11 P1100865 eindelijk zakken_1

Gisteren klungelde ik nog even door achter de naaimachine. Voor mij de ideale plaats om tot rust te komen – als het werk wil lukken tenminste – Over de tassen ben ik meer tevreden dan over de shirts.

9 zo wordt het P1100843_1 10 zo wordt het P1100856_1 10 zo wordt het P1100860_1x

Mijn blauwe shirt had dus al zakken gekregen maar mijn rode en zwarte nog niet. Daar ging ik dus verder mee. Ik ontdekte dat het een wereld van verschil maakt welke rits je kiest – kijk maar de foto’s. Er zijn er die echt vreselijk bobbelen. Dat is heel lastig inzetten. Ook een rits met een grote runner is lastig omdat je weinig ruimte hebt om door te stikken.  Ik heb de tutorial van gisteren herschreven want ik vond het nogal rommelig. Op de foto’s staan de stappen in verschillende kleuren kleding omdat ik de eerste keer een paar foto’s vergeten was.

Zakken in de zijnaad met rits van sportshirts

– herziene versie-

Let op:  

  • Geschikt voor niet getailleerde kleding!  
  • Kies een rits die niet bobbelt met een kleine runner!

1 locknaad boven P1100835_1 2 locknaad onder P1100836_1 3 locknaard tornen P1100837_1

  • Draai het shirt binnenstebuiten om de locknaden te bestuderen. Je moet de locknaad aan de bovenkant = foto links lostornen. De onderkant van de naad zie je op de middelste foto. Ik snij met een tornmesje ieder ca. 2,5 cm de  rechte stiknaden door. Dan kun je aan de losse stukjes draad trekken en zo de naad loshalen voor de toekomstige zakingang. Ik laat de zoom en ca. 5 cm daarboven zitten.

4 rits inspelden P1100838_1 5 zo moet hij zitten P1100839_1 6 stikken met ritsvoet P1100840_1

  • De rits speld ik met de goede kant op de goede kant van het shirt. Ik zorg ervoor dat de rits een stukje uitsteekt zodat deze later onzichtbaar is in de zijnaad. Ik stik de rits aan beide kanten vast. Ik gebruik natuurlijk het ritsvoetje en zorg ervoor dat de naald zoveel mogelijk naar links staat.
  • Daarna leg ik de zakken erop. Ik heb als model daarvoor gewoon een bestaande zak uit een ander patroon nageknipt. Als stof gebruik ik rekbare nylon. Je kunt ook heel goed zakken knippen uit een ander oud hardloopshirt ;-). Ik stik de goede kant van een zakdeel op dezelfde plaats als het vorige stiksel vast. Dan sla ik de zak terug om ruimte te maken voor het andere zakdeel dat precies aan de andere kant van de rits wordt vastgestikt.

8 dichtrijgen voor doorstikken P1100847 _1 9 binnenkant zakken opzij leggen voor doorstikken P1100848_1

  • Dan vouw ik de stof boven de rits dicht en ik rijg het aan elkaar. Aan de onderkant vouw ik de zakken ieder een kant op. Ik draai de buitenkant van het shirt weer boven en stik op ca. 1 cm van de rijgdraad rondom de rits door. De rijgdraad haal ik weg.

7 zak erover aan iedere kant P1100841_1 8 zak aan elkaar P1100842_1

  • Ik draai het shirt weer binnenste buiten oftewel links en stik evt.  de zijnaden die nog wat te ver open getornd waren weer netjes dicht. Je kunt het ook nog afwerken met een zigzag of locksteek maar bij dit soort stof is dat niet echt nodig. Tenslotte stik ik de twee zakken op elkaar. Ik gebruikte er een speciale stretchsteek voor, maar een smalle zigzag is ook goed. Het is handig om de zaknaad twee keer te stikken, dat is sterker.
  • Andere tutorials over zakken en ritsen – en nog veel meer – vind je op de sites van Pfaff,   Make it Love it, bij Sigrid  (Nederlands) en nog meer in het Engels, de University of Kentucky ( ook Engels; klik op yes bij de betreffende PDF) Vaak staan er op de sites van naaimachinemerken en modebladen ook wel veel tips, maar het is een heel zoekwerkje om de juiste te vinden.

 10 eindelijk zakken P1100846_1

Afijn nu zijn alle shirts dus klaar. Het was best wat werk maar ik heb er nu wel weer een paar jaar plezier van, want je doet best lang met runningshirts. In mijn nieuwe wintertight heb ik daarom geen ritszak gezet maar een steekzakje aan de binnenkant van de band aan de voorkant. Het is een recht zakje, waar ik bovenaan een klein elastiekje mee stikte. Je stikt het voor iets meer dan de helft vast dan trekt het zichzelf dicht als je rent. Ik maakte dit zakje ook in de sport shorts van oudste zodat hij zijn mobieltje mee kon nemen tijdens fitness.

 binnenzakje tight P1100866_1

Tja en toen had ik genoeg van het verplichte werk en kreeg ik een soort ‘crea-aanval’ die ik uitleefde op een paar tassen met reclame-opdruk.

 tassen met reclame P1100861_1               tas met fleecevak P1100863_1

tas met rond vak en lint P1100862_1   tas met glittervak strik en knioop P1100864_1

  • De geelgroene tas kreeg een zak van groen fleece, geknipt met de kartelschaar (tegen rafelen), bovenkant vak een zoompje, opgezet in kleine zigzag
  • De gestreepte tas kreeg aan beide zijden een halfronde roze zak , geknipt met kartelschaar, bovenkant vak verstevigd met vliseline en zoompje, opgezet met gestikte zigzag en versiert met een klein lintje om de aandacht van het stiksel af te leiden dat niet zo regelmatig was geworden als ik hoopte.
  • De zilveren tas draaide ik binnenstebuiten omdat er wat beschadigingen op zaten. Ik zette er een fantasievorm zak op van stof met pailletten, geknipt met de kartelschaar en versierde het met een strik van organza en een knoop.

Heerlijk om met zo weinig moeite deze tassen te recyclen tot trendy shoppers. In mijn reader stond vanochtend een blog van Jos met nog veel meer ideeën om zelf tassen te maken, kijk hier maar even. Ik durfde nog niet, want ik moet nodig gaan rennen – twijfel tussen fartlek of blokjestraining – maar als ik straks gelopen heb en gedoucht ben, dan ga ik daar eens lekker tussen neuzen.

»

  1. Zuster Klivia schreef:

    Ik blijf het ontzettend knap van je vinden. Je kan ook alles maken jij! 🙂

  2. Madelon schreef:

    Heerlijk zo’n aanval… leuk!

  3. Dat is nog eens een goed idee, shirts met zakken op plaatsen waar je ze zelf wilt hebben. Ga ik zeker ook eens proberen te maken. Bedankt Dorothé!

  4. Ren mama, ren schreef:

    Ik vind het toch al heel knap gemaakt! Ik zou het in ieder geval niet kunnen.

  5. Lisama Vdv schreef:

    Ik volg met veel interesse dit blog.
    Heb een vraag: Geeft U ook naailes aan ouderen??? ben op zoek naar een betaalbaar naaicursus,maar wat ik tegen kom op internet is allemaal of veel te duur of veel te ver weg.
    Groetjes…Lisama

    • djaktief schreef:

      Hi Lisama,

      Naailes is best prijzig, maar zeker de moeite waard. Zelf volg ik ook nog steeds les. Je kunt overwegen om eens naar een naaicafé te gaan. Daar geven ze workshops en begeleiding op maat. Je zit ook vaak niet aan een hele cursus vast of je kunt een knipkaart nemen. Google er maar eens op. In welke omgeving zoek je les?

      groetjes,

      Dorothé

Geef een reactie

