2013-03-22 13.49.09_1

Dat lees je immers wekelijks in de AH-folder…. en waarom zou dat niet van toepassing zijn op het gewone leven?

Vandaag rende ik naar Ahoy waar het stoffenspektakel werd gehouden. Ik wilde nl. wel eens zien wat daar te koop was en ik had een flyer gekregen waarop stond dat de toegang gratis was. Ahoy ligt ca. 5 km hier vandaan dus dat was een mooi loopje. Voor het eerst van mijn leven rende ik met een echte rugzak, want ik  wilde garen voor de lockmachine en naalden kopen en die klossen zijn te groot om anders al rennend te vervoeren.

2013-03-22 12.40.47_1

Ik vertrok om ca. twaalf uur nadat ik eerst de boodschappen had gedaan en het huis had schoongemaakt, want er stond zo’n stevige koude wind dat ik nog niet echt gemotiveerd was om te gaan rennen. Het lopen ging ook niet echt lekker en onderweg besloot ik dat ik nog onvoldoende hersteld ben om komende zondag in Leiden in wedstrijdtempo een halve marathon te lopen. Ik had het niet zo erg in de gaten na de Lenteloop van zondag maar blijkbaar hakt de wedstrijd er toch meer in. Ik kreeg in de loop van dinsdag spierpijn (tweede dag dus) maar woensdagochtend liep ik met buurvrouw Pauline toch een halve marathon in de horizontale sneeuw/regen/storm. Donderdag fietste ik met mijn zus zo’n 40 km in de mooie maar koude bossen tussen Chaam en Breda, maar vandaag had ik nog steeds stijve benen.

oude maasloopparcoursrecord

De loopplannen voor het paasweekend heb ik ook al veranderd ivm een familiepaasbrunch. In plaats van de  Oude Maasloop bij CAV Energie ná de brunch ga ik nu voor de Lansingerlandloop vóór de Pasen. Voor een goed herstel van een halve marathon heb ik eigenlijk bijna twee weken nodig, dus dat zou niet matchen met de 10 km-wedstrijdjes waarop ik wil proberen om mijn PR aan te scherpen. De 21,1 km die ik dus drie dagen na de laatste wedstrijd liep waren duidelijk te vroeg. Normaal doe ik ook een week kalm aan na een korte wedstrijd, maar dat heb ik nu niet gedaan omdat ik ook met de loopagenda voor de evt. marathon bezig ben samen met loopmaatje Pauline. Afijn dat is wel genoeg gepraat over de loopplanning, nu de praktijk.

2013-03-22 13.13.08_1 2013-03-22 13.11.45_1

Het was niet vreselijk druk op het stoffenspektakel. Er waren zo’n 150 kramen met de meest uiteenlopende stoffen. Hierboven foto’s van de koopjes links en de exclusives     (> € 200,- per meter) rechts. Verder natuurlijk kramen met fournituren (knopen/garen etc.) en modebladen. Ik slaagde niet voor lockgaren in de goede kleur maar ging wel met  3 meter stof voor een rok met kant, 2 meter voeringstof voor dezelfde rok en 2 meter tricot voor een jurk, naaimachinenaalden en een oud nummer van de Knip Mode in mijn rugzakje terug naar Carnisselande terwijl ik slechts € 25,- daarvoor hoefde neer te tellen. Op onderstaande foto zie je mijn aankopen.

2013-03-22 15.20.51_1

Momenteel schiet mijn naaiwerk niet zo hard op. Mijn winterjas is nog niet af omdat het toch een erg bewerkelijk patroon is met voering en vier zakken. Met een jas doe je veel langer, dus daarom werk ik daar ook veel nauwkeuriger als aan andere klussen. Ik ben nl. ook bezig met het maken van zakken in hardloopshirts met lange mouwen. In de winter neem je toch meer spullen mee en die moet je ergens laten. Ik vind het nog altijd een grote fout van de ontwerpers van sportshirts dat ze die er niet standaard in maken. Je mag al blij zijn als je een minizakje voor je huissleutel aantreft. In de zomer gebruik ik daarom ook vaak wielershirts, want die hebben 3 vakken op de rug, maar voor de winter ging ik zelf aan de slag. Ik heb er een tutorial van gemaakt.

Zakken in de zijnaad met rits in hardloopshirts

Let op:  geschikt voor niet getailleerde kleding!

Draai het shirt binnenstebuiten om de locknaden te bestuderen. Je moet de locknaad aan de bovenkant = foto links lostornen. De onderkant van de naad zie je op de middelste foto. Ik snij met een tornmesje ieder ca. 2,5 cm de  rechte stiknaden door. Dan kun je aan de losse stukjes draad trekken en zo de naad loshalen voor de toekomstige zakingang. Ik laat de zoom en ca. 5 cm daarboven zitten.

1 locknaad boven P1100835_12 locknaad onder P1100836_13 locknaard tornen P1100837_1

Dan speld ik de rits met de goede kant op de goede kant van het shirt. Ik zorg ervoor dat de rits een stukje uitsteekt zodat deze later onzichtbaar is in de zijnaad. Ik stik de rits aan beide kanten vast. Ik gebruik natuurlijk het ritsvoetje en zorg ervoor dat de naald zoveel mogelijk naar links staat.

4 rits inspelden P1100838_15 zo moet hij zitten P1100839_16 stikken met ritsvoet P1100840_1

Dan leg ik de zakken erop. Ik heb als model daarvoor gewoon een bestaande zak uit een ander patroon nageknipt. Als stof gebruik ik rekbare nylon. Je kunt ook heel goed zakken knippen uit een ander oud hardloopshirt ;-). Ik stik de goede kant van een zakdeel op dezelfde plaats als het vorige stiksel vast. Dan sla ik de zak terug om ruimte te maken voor het andere zakdeel dat precies aan de andere kant van de rits wordt vastgestikt.

Daarna stik ik de zijnaden die nog wat te ver open getornd waren weer netjes dicht. Ik vouw de zakken uiteen (vergeten foto te maken) en draai het shirt zo dat de goede kant boven ligt. Dan stik ik de zakingangen door. Daarna draai ik het shirt weer binnenste buiten en stik ik de twee zakken op elkaar.

7 zak erover aan iedere kant P1100841_18 zak aan elkaar P1100842_1

Zo ziet het er dan in de praktijk uit. Ik heb hier oude ritssluitingen gebruikt. Je krijgt het mooiste resultaat als je blinde ritsen gebruikt. Ik heb hier bij Sigrid nog een goede beschrijving van zakken in de zijnaad gevonden maar die is wel in het Engels, maar haar foto’s zijn duidelijker dan de mijne. In haar zakken zitten geen ritsen trouwens maar je kunt die stap er makkelijk zelf tussen zetten.

10 eindelijk zakken P1100846_1 11 P1100865 eindelijk zakken_1

Afijn een shirt klaar, nog twee te gaan. Lopen en naaien zijn dus een uitstekende combinatie.

»

  1. Jacqueline schreef:

    Alweer een mooie creatie… ziet er heel netjes uit. Ik houd het nog even bij de combinatie fietsen en hardlopen ;-).

  2. isis45 schreef:

    Mijn schoondochter gaat ook altijd naar de stoffenbeurs en komt ook altijd met leuke koopjes thuis. Vroeger naaide ik ook veel, maar ik kan me er nu niet meer toe zetten.
    Het ziet er wel weer goed uit.

  3. Ada schreef:

    Hoi,hoi,

    Wat heb je die zakken weer handig gedaan daar zul je best plezier van hebben !

    Altijd heel leuk de stoffenmarkt ik ga er ook meestal heen helaas deze keer niet, wel jammer want dan hadden we misschien iets af kunnen spreken en samen koffie kunnen drinken en ideetjes uit kunnen wisselen
    Je ben goed geslaagd en ik kijk uit naar de kleding die er van gemaakt word !

    Groetjes,
    Ada

Geef een reactie

