P1100918_1

Vandaag liep ik niet over de Coolsingel zoals vorig jaar maar stond ik op Laan op Zuid bij de 25 kilometerpost als supporter.

Oudste stond voor het vijfde jaar op rij bij deze post met zijn scoutinggroep. Als je Studio Sport bekijkt zie je alleen de highlights maar ik vind de details van het live event veel mooier. Het zijn de kleine dingen die het hem doen. Zo porde ik zoonlief vanochtend om 06.30 uur omdat hij al om 07.00 op het verzamelpunt bij zijn groep moest zijn om daar met fiets en OV op tijd te om de drankpost op te bouwen en in te richten.

Behalve het drank uitdelen aan de lopers moeten er ook bidons worden uitgedeeld aan de toplopers. Die staan allemaal klaar zoals je ziet. Op een gegeven moment staat iedereen op zijn haar post. Een man wijst de lopers waar ze hun bidon kunnen verwachten (links of rechts en vooraan of achteraan). De aangever staat met een naam- en nummerbord met gestrekte arm en draait mee met de loper die met een rotgang langskomt en de bidon grijpt. Het is secondenwerk en het moet goed gaan, dat maakt het spannend. Jelle viel vandaag de eer te beurt om een van de hazen van drinken te voorzien:  Rono. Kijk naar de foto’s en let op de details: doorkomsttijd 1:11:12, duim van kopwagen, bidon op de hand en uitgestapt voor ruimte en draai, bordje aan arm met naam, fotografen met blik op de toppers en ja … Rono heeft hem. Het is waarschijnlijk een andere Rono dan degene die als 7e is geëindigd want ‘Jelle’s man” had een apart startnummer.

P1100913_1

P1100914_1

En dan nog een keer in de herhaling de man met gele bidon (ik sprak met hem hij deed dit werk voor de 13e keer) die Butter (in zwarte kleding met rode bies) van zijn sportcocktail voorziet: geslaagd.

P1100915_1

P1100916_1

Ook een aantal subtoppers wordt van drank voorzien. Zij krijgen het niet aangereikt, maar lopen zelf naar het kraampje. Iemand van het team staat voortdurend op de lage startnummers te letten en schreeuwt die door naar de kraambemanning.

Al gauw werd het drukker op het parcours, maar de post blijft alert tot al die specifieke lopers geweest zijn. Ik heb er gestaan tot na half twee de laatste loper voorbij kwam. Al die tijd hebben de vrijwilligers iedereen van water of Extran voorzien. Het ziet eruit als een enorme bende maar de vrijwilligers ruimen dit achteraf ook allemaal op.

P1100924_1 P1100922_1

Ik heb maar heel weinig bekenden onder de lopers gezien maar het is ook heel moeilijk om mensen te herkennen in die luttele seconden dat ze voorbij komen. Vooral bij de grotere groepen die achter de pacers lopen is het moeilijk te zien. Ik hoop binnenkort op hun blogs te lezen hoe het is afgelopen met Ronald, Ruud, Hans, Joeri en op de website van CAV Energie.  Maar wie ik wel zag was Natasja (foto hieronder) die voor haar schoonzus de marathon loopt om geld bijeen te brengen voor een alternatieve therapie tegen kanker.  Lees er hier en hier alles over. Zij was voor mij de heldin van de dag en Butter was mijn held. Niet om zijn tijd, maar dat hij finishte terwijl hij wist dat hij geen topprestatie meer kon binnenhalen (zie hier de video van het interview). Daarvoor heb ik echt heel veel respect: lopen met een doel en afmaken wat je begonnen bent.

P1100926_1

Ik sluit af met de link van de marathon waarop je de deelnemersuitslagen kunt zoeken. Iedereen die ik kende is gelukkig gefinisht. Gefeliciteerd en een goed herstel gewenst allemaal!

PS

Klik op deze link en je leest Natasja’s verslag.

»

  1. Tiny Raijmakers schreef:

    Ik stond samen met Sjan onder de 25 km klok. Kort bij elkaar dus!!

  2. isis45 schreef:

    Ik ben zelf niet geweest, maar heb het op tv wel helemaal gevolgd. Mijn buurman heeft hem ook helemaal uitgelopen. Ik vind het een hele knappe prestatie van iedereen, diep respect.

  3. Goed om eens te lezen hoe het er bij zo’n drankpost aan toe gaat vanuit vrijwilligersoogpunt. Groetjes aan je zoon dus Dorothé.

    • djaktief schreef:

      Ik moest ook aan jouw afvalverzamelactiviteiten denken na de CPC. Vandaag ging ik naar Zuidplein en kruiste diverse malen de route, ook bij een ex-drankpost en daar was dus echt alles geveegd.

  4. Wat een leuk verslag! Leuk om het eens vanaf ‘de andere kant’ te lezen. Sjee… nooit over nagedacht dat het er zo aan toe gaat bij de top.
    Leuk om mijn foto hier tegen te komen. En wow… wat zijn mijn benen slank! Zo ken ik ze niet! Dat heb ik er toch mooi allemaal af gelopen. Nu weet ik waarom Mr.C. het een goed idee vond om door te trainen voor volgend jaar.

    Ik heb dus toch iemand anders dan jij de hand geschut op de laan op zuid. Haha.

    En wow… ik ben iemands heldin van de dag… hoe tof is dat!

    • djaktief schreef:

      Hi Natasja,

      Je reageerde wel op mijn roepen maar je was in een flow dat het niet doordrong denk ik en je focuste al weer op de drankpost. Ik zal je de foto mailen. Na het lezen van jouw blog ben je de heldin van de dag met stip geworden.

      groetjes en goed herstel,

      Dorothé

  5. Julie Mestdagh schreef:

    Wat een leuke ervaring moet dat geweest zijn Dorothé, om de marathon mee te maken van de andere kant. Als loper weet ik zelf hoe belangrijk de bevoorrading is, dus je hebt veel mensen een plezier gedaan. Leuk verslagje en leuke foto’s. en nogmaals dank voor de tip voor m’n tiende uitdaging, in augustus is het mijn beurt!

    • djaktief schreef:

      Hi Julie,

      Ik deed niks behalve klappen hoor, zoonlief stond met zijn medescouts en nog een andere scouting ploeg op die post. Mijn vrijwilligerswerk voor de ladiesrun komt dichterbij (juni) maar eerst zelf nog een marathon lopen.

      groetjes,

      Dorothé

  6. RunningHans schreef:

    Ik ben echt langs gelopen hoor. :-). Respect voor de vrijwilligers, zonder hen kunnen wij niet lopen. Succes met je trainingen voor Leiden

  7. Jacqueline schreef:

    Wij stonden ook heel dicht bij het 25 km punt. Petje af voor de vrijwilligers … een zeer dankbare taak.

Geef een reactie

