P1100658_1   P1100677_1

Belofte maakt schuld…. ik zou nog een tutorial maken over het recyclen van mijn broek met bleekwater vlek op de knie tot rokje.

Meestal bloggen mensen over hun werkstukken en vermelden dan terloops even waar ze het idee hebben opgedaan. Ik wil dit graag omdraaien want zonder het idee zou dit werkstuk er nooit gekomen zijn. Ik vond twee uitstekende beschrijvingen om een broek te recyclen tot rok bij Sigrid (klik hier = twee) en al eerder had ik deze gezien bij Lisa maar ik heb er toch weer mijn eigen variant van gemaakt. Het is handig om eerst even de beschrijvingen van hun aanpak te lezen zodat je begrijpt waar de verschillen in zitten.

Eerst moet je even nadenken over soort broek die je hebt. In mijn geval gaat het om strech corduroy met smalle pijpen. Hoe langer de rok wordt hoe smaller; des te minder ruimte je hebt om te lopen en fietsen.

P1100659_1

P1100662_1 P1100661_1

Het begint allemaal met het afknippen van de pijpen op kniehoogte (net onder de vlek 😉 en daarna moet je de binnenbeennaden lostornen. Je tornt ook een stukje los van de kruisnaad. Aan de voorkant tot vlak onder de gulp en aan de achterkant ongeveer tot de hoogte van de zakken.

P1100660_1

Het is wel even werk om alle draadje eruit te peuteren. Ik strijk de naden dan ook even glad met een bout zodat de oude vouwen eruit zijn. Zo ziet de broek er binnenste buiten uit.

P1100664_1 P1100663_1

Ik vouw de rok om de strijkplank zodat ik makkelijk aan een kant van de rok kan spelden zonder de rest vast te zetten. Ik begin aan de achterkant en ik zet de spelden dwars zodat ik er later overheen kan stikken of ze makkelijk met één hand weg kan halen. Ik speld zo de nieuwe middenachternaad en vouw dan het teveel naar één kant. Daarna stik ik de naad van boven naar beneden. Ik gebruik de coverstichmachine die in een keer een dubbele naad en afwerking geeft. Als je die niet hebt stik je eerst de linkerkant en dan de rechterkant.  De afwerking volgt dan later.

P1100666_1 P1100665_1

Ik vouw de rok opnieuw om de strijkplank en speld nu de nieuwe voornaad erin op dezelfde manier als aan de achterkant. Ik begin bij het punt dat nog vastzit bij de gulp en werk van boven naar beneden. Zo heb je minder kans op bobbels. Daarna kun je ook deze nieuwe naad stikken.

P1100668_1 P1100667_1

Daarna keer je de rok en knip je het teveel weg. Bij mij is het gelijk afgewerkt, maar anders doe je dat alsnog met een zigzagsteek of met een lockmachine. Ik vouwde vervolgens twee centimeter om voor de zoom en gebruikte de coverstich en was klaar. Als je die niet hebt moet je eerst de onderkant afwerken en dan de zoom erin vouwen en omstikken. Je kunt beter geen dubbele zoom maken want dat krult op en ook geen te smalle zoom, want dan gebeurt hetzelfde. Bij spijkerstof kun je ook nog kantjes en lintjes meestikken als je dat leuk vindt.

Ik koos voor deze eenvoudige versie. Bij elkaar was het ongeveer twee uur werk inclusief het lostornen. Ik denk dat een beginner er misschien wat langer over doet. Kleine moeite…. groot plezier dus.

P1100669_1 P1100670_1

»

  1. Ada schreef:

    Wat heb je dat weer superleuk gedaan !Ik had ook een broek met gloor en ben ook aan het verbouwen geslagen (LOL) .Je hebt me geinspireerd .
    Hij staat jou heel leuk !

  2. The Empress schreef:

    Dat heb ik vroeger ook een keer gedaan, maar dit ziet er een stuk netter uit.
    Leuk!!

  3. Jacqueline schreef:

    Goed gelukt… ziet er erg leuk uit.

  4. Nicole schreef:

    Superknap gerecylced!

  5. lies schreef:

    Geslaagd! Toffe rok werd het.

Geef een reactie

