P1110117_1

Nog een weekje en dan is de marathon in Leiden. Het is aftellen nu.

LEIDEN-MARATHON

Na de lange duurloop van 35 km heb ik rustig verder getraind, maar Pauline niet, dus ik zal zonder haar in Leiden aan de start verschijnen. Op zich geen probleem natuurlijk want ik heb eerder deze afstand ‘alleen’ gedaan voor zover je daar van kunt spreken met zoveel deelnemers – en ieder moet altijd voor zichzelf bepalen of je een wedstrijd wel of niet moet lopen. Ik was ingesteld op een langzame marathon ivm het debuut van Pauline maar ook omdat ik veel minder lange duurlopen heb gedaan dan voor de 010-marathons in 2012 en 2010. Daar liep ik keurig volgens schema iedere twee weken volgens de kilometeropbouw 23, 25, 28, 30, 32 en 35 km en dan drie weken voor de wedstrijd taperen. Nu liep ik slechts twee lange duurlopen de 25 en de 35 en in februari bijna 30 op de Weblogloop, maar ik legde in die vierenhalve maand tot 852 km af waarin nog zo’n negen keer de halve marathonafstand (ter vergelijking 580 km voor  de 010-marathon). Ik was nl. helemaal niet van plan om dit jaar een marathon te lopen. Ik had geen zin om weer die hele opbouw te doorlopen en mijn hele leven in te richten op de marathon zoals ik schreef in mijn loopplannen voor 2013. Ik wilde wat aan mijn basissnelheid doen en mijn PR op de 10 km onder de 50 minuten krijgen.

wedstrijden tot marathon leiden

Zoals je kunt zien is dat bijna gelukt. Ik liep 6 wedstrijden en een Coopertest. Mijn PR was 0:51:54 en dateerde uit mijn pre-blogtijdperk van de Pink Ribbon Ladiesrun uit 2011. De eerste wedstrijd in Albrandswaard kwam ik 20 seconden tekort, maar in de tweede wedstrijd scherpte ik het PR aan met 33 seconden. Ik verbeterde het in Dordt nog een keer met 36 seconden maar ik kwam toch nog 36 seconden tekort voor mijn streeftijd. Als troost werd ik met een matige tijd 2e dame op de laatste tienkilometerwedstrijd. De vijfkilometerwedstrijden liep ik om de Roparun te sponsoren en te oefenen. Ik blijf het jammer vinden dat ik mijn doel niet heb gehaald, maar uiteindelijk is mijn snelheid wel wat verbeterd van 11,5 km/u tot 11,8 km/u. Hierdoor zal ik op langere afstanden makkelijker mijn tempo kunnen vasthouden en weer kunnen versnellen wanneer dat ik even terug zak of weer start na een pauze.

10 kilometerwedstrijden

In het vorige lijstje kon je ook zien dat ik afgelopen week nog een Coopertest heb gelopen. Dat was even een tussendoortje. Ik wilde wel serieus weten wat ik daar kon lopen, maar er ging wat mis. Ik deed die ochtend op de automatische piloot mijn gebruikelijke complete fitnessprogramma zonder rekening te houden met de Coopertest. Krachtoefeningen kosten energie en ’s avonds was ik dus nog niet hersteld. Het was overigens sowieso een hele actieve dag want ik fietste naar de CAV en wandelde ook nog twee uur gedurende mijn vrijwilligerswerk voor de tussenschoolse opvang 😉 . Ik liep daarom dus slechts 32 meter verder en 1/10 km/u harder dan mijn vorige Coopertest maar volgens het lijstje van de KNAU is het al een uitstekende prestatie als je als dame op je 50e meer dan 2140 meter rent. Hieronder nog een paar fotootjes met de bekende fanatieke blik, maar ook mijn collegalopers kunnen vreemd kijken ;-). Leuk detail was dat RunningHans  jurylid was bij CAV tijdens deze Coopertest en hij gaat in Leiden pacen voor de 4:15 uur geloof ik. In november is de herkansing bij CAV voor de Coopertest. Verder gaat Ruud ook pacen maar dan op 3:30… dat is andere koek.

Coopertest%202013%20026_1 Coopertest%202013%20038_1

Nou nog even terug naar die beginfoto van dit blog. Vorig  jaar liep ik een dusdanige blaar op dat ik dit jaar nog een extra testrondje met twee verschillende sokken heb gelopen.  Ik loop altijd met Coolmaxsokken van Xenos, maar als het mooi weer wordt dan wil ik ook wel eens wat kortere fietssokken aan doen. Ik kies nu toch weer voor de Xenossokken omdat ik daar in het begin wat meer steun van voelde. Dat voel je later dus niet meer, maar dat betekent niet dat die steun niet wordt gegeven. Ik kies ook voor exemplaren die nog niet zo vaak gewassen zijn. Uiteindelijk heb ik die blaar waarschijnlijk te danken aan het feit dat mijn sokken gekrompen waren in de loop der tijd, terwijl je voeten tijdens zo’n lange loop echt nog wel een stukje uitzetten. Met het oog op de wat warmere weersverwachting is dat ook wel belangrijk. Ik zal mijn blogjes over de voorbereiding en de wedstrijd nog maar een keertje doornemen.

P1110120_1

Het weer en de temperatuur zullen waarschijnlijk het grootste verschillen zijn met de 010-marathon. Ik heb daarom besloten om in een echt loopshirt te rennen in plaats van mijn gebruikelijke wielershirt met van die fijne zakken. Ik heb daarom geïnvesteerd in een Spibelt. Ik had die vorig jaar al eens gezien op de blog van RunningRonald maar ik vond het toen nog te duur omdat ik het met mijn wielershirt kon oplossen. Nu is er ook een Spibelt met extra elastieken om je gels in vast te klemmen – klik hier – en je kunt ook je wedstrijdnummer er aan vastmaken zonder in je mooie loopshirt te hoeven prikken – klik hier –

P1110127_1 P1110121_1

Dit ga ik in mijn Spibelt proppen: mobieltje, OV en bankpas, kleingeld en twee grote gels en tussen de elastiekjes 4 kleine gels. Ongelooflijk maar waar… je voelt er dus niets van omdat het gewicht precies op je buik zit. Omdat je geen waterflesjes kunt meenemen aan de Spibelt deed ik mijn bottle belt eronder. Door de gels aan de voorkant kan ik daar geen flesjes plaatsen maar die op mijn rug wel. Ook al zijn er 8 drankposten onderweg, toch neem ik graag zelf wat mee. Je weet nooit hoe het loopt. Tijdens de 010-marathon heb ik gezien hoeveel warmer het kan zijn en de hoeveelheid water kan dan makkelijk worden aangepast maar niet de hoeveelheid sportdrank. Ik neem dus 2 eigen flesjes mee en ook twee zakjes ORS om evt. aan gewoon water toe te kunnen voegen. Uiteraard neem ik nog zakdoekjes (sanitaire stops) , winegums, een plastic jasje en een waterflesje (om te drinken tot de start) mee, maar daarvoor is altijd wel een plekje te vinden.

LEIDEN-MARATHON

Verder is manlief paraat. Waarschijnlijk gaan we met de trein naar Leiden en dan neemt hij daar een OV fiets om me op diverse punten te supporten en te foerageren.  Ik verheug me al op de sinaasappelkwarten en stukjes banaan ter afwisseling van de sportvoeding. Op de site van de marathon zelf vond ik niet zoveel informatie maar gelukkig had RR hier  en hier al over het parcours geschreven.  Dat is de tweede uitdaging voor me: dealen met een onbekend parcours, want ik Rotterdam ken ik iedere straat bij wijze van spreke. Nou mijn startnummer moet ik nog ophalen maar het zal nummer 671 zijn. Dat vergemakkelijkt het zoeken in de uitslagen op de website en ze hebben natuurlijk ook een FB-pagina en een Twitterfeed met #LM13.

Nu genoeg geblogd… tijd voor focus met een lekker loopboek,  straks een gezonde maaltijd en op tijd naar bed want vlak voor de marathon viert jongste nog zijn slaapfeestje (kon niet anders) dus ik moet wat ‘vooruit’slapen.

»

  1. Tiny Raijmakers schreef:

    Maak er een leuke wedstrijd van in Leiden!!

  2. Zuster Klivia schreef:

    Succes met de laatste week voorbereiden! Zet ‘m op!

  3. Nanda schreef:

    Je bent goed voorbereid zo te lezen. Succes, Dorothé!

  4. ruud schreef:

    Je hebt je op van alles goed ingesteld; nu nog even de laatste voorbereidingen voor de laatste dagen. Komt goed, je bent er klaar voor.
    Succes alvast en misschie tot ziens zondag

  5. veronique schreef:

    hoop dat het in ieder geval droog weer is. En die sokken: die moet je eigenlijk alleen uitspoelen in een sopje van groene zeep en daarna met lauw water naspoelen, dus geen wasmachine en ook geen centrifuge en droger.

    • djaktief schreef:

      Hi Veronque,

      Met minimaal 5 trainingen per week van mezelf en nog een paar van manlief denk je toch anders over stinkende sportsokken;-) ….allemaal in de wasmachine zo snel mogelijk, maar nooit in de droger, want daar kunnen ze helemaal niet tegen.

      groetjes,

      Dorothé

  6. isis45 schreef:

    Succes met je voorbereidingen voor de marathon, maar dat moet wel lukken zo te lezen.

  7. RunningHans schreef:

    Ik weet de weg ook niet in Leiden met het nieuwe parcours. Ze moeten me dus wel de goede kant opsturen 🙂 je bereidt je zeker goed voor voor de Leiden Marathon.
    Ik was even verbaasd toen ik je aan de start v.d. Coopertest zag staan. Leuk dat je er was en een prima afstand heb je gelopen.

  8. Saskia schreef:

    Goed bezig! Ben benieuwd welk boek je aan t lezen bent?

    Groetjes, Saskia

  9. En weer lukt het ons niet elkaar te ontmoeten. Ik had graag komen kanjeren in Leiden maar geef toch voorrang aan een 2e workshop barefoot running met Wouter Buist. Misschien is het voorbestemd dat we langs elkaar heen lopen zogezegd. In ieder geval zal ik aan je denken.
    Veel succes en plezier (ook met de voorspelde regen).

    • djaktief schreef:

      Wie is er nou tegenwoordig niet meer gewend aan regen 😉 Daar ben ik op getraind. Veel plezier in je workshop. Ik denk dat wij elkaar nog wel eens tegen komen.

      groetjes,

      Dorothé

  10. Andrea schreef:

    Viel Glück, gute Kondition und vor allem einen verletzungsfreien Marathon!
    Liebe Grüße,
    Andrea

  11. Lou-ter-Lou schreef:

    Heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel succes!!! Kun jij!!!!

Geef een reactie

