2013-03-30 13.17.51_1

Het begon niet zo veelbelovend vandaag maar eind goed al goed. Bij de start vroeg ik een verkeersregelaar mijn foto te nemen met dit hilarische resultaat  en op het eind had ik bij de loterij een fleurig plantje gewonnen. Maar daar was het allemaal niet om te doen vandaag.

Als sinds juni 2011 is het me niet gelukt om mijn PR op de 10 km te verbeteren. Is dat nou belangrijk zul je je afvragen…. nou nee ….. de wereld draait gewoon door hoor….. maar toch een snellere 10 km betekent ook dat ik sneller kan worden op andere afstanden…. de basissnelheid verhogen maakt dat ik minder tijd nodig heb voor lange afstanden > 25 km en dat is minder belastend voor mijn hele lijf. Verder is het leuk om als 51 jarige te kijken waar je staat en nog progressie te boeken. Binnenkort komt onvermijdelijk de ouderdom met allerlei bijbehorende grenzen en beperkingen. Ik wil nu nog even eruit halen wat erin zit en daar niet mee wachten tot de ommekeer zich inzet.

2013-03-30 13.20.56_1

Afijn vandaag verliep alles heel chaotisch. Gisteren begon de menstruatie en dat is gewoon balen als je flink wilt rennen. Het weerbericht voorspelde opnieuw sneeuw. Manlief deed iets met de ketting van zijn racefiets waardoor ik plotseling een mooi trainingsjack moest redden van de ondergang en het patroon van mijn nieuwe jurkje dat ik aan het uittekenen was klopte voor geen donder….. Aan de late kant hierdoor en met weinig zin vertrok ik -nog kauwend op  twee tosti’s – gewapend met een fles water naar Bleiswijk voor de Lansingerlandloop. Bij aankomst in het sportcentrum merkte ik dat de lopers veel jonger waren dan vorige week bij de Lenteloop in Albrandswaard en in ieder geval veel jonger dan ikzelf. Een  goede plaats in het klassement zou ik dus ook wel op mijn buik kunnen schrijven.

lansingerlandloop parcours_10km

Het parcours langs de Rotte leek me op de website heel aantrekkelijk, maar vandaag dacht ik alleen aan het feit dat we op de terugweg de wind tegen zouden hebben. Ik probeer altijd een negatieve split te lopen, dwz kalm starten en dan in het tweede deel versnellen en in de laatste kilometers vol gas geven. Die tactiek kon ik vandaag op mijn buik schrijven. Ik wilde toch maar niet zo alle hoop bij voorbaat opgeven omdat ik immers flink getraind had afgelopen weken.

Afijn 10 minuten na de 5 km werden we weggeschoten en ik moest nog even worstelen om er een plekje te veroveren, maar ik ging toch glimlachend (foto = bewijs) op pad, binnen een uur zou alles immers voorbij zijn.

P1100920_1

Ik vertrok dus snel en voelde mijn hartslag oplopen, maar ik bleef gaan omdat ik niet buiten adem raakte. Voortdurend zocht ik de rechte looplijn in de bochten en na ca. 2 km zag ik mijn achterbuurman die vorige week in Albrandswaard een tijd van 0:48 kon incasseren. Ik haalde hem in en zei dat mijn tactiek vandaag was dat ik zo hard mogelijk zou gaan en wel zou zien hoe het later zou uitpakken. Hij zei nog iets maar ik kon hem niet verstaan. De eerste rondetijd van mijn Garmin was 12,5 minuten en dat was exact op het 50-minuten-schema.

lansingerlandloop rondetijden 30_03_2013

De Rottebandbrug was ik voorbij, hierover zou ik straks terugkomen. Op naar brug nummer twee de Varenbrug. Ik kan goed tempo houden, maar buurman heeft een tandje bij gezet en haalt me in. Ik verspil geen energie aan een versnelling want daarvoor is het veel te vroeg.

De Varenbrug – vlak voor het 5 km punt met de verzorgingspost- ga ik rustig op omdat ik bang ben voor steken in mijn zij als ik mijn inspanning nog verhoog. Naar beneden rol ik lekker door. Buurman blijft nog steeds in zicht en mijn tweede ronde tijd komt door… weer onder de 13 minuten, dus er zit nog steeds een sub-vijftiger in. Maar dan slaat de tegenwind toe. Ik voel dat het hoge tempo me meer kracht kost. Het gaat goed, maar ik neem geen risico’s. Wel haal ik een man met wit shirt in die me dit duidelijk niet in dank afneemt. Hij haalt mij weer in en laat zich voor mijn voeten terugvallen. Ik zeg dat ik dat erg vervelend vind en steek hem weer voorbij. Hij maakt er een wedstrijd van en probeert me steeds in te halen.

Op de Rottebandbrug ziet hij zijn kans – want opnieuw ga ik die plotselinge hoogte langzaam op – en hij neemt 10 meter voorsprong. Buurman is ondertussen 50 meter op me uitgelopen. De rondetijd is nu wel meer dan 13 minuten geworden dus een droomtijd is onwaarschijnlijk, maar ik geef het nog niet op. Het gaat zelfs makkelijker en ik haal de de ‘witte-shirtman’ weer in en ik versnel zodra ik het 8 km bord zie, want in iets meer dan 10 minuten zal alles voorbij zijn. Ik haal nog twee mensen in waaronder een mevrouw en die haalt hetzelfde trucje uit als de ‘witte-shirtman’. Ze komt terug en laat haar snelheid dwars voor mijn voeten terugvallen. Dit zet me ertoe om definitief afstand van haar te nemen, want ik hou niet van die ‘grapjes’. Het laatste stukje is pittig en ik moet alle zeilen bijzetten. Ik kijk niet meer op mijn Garmin en storm over de finish, maar ik word daar nog wel ingehaald door die mevrouw. Erg knap van haar want op de foto – twintig meter voor de finish – loopt ze nog achter me.

P1110071 uitsnede_1

Ik ben heel blij met mijn tijd 0:51:11, dat is iets meer dan een minuut sneller dan vorige week en iets minder dan een minuut sneller dan mijn oude PR 0:51:54 van de Adidas Ladiesrun uit 2011. Na diverse bekertjes drinken en stukken sinaasappel ga ik nog even het complex in en daar krijg ik een plantje in mijn arm gedrukt omdat mijn startnummer 808  dit lot had gekregen. Erg leuk als je net het gevoel hebt dat je van jezelf gewonnen hebt.

2013-03-30 14.38.08_1

Verder was er helemaal niets meer te beleven in het sportcomplex. Er werd niet nagepraat of zo en mijn achterbuurman heb ik ook niet teruggezien. Je kunt wel zeggen dat de sfeer totaal anders was als vorige week in Albrandswaard. Alles was perfect georganiseerd, maar sfeer ontbrak net als publiek trouwens. Ik heb twee of drie keer iemand zien staan al dan niet met kinderen. Alleen de vrijwilligers moedigden je aan. Ik reed dus snel naar huis met de kachel op 25 graden om afkoelen te voorkomen.

Eind goed al goed dus met mijn PR, maar toen ik vanavond de foto’s bekeek en de uitslagen las overtrof dit toch mijn verwachtingen: 3e  in categorie V45. Er stond ook nog een finishfilmpje op en je kunt daar zien hoe ik nog door die ene mevrouw (ze is 34 volgens de uitslagenlijst, dus ik schaam me niet) werd geklopt op het eind (klik hier voor het filmpje en ga dan naar de 7:40 min ervan). Zo laat nu de paasbrunch maar komen 😉 maar morgen doe ik nog wel een herstelloopje voor de zekerheid om later niet geveld te worden door spierpijn. Volgende week staat immers Dwars Door Dordt op het programma (de site heeft grote problemen trouwens) en dan hoop ik weer wat dichter bij die droomtijd van 0:50 te komen.

damesuitslagen lansingerlandloop 39_03_2013

 

Het is ook weer het eind van een maand. In maart rende ik wat minder kilometers maar wel snellere…. 173 km in bijna 16 uurtjes. Ook de fitness was minder…. 4 uur want het matcht niet goed met wedstrijden, bovendien heb ik de tijd voor intervaltraining op de band niet meegeteld. Fietsen deed ik ook nog, maar niet zoveel omdat het zo koud was steeds…. 52 km in 3,15 uur maar er staan nog meer boodschappenkilometers op de teller. Op naar april 😉

»

  1. Ada schreef:

    Gefeliciteerd !
    Je hebt het weer super gedaan,ik bewonder je doorzettingsvermogen

    Hele fijne Paasdagen !

  2. Feikje schreef:

    Goed gelopen! En een mooi verhaal, dat plantje heb je helemaal verdiend! 3e in een mooie tijd, jouw Pasen begint goed,

  3. Saskia schreef:

    Gefeliciteerd met je nieuwe PR! En erg leuk om je wedstrijdbeschrijving te lezen! Heel herkenbaar die types die je per se voorbij willen om dan een tempo’tje lager te gaan lopen….een negatieve split is ook mijn voorgenomen tactiek, over twee weken in Weert. Nog een weekje voluit trainen en dan nog de wedstrijdvoorbereiding….ik ga ook voor een nieuw PR. Fijne Paasdagen en geniet van de brunch, je hebt m zeker verdiend!!

    Groetjes,
    Saskia

  4. ruud schreef:

    kijk, dat gaat dus lekker; de trainingsarbeid betaalt zich uit!
    Gefeliciteerd met je PR!

  5. Zuster Klivia schreef:

    Hahaha, die fotograaf was niet echt een natuurtalent 😉

    Goed gedaan jij stoere vrouw!

  6. isis45 schreef:

    Zo, die PR heb je toch weer behaald. proficiat! Ik heb bewondering voor je hoor en dat plantje is je van harte gegund.
    Ik hoop dat de Paasbrunch lekker heeft gesmaakt.

  7. Andrea schreef:

    Herzlichen Glückwunsch zu Deinem tollen schnellen Lauf!

  8. Ruth schreef:

    woohoo!! Supergoed gedaan Dorothé, een héél knap PR!! En die grens van 50 min…die sneuvelt ook wel eens als je zo voort blijft doen!

  9. Jacqueline schreef:

    Gefeliciteerd met je PR. Wanneer de weersomstandigheden meer in het hardloopvoordeel zijn duik je vast onder de 50 min.

Geef een reactie

