2013-03-17 11.35.46

Dit bord stond vandaag bij de start van de 2e Lenteloop in Albrandswaard waar ik een van de korte wedstrijdjes liep om mijn basissnelheid te verhogen en mijn wedstrijdoutput te verbeteren

2013-03-17 11.19.30

Het was een klein en gezellig loopje van 2 rondjes van 5 km. Het voordeel van een klein evenement is dat het zoveel minder tijd en gedoe kost. Het is dichtbij, het is niet druk, je kunt makkelijk parkeren, je staat niet in de rij voor je startnummer, de wc en bij de start loopt er na een paar honderd meter al niemand meer voor je voeten. Wat ik wel mis is het ‘eventgevoel’. Bij grotere evenementen wordt je als loper een beetje in de watten gelegd en op een voetstuk geplaatst omdat het bijzonder is dat je mee gaat lopen. Ik miste ook het contact met andere lopers. Bij kleine loopjes kennen de meesten elkaar en die hebben dan niet zo’n behoefte om met vreemden te praten. Ik kreeg er nog wel een paar zover dat ze een foto van me maakten met het ludieke sponsorpetje dat iedereen kreeg.

Hoe ging het…. het was droog maar een beetje winderig …. ik startte op een tempo van 5:15 en dat heb ik de hele weg gelopen. Ik had geen oog voor het parcours omdat ik wel mijn best moest doen om dat tempo aan te houden en om gunstig door de bochten etc. te komen. Er zijn diverse foto’s gemaakt maar ik weet niet hoe ik die moet bestellen, dus ik klik even hier en hier als je ze wilt zien. Het resultaat is hoopgevend want ik was iets sneller dan op de 5 km in januari maar mijn PR uit 2011 van 51:54 is nog niet gesneuveld, maar dat kan ook nog niet eigenlijk bij mijn eerste 10 km wedstrijd van het jaar. Ik liep 52:13 en werd daarmee 7e vrouw over all  en daar was ik wel trots op moet ik zeggen. Voor mij waren 4 sub-50-ers en 2 in 51 minuten en dan kwam ik en daarna nog 26 anderen. Ik hoop echt dat ik dit jaar ook bij die sub-50 kan komen, maar dat betekent dat ik 12 km/u moet rennen en nu zit ik pas op 11,5.  Het begin is er in ieder geval. Volgende week 20 km in Leiden en we zullen wel zien of het PR uit 2011 te breken is (1:54:55 oftewel 11 km/u, tempo 5:26 min/km).

NB hier nog wat nagekomen foto’s klik, klik en klik 

P1100804_1

De dag voor een wedstrijd is bij mij een rustdag, dwz dat ik dan niet ga rennen of sporten, maar omdat het volgens de kalender lente is geworden moesten we hoognodig in de tuin aan de slag. Er moest gesnoeid worden en daarvoor had ik een serieus boek gekocht waar echt alles in staat. Arjen deed het meeste snoeiwerk en ik stortte me op het graafwerk voor het verplaatsen van de buxushaag. Het was een behoorlijk zware klus voor een pre-wedstrijddag moet ik zeggen. Het rooien van de kersenboom – draagt al jaren geen vruchten – hebben we dus nog maar even uitgesteld. Het geheel ziet er nu dus erg raar uit. Ik heb nl. 2 buxusstukken laten staan om tzt mooi in vorm te snoeien zodat ik daar een groenblijver heb staan in de winter. Bovendien mag de buxushaag nu nog niet gesnoeid worden terwijl hij er door het verpoten erg rommelig uit ziet. Op de onderste foto’s zie je dat de haag nu als leuning gaat dienen voor de steigerbank. De kerstboom zal in december gerooid worden om eerst nog dienst te doen en dan mag hij in de versnipperaar, want hij wordt echt veel te groot. Een paar buxussen hebben we opgepot om evt. op slechte plekken in de haag te kunnen plaatsen.

P1100805_1 P1100827_1

P1100826_1 P1100825_1

Na een paar uur intensief werken ploften we tevreden in onze luie stoel en genoten van een heerlijk bananenbrood volgens het recept uit de nieuwe Allerhande en de championtasjes die middelste gebakken had. Maar toen heb ik me nog gestort op het ordenen van de tuinmappen en alle losse knipsels over dit onderwerp. Uiteindelijk gingen we pas om 01.00 uur slapen en dat is natuurlijk veel te laat op een pre-wedstrijddag. Toch was ik om 07.00 uur al weer klaarwakker, waarschijnlijk van de wedstrijdstress. Ik geloof dat ik het maar eens iets kalmer aan moet gaan doen. Ik post binnenkort wel weer eens een stapeltje recepten of zo 😉

P1100829_1

»

  1. Zuster Klivia schreef:

    Mooi bord, zou je als header moeten gebruiken 😉

    Lekker, in de tuin werken. Ik zei het gisteren nog tegen Vlam: dat ik het wel miste, tuinieren. Lekker om je zinnen te verzetten en er elke keer weer iets moois van te maken.

    • djaktief schreef:

      Hi Kliefje,

      Nog steeds heb ik een gratis blog en daar kun je niets in de header zetten.

      Misschien is een volkstuin iets voor je of een paar bakken op het balkon. Je wordt vanzelf zen als je de tomaatjes ziet groeien. Tuinieren is ook goed tegen de calorietjes trouwens.

  2. Madelon schreef:

    Mooie tijd zeg! Zou ervoor tekenen! Succes en veel
    Plezier in Leiden volgende week!

  3. Flitsend door de bocht. Een leuke actiefoto Dorothé. Het snellere werk ligt je blijkbaar goed.

  4. Tiny Raijmakers schreef:

    Lekker snel gelopen zeg!

  5. Nicole schreef:

    Stoer zeg dat je zo snel was!

  6. veronique schreef:

    Die foto met die grote koe. of rund met die horens; en jij loopt daar met snel tempo langs. Zou nix voor mij zijn. Maar je doet het geweldig.

  7. RunningHans schreef:

    Goed bezig zeg. Een mooie tijd, er moet nog wel wat af voor die sub 50. Tempoblokjes van 1000 en 2000 trainen op 12 km per uur. Met voldoende rust. En dat uitbreiden, en steeds minder rust. Succes

    • djaktief schreef:

      Bedankt voor de aanmoediging Hans… ik ben van de fartlek buiten want ik heb een hekel aan interval (wie niet). Ik loop ook wel op de band intervallen 5 km 12 km/u 400 om 200 haal ik al. Ik vind het al heel wat dat ik na mijn maand blessure in december nu binnen 2,5 maand al weer op mijn oude niveau ben.

      groetjes,

      Dorothé

  8. Dat doe ik je niet na hoor, scherpe tijd!
    Wij hebben hier in de wintermaanden ook altijd zo’n leuk kleinschalig loopje. De tijd wordt gemeten, maar er zit geen prijsuitreiking aan vast. Lekker ongedwongen sfeertje altijd.

  9. Ruth schreef:

    heel knap gelopen op die 10 km zeg! Proficiat! En alvast veel succes in Leiden!!

  10. Feikje schreef:

    Als je echt graag je PR wilt verbeteren zou je iemand als haas kunnen vragen. Volgens mij kun je prima zo snel maar is het mentaal zwaar om dit in een wedstrijd ook te doen. Een goede haas loopt het tempo dat jij wil en houdt dat bij, houdt jou uit de wind en pakt eventueel zelfs de bekertjes water aan. Scheelt ook tijd en energie.
    Maar eerlijk gezegd waren mijn mooiste lopen die waar ik mij niet druk maakte om de tijd en genoot van de route (Berenmarathon Terschelling!)

    • djaktief schreef:

      Hi Feikje,

      Zoveel is het me niet waard. Het zou me het gevoel geven dat ik mijn PR grotendeels aan mijn haas te danken had en dat wil ik niet. Het zou wat anders zijn als ik met een collegaloper ongeveer gelijk op zou gaan en dat we om beurten kopwerk zouden doen en elkaar zouden helpen. Ik weet dat hazen alleen maar de ideale omstandigheden voor de loper proberen te bereiken en dat de beroeps het ook zo doen, maar ik ben een zeer eigenwijze amateur 😉 Voor de duidelijkheid … ik vind het prima voor een ander maar niet voor mezelf.

      Meestal maak ik me ook niet druk om tijd, maar ik ben op een leeftijd gekomen (51) waarop niet veel progressie meer mogelijk is, dus ik wil kijken waar mijn top ligt. Ik geniet ook meer van de trailachtige lopen die ik dit jaar ontdekt heb en waar tijd er dus niet toe doet.

      groetjes,

      Dorothé

Geef een reactie

