P1110072_1

Uiteraard valt mij hoongelach ten deel door te bloggen over mijn onlangs afgemaakte project, maar je kunt ook denken dat ik er vroeg bij ben voor het komend jaar. Waarom het zo lang duurde?

P1090892_1 winterjas P1100290_1

De ruitjesstof heb ik al heel lang in mijn bezit. Ik was pas secretaresse en wilde een blazer maken. Van mijn moeder kreeg ik twee coupons van deze prachtige ruit. Maar ik was destijds autodidact qua naaien en ik besefte wel dat  een blazer maken van ruitstof iets te hoog gegrepen was. Zo kwam het dat deze stof dus al 30 jaar op de plank lag voordat ik aan het project winterjas begon. Ik wilde de stof combineren met fleece voor een wat modernere look. Dit had ik al een keer succesvol toegepast bij de jurk die je hier ziet. Eind november had ik een geschikt patroon gevonden maar toen moest er eerst nog hard gewerkt worden aan het afmaken van mijn vestje voor de kleermaker ten behoeve van de modevakschoolopleiding. Het patroon en de stof bleven zo lang op de stoel in de kamer liggen om geknipt te worden dat ik er zelf een keer een foto van gemaakt hebt als stok achter de deur.

Maar in januari

  • was het patroon overgenomen…. een crime zo’n oud patroon uit de Burda van 1993 – je leest het goed 1993 -met een massa lijntjes en onderdelen op één raderblad…..
  • was het patroon geknipt…. nog een crime omdat je ruitstof heel precies moet knippen – liefst enkele stof-
  • en waren alle onderdelen doorgeslagen van stof én voering oftewel
  1. voorpand
  2. zijvoorpand boven
  3. zijvoorpand onder
  4. schouderpas
  5. achterpand onder
  6. zijachterpand onder
  7. capuchon
  8. mouw
  9. binnenzak boven 2x
  10. binnenzak onder 2x

Dat zijn dus 12 delen in gewone stof en 8 delen in voeringstof! Toen realiseerde ik me pas aan wat voor een megaproject ik was begonnen. Verder had zich ook al de complicatie voorgedaan dat ik niet genoeg voeringstof had. Daarom heb ik de mouw in twee stukken gevoerd. Voor het bovendeel koos ik een andere coupon die ik nog had.  In de praktijk zie je daar dus niets van.

winterjas P1100351_1 P1110071_1

Ik zette eerst de hele voering aan elkaar. Dat is handig om te passen, want als je dan nog wat wilt veranderen kun je dit direct toepassen op de buitenstof, terwijl je de voering gewoon onveranderd laat. De voering is altijd immers altijd wat ruimer dan de buitenstof. Bovendien gaat de voering lekker snel omdat daar geen zakken in zitten.  Helaas bleek de maatvoering van de oude Burda heel anders uit te vallen oftwel ik ‘verzoop’ in de jas. Daarom heb ik het model aangepast. In plaats van een sluiting op middenvoor zou ik de voorpanden over elkaar laten sluiten. Op zich lijkt dit een kleine aanpassing maar er zit een addertje onder het gras waarover later meer.

Eerst moest ik afrekenen met de zakken. Sluitwerk oftewel ritsen en knopen zijn niet mijn favoriete onderdelen omdat je er zo precies in moet zijn én omdat je een dosis geluk moet hebben. Die had ik niet… Zelfs het schrijven van dit blog erover gaat mis, want mijn werkbeschrijving was niet opgeslagen, zodat ik nu aan een hernieuwde poging begin van de gepospoilleerde zakken oftewel paspelzakken. Voor een echte tutorial kijk je beter hier of hier

Hier wat foto’s van mijn werkwijze. Als je het niet goed kunt zien moet je erop klikken en een paar keer ctrl + gebruiken:

  • Verstevig de binnenkant van de zak met vliseline
  • Rijg een hulpdraad op de exacte plaats waar de zak moet komen
  • Knip twee paspelstroken  ca. 6 cm breed en een paar centimeter langer dan de zak (liefst schuin van draad als het patroon dit toelaat)
  • Rijg deze aan de goede kant van de stof tegen de hulpdraad en stik ze vast.
  • Trek de hulpdraad eruit en knip de stof door tot 1 cm voor het einde van het stiksel. Knip de hoeken schuin in tot het stiksel
  • Trek de paspelstroken door het gat naar de verkeerde kant (foto 1)
  • Vouw de paspestroken om de verstevigde rand heen en rijg ze vast (foto 2). Je kunt ter voorkoming van kieren ook de paspel met een overhandse steek nog extra vastrijgen.
  • Speld de rits vast onder de paspelstrook en rijg evt. opnieuw (foto 3). Stik de rits tegelijk met de paspelstroken vast en haal de rijgdraden eruit.
  • vouw het hoekje naar binnen en stik het aan de achterkant vast op de paspelstroken (foto 4)
  • Nu zet je de zakken aan de binnenkant verder vast aan de boven en onderkant van de paspelstroken. Evt. rijgen en stikken.
  • Als het goed is komt het er zo mooi uit te zien als op de foto’s 5 en 6.
  • Paspelzakken worden vooral ter versiering gebruikt, maar ook omdat de zakingang mooier in model blijft en de rits verbergt. Het voelt ook zachter.

P1100878_1  P1100879_1P1100880_1  P1100881_1

P1110069_1  P1110068_1

Ik kan je wel vertellen dat ik de diverse stappen een paar keer heb moeten uithalen omdat het niet netjes genoeg op elkaar kwam. Een complicatie daarbij was ook dat het ruitpatroon in de paspels moest doorlopen en corresponderen met de andere kant van de jas.

De volgende complicatie was dat de mouwen toch wel erg breed uitvielen ondanks de verlaagde schouderinzet. Ik heb de mouwkoppen gewoon naar weg gevouwen waardoor de mouwinzet er een stuk vlotter uitzag.

Dan komt het addertje onder het gras aan de beurt. Ik had nl. de sluiting verplaats van midden voor naar over de hele voorpas. Hierdoor kan ik de capuchon niet meer gebruiken met een koord. De knoopsgaten zitten er wel in maar ik kan de capuchon alleen maar zo voor de sier opzetten.

P1110065_1  P1110070_1

Na wat advies van dit forum -waar ik als lang lid van ben – over het aantal knopen en de plaats had ik nog een zenuwachtige middag met de uitvoering daarvan. Ze lukten wonderwel en ik hoefde niets uit te halen. Ik maakte zelfs nog een extra knoop en knoopsgat aan de binnenkant van de jas zodat alles mooi sluit. Tenslotte zette ik de knopen aan, maakte nog een lusje en naaide mijn merk erin. Hiervoor moest ik de voering weer een stuk lostornen maar dat had ik er wel voor over. Een megaproject is een Affo geworden en geen Ufo (unfinished object).

P1110061_1   P1110066_1

Tussendoor heb ik nog wel allerlei kleine dingetjes gedaan en reparaties uitgevoerd, maar daarover blog ik wel een andere keer.

»

  1. Zuster Klivia schreef:

    Onwijs knap weer. Jij bent er klaar voor, de horrorwinter van 2013 😉

  2. Ada schreef:

    YES….eindelijk af en nog erg leuk geworden ook en als je hem dit seizoen niet meer draagt dan hangt hij maar vast klaar voor het volgend seizoen
    En paspelzakken zijn altijd lastig en zeker zoals jij ze in de fleecestof hebt gemaakt maar ze zijn mooi gelukt .

  3. baasbraal schreef:

    Fantastisch knap. Ik denk niet dat ik zoiets nog ga leren in mijn leven…… Ik worstel al met een verkleedcape voor de kleinkinderen…..Die ruitjesstof…… Dat is inderdaad oude. Ik word er nostalgisch van. Mijn moeder heeft een keer een lang broek gemaakt voor ons van ongeveer die stof……..

  4. Heleen schreef:

    Ik heb er natuurlijk de ballen verstand van, maar weet wel dat KNAP KNAP KNAP KNAP is.
    1. Het weer vinden van een stofje na zo veel jaar
    2. Het bewaren van een Burda uit1993
    3. Het uitvoeren van al deze stappen
    4. Het vinden van tijd
    5. Het bewaren van je geduld
    6. Het resultaat…..

    Respect! En… jij hebt t lekker warm deze lente, terwijl wij verkleumen in dit #€%&*-++weer!

  5. isis45 schreef:

    Hij is onwijs leuk geworden, dat was al het ploeteren wel waard. Maar ik hoop wel dat de winter nog lang weg blijft als je het niet erg vindt.

  6. KnutzEls schreef:

    Superleuk geworden. En de capuchon zo vind ik mooier dan met een koord (maar dat is dan wel weer praktischer). In ieder geval is het een bijzonder mooi project geworden!!

  7. veroniqueq schreef:

    heel apart. vooral de combinatie fleece en ruitstof.

  8. Lou-ter-Lou schreef:

    wauw! mooi hoor!!! super gemaakt!!

  9. baasbraal schreef:

    Nou, laat jij iedereen maar lachen! Jij hebt toch maar mooi een winterjas met deze barre temperaturen….

Geef een reactie

