P1110008_1

Het was weer eens zover… een lange duurloop ter voorbereiding van de Marathon van Leiden. Voor mij een generale repetitie en voor buurvrouw Pauline haar eerste ontmoeting met ‘de man met de hamer’.

Onze eerste lange duurloop van 25 km was prima verlopen zoals je hier kunt lezen. Deze tweede loop was qua tijd wat naar voren gehaald ivm de vakantieplanning van Pauline. De bedoeling is om in de komende weken nog een keer een halve marathonafstand te lopen. We zijn allebei eigenlijk altijd wel getraind tot deze afstand. Zelf kies ik ervoor om deze keer een marathon te lopen op wat Koen Raymaekers na de 010-marathon zo mooi een ‘smalle voorbereiding’ noemde en Pauline kan gewoon niet meer tijd vrijmaken. We willen gewoon zien hoever we op deze manier kunnen komen.

35 km met pauline route

We begonnen op de starttijd van de komende marathon nl. om half elf. Ruimschoots de tijd om te ontbijten en rustig alles klaar te leggen en vast te maken. De routeplanning was als volgt: eerst vanuit Carnisselande naar recreatiegebied de Oude Maas en dan helemaal langs de rivier, door de grienden, over de Golfbaan langs de Rhoonse Grienden tot het keerpunt in Albrandswaard, dan door Rhoon terug over de Essendijk, de Koedood en dan nog een rondje door Carnisselande met twee viaducten over de A15. Op de 10 km en rond de 25 km zouden onze echtgenoten ons van eten en drinken voorzien en we zouden zelf ook het nodige meenemen. Onze sportdrank was een litertje Isostar, water en onze sportvoeding was twee soorten gel van SiS en van Born, als reserve had ik een reep van Isostar en winegums bij me. Ik ben een van de gelukkigen die eigenlijk alles kan eten onderweg als ik het maar kalm aan doe, maar Pauline heeft gauw last van voeding. Het was de eerste keer dat ze dergelijke producten ging gebruiken.

P1110010_1   P1110012_1   P1110013_1

Dit zijn de foto’s van de eerste doorkomst op 10 km bij Arjen waar we onze eerste gel wegwerkten en de volgende meenamen. Een toiletpauze had ik er al op zitten.  Het tempo was iets sneller dan de verwachte 6 min/km maar omdat het zo natuurlijk voelde en we er gewoon bij konden kletsen heb ik het zo gelaten.  Hier begon het niet geasfalteerde stuk en dan zouden we vanzelf iets langzamer gaan lopen. En dat gebeurde ook zoals je aan de rondetijden (per 2,5 km) kunt zien van de nummers 5 t/m 8. In die laatste ronde zit een tweede toiletpauze, maar onze gels hebben we lopend verorberd.

35 km met pauline rondetijden

Na het keerpunt in Albrandswaard voelden we ons nog goed maar we kregen de wind tegen. De tweede gel viel bij ons beiden niet zo goed en toen ik een dijkje opliep had ik ineens last van mijn milt. We vertraagden het tempo en het trok weg gelukkig. We vervolgden die hele lange dijk tot we ruimschoots voor de afgesproken kilometers Roel met de kinderen en de beloofde verversing zagen staan. We dronken wat en verfristen ons met het water, rekten onze ruggen en heupen en renden met onze nieuwe voorraad weer verder. Paulines gezin bleef nog twee kilometer meefietsen als support terwijl wij keurig alle op en afritten namen alsof we gewoon een rondje van 10 km deden. Dat is dus wat publiek met je doet… het tilt je uit boven jezelf.

Ondertussen had ik helaas wel weer last van mijn milt gekregen en daarom besloot ik die laatste 10 km geen gel meer te nemen en pas te drinken als we de grotere klimmetjes erop hadden zitten. Pauline nam evenmin gel maar verving die door sportdrank. Het werd zwaarder en we werden stiller onderweg en dat is tekenend. Na de top van het laatste viaduct – waar eindelijk de pijn in mijn milt ophield- dronken we opnieuw en begonnen aan onze laatste ronde. Arjen kwam ons een kilometertje tevoren nog tegemoet rijden met fris water en spurtte toen naar het eindpunt voor een leuke finishfoto. Pauline had moeite om weer op gang te komen maar zonder klagen ging ze door en dan zie je de voldoening van die laatste meters…. de pijn verdwijnt…. de prestatie is neergezet.

P1110015_1

P1110017_1

We hebben dus 35 km gelopen in 3,5 uur oftewel keurig 10 km/u = 6 min/km. We vielen aan op de sinaasappel en rekten voorzichtig onze stijve lijven en gingen zeer moe maar voldaan naar huis. Afhankelijk van het herstel zal Pauline beslissen of en wat ze in Leiden gaat lopen. Ik ben er klaar voor. Mijn zwaarste training zit erop. In mijn plannen voor Leiden zit nog een snelle 10 km wedstrijd. Dat schijnt een goede combinatie te zijn vlak voor de marathon, maar ik twijfel nog. De geplande breakfastrun in Hendrik Ido Ambacht vanochtend om 06.00 uur heb ik in ieder geval maar laten schieten, want daarvoor was ik nog niet genoeg hersteld. Misschien dat ik op 5 mei bij Spark ga lopen en anders de Kopjesloop in Delft want het zou toch mooi zijn om die laatste 35 seconden weg te poetsen van mijn 10 km PR. Ik ga echter geen risico’s nemen ivm de marathon. Jullie horen het allemaal nog wel.

»

  1. isis45 schreef:

    Zo te zien ben je er aardig klaar voor.

  2. Tiny Raijmakers schreef:

    Van zo’n afstand heb je wel wat herstel nodig.

  3. ruud schreef:

    Hebben jullie toch prima gedaan, lekker tempo zo op 6:00/km!
    Je bent klaar voor Leiden, maar bijna 4 weekjes is nog redelijkj tijd. Past idd prima een 1/22-marathon-duurloop en een 10km-wedstrijd in

  4. Julie Mestdagh schreef:

    Knappe training Dorothé, helemaal klaar voor Leiden, je gaat dat daar super doen. Heb zelf geen ervaring met nog een snelle 10km vlak voor de marathon, ik zou persoonlijk schrik hebben voor blessures, maar ja, ik kan mis zijn.

  5. Ren mama, ren schreef:

    Goed zeg! Lijkt me gezellig zo samen.

Geef een reactie

