P1100499

Deze oorbellen had ik gisteren ingedaan direct nadat ik opstond en ontdekte dat het weer had gesneeuwd. Vroeger moest ik niks van dat witte spul hebben, behalve op de wintersport maar het begint een hobby te worden om erin te rennen.

Zondag was ik dus in Uden waar Tiny al weer voor de 5e keer de Weblogloop organiseerde in het natuurgebied Bedaf en Maashorst. Na een warme en een natte editie had hij dit jaar gezorgd voor een witte variant. We vertrokken met 5 man en 2 vrouwen en de zoon van Tiny die gedeeltelijk mee zou lopen en de verzorging regelde.  Even een plaatje geleend Ruth….van rechts naar links: Ruud, Jeroen, Paul, Tiny, Ruth, Jos, Yoeri en ik voor de start (hopelijk heb ik alle namen goed).

306196_10200709905770411_1724310279_n

Die handschoenen en wanten heb ik nog geen twee kilometer aan gehad want de bloedsomloop kwam al gauw goed op gang. Tevoren had ik me grote zorgen gemaakt of ik dit parcours wel aan zou kunnen, want ik loop bij gebrek aan beter altijd op asfalt. Ik had ook nog niet meer gelopen dan 25 km achtereen dit jaar en sowieso had ik de afstand van 30 km pas 6x eerder in de benen in mijn hele hardloopleven (2 marathons en 4 lange duurlopen in 2010 en 2012). Ik ben meer van de halve zal ik maar zeggen. Verder vreesde ik ook de langzaamste loper te zijn, maar Tiny corrigeerde dit direct met ‘de minst snelle’ en toen wist ik al dat het vandaag wel goed zou komen.

weblogloop route

De uitgestippelde route van 30 km ging 95% over onverharde wegen zoals je kunt zien op het plaatje met de gps-gegevens van Ruth. Mijn Garmin had moeite de satellieten te vinden, maar ik heb ook een paar keer op knopjes gedrukt waardoor de hele boel in de war was geraakt. Het was niet mijn beste dag met technische hulpmiddelen want ik heb ook een paar mooie foto’s van mijn vingers ipv het landschap en de medelopers gemaakt met mijn mobieltje. ;-). Het landschap en de ondergrond vroegen alle aandacht. We renden 3,5 uur door een life christmas card en moesten goed opletten op verborgen karresporen, gaten, wortels etc. om niet onderuit te gaan. We gingen ook omhoog en wat langzamer omlaag ivm de gladheid.

535493_10200709907290449_1674637363_n 544125_10200709907930465_1575741127_n

Af en toe stopten we even om op elkaar te wachten bij een sanitaire of fotopauze. Ik ben gewend om alleen te lopen maar dit sociale en attente lopen was heel gezellig en fijn. Ook werd het gesprek probleemloos  meerdere keren  herhaald in verband met mijn slechthorendheid. We hielden één pauze op ca. 15 km, waar Jeroen – die eerder was afgeslagen – ons opwachtte met warm drinken etc.  Het was precies op het goede moment voor mij want ik voelde mijn benen en mijn buik leger en leger worden. Na de pauze kon ik niet goed meer warm worden. Ik heb mijn handschoenen weer aangetrokken want ze waren dood en gevoelloos geworden. Mijn lijf knapte wel op van de proviandering en de benen deden weer prima hun werk. We vervolgden de tocht weer door al het witte natuurschoon maar het bleef oppassen zoals bij dit meertje waar je in de afdaling scherp linksaf  moest afslaan om een nat pak te voorkomen.

 2013-02-24 13.25.15 2013-02-24 13.25.12

Ondertussen bleef Tiny vertellen over het natuurgebied: de peellandbreuk, het moeras, het heide gebied, de landbouwgrond en de waterstand. Dit is zeker een gebied waar ik nog eens terug wil gaan. We bereikten de rondweg en daar ging Tiny nog even los door allerlei hellinkjes en weitjes door te steken. Ik ben het toen wat kalmer aan gaan doen want ik had het aardig koud gekregen en was vooral erg verstijfd in heupen/billen/rug ondanks kledingsmaatregelen. Het laatste lusje heb ik afgestoken en dat bracht mij vijf minuten eerder bij de warme douche. Heerlijk was dat en ook de gezelligheid en de lekkere daaropvolgende maaltijd. Ik heb er echt van genoten. Ik sluit af met een uitsnede van een van de foto’s die Ruth maakte waarop je kunt zien dat ik liep met een smile van oor tot oor. Jeroen vergezelt me daar omdat ik even was achtergebleven.

p1030842 uitsnede

»

  1. Tiny Raijmakers schreef:

    Ooit was de titel van onze weblogloop: “voor herhaling vatbaar” Eigenlijk geldt dat voor ieder jaar weer opnieuw. Ik was erg blij dat jij ,als asfaltloopster, er ook zo van genoot.

  2. veronique schreef:

    wat ben je een doorzetter!

  3. Mooi hoe je gaandeweg van het gebaande pad af durft te gaan. Wie weet zit er een heuse trailrunnert in je verborgen. : )

  4. Ruth schreef:

    het was echt genieten hé, ondanks de barre omstandigheden. Ik vond het alleszins super om je wat beter te leren kennen, in real life dan nog 🙂 En je hebt het toch maar mooi gedaan, ook al vreesde je op voorhand even wat anders 🙂
    Hopelijk tot een volgende keer ergens!

  5. Julie Mestdagh schreef:

    Onzettend leuk initiatief van Tiny en wat knap dat jullie er in de sneeuw toch op uit zijn getrokken, velen zouden thuisgebleven zijn. Hele leuke foto’s! Je hebt er toch van genoten!

  6. Ada schreef:

    Wat een prestatie ! Het was dus erg koud maar ook gezellig en zo te zien op de foto’s een prachtige omgeving .
    Ik heb weer genoten van je verhaal !

  7. Jacqueline schreef:

    Knap gedaan op het pittige parcours in Uden.

  8. Ruud schreef:

    Was een heel leuke dag, de witte winterse weblogloop. Prachtige omgeving en een gezellige groep mensen.

  9. Ren mama, ren schreef:

    Leuk zeg zo’n dag samen lopen!

  10. The Empress schreef:

    Dit vind ik wel een staande ovatie waard! Wat een prestatie zeg! Super.

  11. RunningHans schreef:

    Mooi daar bij Tiny. Ik heb er ooit 1x gelopen. En dat vergeet je niet gauw. Leuk dat je genoten hebt

  12. djaktief schreef:

    Bedankt voor alle leuke reacties allemaal!

    groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

