IMG_7193 uitsnede_1

Bevrijdingsdag vandaag en mooi loopweer. Daarom de stoute schoenen aangetrokken en een poging gewaagd om die 35 seconden van mijn PR op de 10 km af te poetsen, maar helaas….

Vorige week zondag liepen Pauline en in 35 km duurloop als training voor de marathon van Leiden maar die was ik nog niet helemaal kwijt uit mijn benen. Ik had maandag een rustdag genomen, dinsdag gefietst, woensdag cardiofitness, donderdag 10 km gerend en vrijdag 5 km gerend en daarna 3 uur geskied op de Uithof. Niet bepaald de ideale voorbereiding als je je PR wilt verbeteren, maar niet geschoten is altijd mis toch ūüėČ .

2013-05-05 11.30.42_1

Toen ik om 11 uur bij de atletiekbaan in Spijkenisse aankwam was ik de 3e auto op de parkeerplaats. Er liep niemand op de baan, maar in de kantine was wel wat bedrijvigheid. Bij de inschrijving kreeg ik gelijk mijn medaille al uitgereikt, dus die was al binnen. Ik draaide toch maar mijn warming up met ritueel toiletbezoek en nog even wat eten want het begon te knorren. Om 11.40 uur werden er twee baanwedstrijdjes afgewerkt en toen mochten wij op pad. Ik wist niets over het parcours, maar als het niet lekker zou gaan, dan werden die 10 km gewoon een trainingsrondje.

IMG_7135_1 IMG_7142_1

Ik was niet te snel weg maar kon de eerste 2,5 km wel het tempo van 5 min/km halen ondanks de twee honden van ponyformaat die dwars op het pad liepen. Ik merkte tegen de eigenaresse op dat er een loopwedstrijd bezig was, maar ze begonnen vreselijk te mopperen dat het hun enige vrije dag was. Wat een moeite is het toch om 10 minuten even extra op je hond te letten als er andere voorbijgangers zijn zeg! Na een¬†hartgrondig ‘zeikerds’ vervolgde ik mijn weg.

Het liep wel lekker, flink tempo maar niet zo krampachtig als in Dordrecht met al die stoepjes en bochtjes. Het parcours was wel een beetje vals plat, maar dat kostte geen moeite. De sfeer onder de lopers was leuk, vooral toen de eersten na het keerpunt me tegemoet kwamen want regelmatig gingen over en weer de duimen omhoog. Bij het keerpunt werd me verteld dat ik de 2e dame was en dat vond ik een hele leuke ontdekking. Mijn tijd op de 5 km was echter 25:32 en als ik onder de 50 minuten wilde komen moest ik ‘gassen’. De volgende leuke ontdekking was dat manlief zijn ‘fietsrondje” van 100 km had omgedraaid en mij even kwam aanmoedigen en fotograferen. Daarna sprong hij snel weer op zijn fietsje en karde naar de finish.

IMG00184-20130505-1245

De hele weg werd ik door niemand ingehaald, terwijl ik zelf wel diverse lopers voorbij liep. Sportieve lui want ze waarschuwden voor auto’s die van achteren kwamen en die ik niet gehoord had. Mijn achterbuurman Henny liep ook in Spijkenisse en die had me aangeraden om de eerste 3 km in te lopen, dan te versnellen en de laatste 2 km uit te lopen. Ik zag hem dat inderdaad doen, maar bij mezelf lukte dat niet. Na het keerpunt kwam ik niet meer in een tempo van 5 min/km = 12 km/u dus een PR zat er niet in vandaag, maar wel een hele leuke¬†eindklassering. Ik kon niet zoals bij de Lansingerlandloop versnellen op het eind omdat ik niet meer in een PR geloofde. Je moet dan echt alles op alles zetten en die motivatie was er niet vandaag. Dat heb ik wel geleerd van vandaag: je kunt niet altijd even scherp lopen. Wat ik ook leerde was dat ik nooit meer een rokje aandoe tijdens een wedstrijd want het zit voor geen meter en je hebt geen tijd om het te corrigeren. Normaal heb ik daar tijdens duurlopen helemaal geen last van.

Afijn ik finishte met mijn 0:51:42 dus als 2e dame van de 14 ladies en 19e overall van de 44 deelnemers zoals je in de uitslagen kunt lezen. Er waren niet zoveel deelnemers als de organisatie had gehoopt las ik, maar ik dacht mooi zo: ik heb vandaag mijn  zelfbetaalde herinneringsmedaille verdiend. Verder werd er dus niets aan gedaan. Er was een bekertje water na afloop dat je zelf moest tappen. Gelukkig was Arjen er want ik had weinig rust in de benen. Ik kon ook nauwelijks stilstaan om mijn tag van mijn veters te laten knippen. Na een heerlijke Magnum voor mij een een Belgisch biertje voor manlief kletsten we nog wat met de achterbuurman die vlak voor mij gefinisht was en met de dame die eerste geworden was. Daarna lekker naar huis voor een bad etc.

LEIDEN-MARATHON

De looptraining komt nu in de tapering voor de komende marathon. Als het je interesseert kun je hier meer over tapering lezen. Ik had dus vorige week mijn zwaarste training (35 km) en heb het effect nu nog een beetje verlengd met een wedstrijd. Nu ga ik de totale trainingsomvang verminderen. Ik loop volgende week nog 1x de HM-afstand en neem meer rustdagen, maar ik doe nog wel zwaar tuinwerk etc. In de laatste week kortere afstanden met wat versnellingen en misschien nog een fartlek en natuurlijk nog meer rust. Tijd om dan weer eens flink met naaiprojecten bezit te gaan. Mijn winterjas is bijna af, dus ik mag daarna eindelijk aan de zomergarderobe beginnen. Maar dat vertel ik dan wel weer in een nieuw blog.

 ps Wat toevallig dat ProRun net over rust voor de marathon schrijft. Hier kun je erover lezen. Blijkbaar zit ik wel goed met mijn aanpak, maar het resultaat zullen we pas op 26 mei weten.

»

  1. Ruth schreef:

    superknap gedaan Doroth√© en ’t is toch ook ontzettend leuk om eens 2e te worden h√©. Heb ooit eens zilver gehaald op een 5 km met een tijd rond de 29 minuten, zo’n lokaal wedstrijdje met 20 deelnemers of zo ūüėČ
    En goed getraind dus voor je marathon, met je 30’er vorige week!! Nu inderdaad lekker taperen en dan voluit gaan! Succes!!

  2. Tiny Raijmakers schreef:

    Ik hoor je bijna roepen: “zeikerds” Proficiat met je podiumplek!

    • djaktief schreef:

      Thks… maar er was geen podium helaas. Ik ben wel eens 2e geworden van de 3 deelneemsters van de schaatsclub van manlief. Dat zet ook geen zoden aan de dijk ūüėČ

  3. ruud schreef:

    prima prestatie, zeker met die 35-er nog in de benen. Nu op naar Leiden!

  4. Wat ben jij lekker bezig zeg!

  5. isis45 schreef:

    Ik heb niet veel verstand van hardlopen, maar ik neem aan dat je lekker bezig bent. Ik wens je veel succes met het vervolg.

  6. Ada schreef:

    Gefeliciteerd met je prestatie !
    Gezellig om het allemaal weer te lezen en ik doe het je niet na hoor …..pffff…..
    Veel succes met de marathon !

  7. Jannet schreef:

    Gefeliciteerd met je 2e plaats. Jammer dat je geen PR kon lopen maar na die lange duurloop is dat ook moeilijk.
    Nou lekker rustig aan doen tot de marathon. Heel veel succes in Leiden, ik zal voor je duimen.
    Dank je voor de link naar het Arboretum, ik houd het in mijn gedachten voor als ik daar nog weer eens in de buurt kom.

  8. RunningHans schreef:

    Gefeliciteerdmet je 2e plaats. Ooit komt dat pr er. Ik mag pacer zijn in leiden van de 4.15-groep. Moet alleen kijken of het gaat lukken met mijn knie.

    • djaktief schreef:

      Bedankt Hans en misschien tot ziens in Leiden. Ik zou het een prachttijd vinden om in 4.15 te finishen maar ik ben tevreden als het binnen de 5 uur is.

      groetjes,

      Dorothé

  9. Ren mama, ren schreef:

    Wauw 51 minuten!!! Ik ben blij als ik er 8 km haal in die tijd.

  10. Jacqueline schreef:

    Whow… supergoed gelopen, gefeliciteerd.

Geef een reactie

