er nog 5 cm boven het koelgedeelte open blijft. Daaraan stik ik klittenband. Aan de ene kant de ene strook en aan de andere kant de andere zodat de tas perfect sluit

koeltas P1100368_1 koeltas P1100459

koeltas P1100460_1

Opberger

Van een rechte lap stof kun je heel makkelijk een opberger maken. Je knipt de gewenste grootte af en stikt de zijnaad. Bovenin maak je een tunnel en daardoor haal je een koord om hem op te kunnen hangen. Onderin maak je een tunnel en daardoor doe je een elastiek. Ik gebruik deze opberger voor grote en kleine plastic tasjes. Je propt ze er in en je trekt ze eruit.

opberger P1100495_1

Saved clothes

Deze maand heb ik ook weer wat kledingstukken versteld, oftewel gered. Zo maakte ik in al mijn hardloopbroeken koordstoppers. Dit is veel handiger bij een snelle sanitaire stop ipv het dichtstrikken van het taillekoord. Verder maakte ik elastiek twee paar sloffen die de hele tijd van mijn voeten zakten/gleden. Nu loop ik niet meer het risico om daardoor mijn nek te breken.

koordstoppers hardloopkleding P1100366_1 slof elastiek P1100362_1 slof elastiek P1100363_1

Geloof het of niet maar ik heb deze maand nog meer genaaid, maar dat bewaar ik voor een volgend blogje want deze is al veel te lang geworden.

»

  1. Julie Mestdagh schreef:

    Lijkt me echt superleuk als je zo handig bent en zelf vanalles kan maken, met leuke restjes die je in huis hebt of leuke stofjes die je koopt. Stiekem beetje jaloers. Maar om dat ook nog te beginnen doen, daar heb ik echt geen tijd voor… Goed bezig Dorothé!

  2. kungslilja schreef:

    Wat een leuke ideeën! Grote kans dat ik de truireparatie en opberger nog eens ga uitproberen.
    Jasmijn

  3. Juliet Pouwels schreef:

    Jeetje wat en geduld om dat allemaal te vermaken.Ik ben bang dat het bij ons allemaal weggaat als het te klein is en als het kapot is gooi ik het weg. Mijn naaimachine is ook kapot en ik merk dat ik daardoor niet vaak meer aan herstelwerkzaamheden toekom, ik leg het wel demonstratief op een tafel, maar na een tijdje erger ik mij eraan en belandt het toch in een zak bestemd voor een goed doel. Goede spullen breng ik naar een naaiatelier bij ons in het dorp.Daarvoor kan ik het niet zelf repareren en het bespaart je veel tijd, zeker als je gemiddeld 28 uur in de week werkt.Petje af voor zoveel geduld!

    • djaktief schreef:

      Mijn werk is het huishouden Juliet… ik overweeg om van het recyclen/herstellen/maken van kleding – en het anderen aanleren – mijn beroep te maken nu ik toch nog steeds geen andere baan vindt.

      groetjes,

      Dorothé

  4. Ada schreef:

    Geeft altijd weer een goed gevoel als de boel weer op orden/kleur/soort ligt en als er dan ook nog goede herstelresultaten mee gedaan kunnen worden is dat helemaal geweldig.
    Wat jij als opbergzak maakt noem ik meestal een zakkenvanger en ik heb zo’n ding al regelmatig kado gedaan met verjaardagen of gewoon als aardigheidje en als je hem dan een beetje “aankleed”met kantjes,roesjes of gewoon met mooi garen en de siersteekjes van je machine waar je dus ook een mooie letter mee kunt maken dan heb je een heel persoonlijk kado
    Je idee van de diepvriestas ga ik ook onthouden vind ik ook leuk !

  5. The Empress schreef:

    Het maken van spijkerbroeken doe ik steeds met van dat plakspul wat je erop kan strijken. Kunnen ze er wat langer mee doen.. Voor de rest heb ik altijd zoveeell ideeen en bewaar ik ook heel veel. Wanneer ik dit allemaal zie dan moet ik er toch een keer wat mee gaan doen.
    Heb vandaag toevallig ook over huishouden geblog”t, maar dan anders 😉

Geef een reactie

