P1110136_1

Nieuwsgierig naar de herkomst van deze leuke potjes?

kringloop

Na het overlijden van mijn ouders verdeelden mijn zus en ik hun spullen en zochten een goede bestemming voor alles. We verkochten dingen privé en bij Het Goed, leverden spullen in voor acties en bij de kringloop. Maar we hielden ook veel dingen die we hergebruikten of recycleden. Zo ook deze twee potjes.  Het idee ervoor deed ik op bij Huisraadidee.

P1110098_1

Vorige week woensdagavond was er bij mij thuis een workshop Knip en Plak die werd gegeven door Lisette van Altijd Gezel-Li bevoegd instructrice van Huisraadidee.  Het maken van een afspraak tussen al die drukke en creatieve vrouwen kostte wat moeite maar verder  ging alles heel gezellig. We hadden allemaal iets meegenomen dat we wilden beplakken.

P1110092_1  P1110094_1

Lisette legde uit hoe het werkte. Je kunt met de speciale Knip-en Plaklijm vrijwel ieder voorwerp beplakken met kleine stukjes papier. Het maakt niet uit of het rond of vierkant of van hout of plastic of glas of metaal  is. Je kunt ook iedere soort  papier gebruiken die je wilt. Afhankelijk van de papiersoort en het oppervlak breng je de lijm aan. Op stof en poreuze oppervlakte moet je dikker  smeren omdat de lijm nog intrekt. Bij dikkere papiersoorten moet je de lijm laten intrekken zodat het papier soepel wordt. Bij servetten kun je alleen het servet over de lijm leggen en niet meer corrigeren.

P1110095_1  P1110096_1

Je scheurt steeds kleine stukjes papier en plakt die over elkaar in een leuke combinatie of in stroken. Hoe rechter het voorwerp is hoe groter de papierenstukken zijn die je kunt gebruiken. De lijm breng je aan met een kwastje of met een sponsje. Wij gebruikten een 1/4 sponsje omdat dat wat minder knoeit tijdens het verdelen. Je vingers plakken wel een beetje maar het voelt niet vervelend en je spoelt het er gelijk weer af.

Marjan beplakte haar Ikeakastje met dik papier zodat deze prachtige kleurencombinaties ontstonden.

P1110102_1 uitsnede  P1110104_1 uitsnede  P1110105_1 uitsnede

Inge ging helemaal los bij het pimpen van deze theekist. Ze gebruikte ook lintjes en glimmers. Als er eenmaal theezakje in zitten vallen de tussenschotjes  niet meer op.

P1110099_1

Paulines prikbord is eigenlijk te mooi voor onnozele briefjes en memo’s. Hier horen gewoon gedichten op.

P1110101_1 uitsnede

In de bloempot van Els durft geen plant meer weg te kwijnen en dat cremepotje is een soort schatkistje geworden.

P1110100_1 uitsnede

Mijn eigen creaties vond ik ook wel  geslaagd. Het houten doosje met structuur beplakte ik niet maar verfde ik (een dagje later) op advies van Lisette zodat de structuur beter tot zijn recht zou komen roze. Ik behandelde de objecten die volgende dag ook verder met spuitlak. Daardoor kun je het voorwerp met een vochtige doek afnemen en blijven de kleuren ook mooier bewaard.

P1110135_1  P1110130_1

Tot slot kregen we van Lisette een goodybag met een startsetje en een instructie mee om zelf verder te gaan. Ik moet zeggen dat het virus mij al te pakken heeft. Ik heb allerlei voorwerpen verzameld om te beplakken. Nu nog op papierjacht en naar ‘het winkeltje met tijd’ en dan kan ik aan de slag. Mocht je het ook eens willen proberen. Kijk dan op de website van Lisette of  van Huisraadidee voor een lijst met instructrices en hier lees je het verslag van de avond op de blog Els.

»

  1. Alynia schreef:

    Wat geeft dat een leuk effect zeg!

  2. Nanda schreef:

    Oooo…wat leuk zeg!! Dat ga ik ook eens doen. Wat een leuk idee. Thanks!

  3. isis45 schreef:

    Ik ben zelf niet zo’n crea bea, maar het ziet er reuze gezellig uit. Een geslaagde avond dus.

  4. Affodil schreef:

    Werd wel hoog tijd dat je iets vond om je tijd mee te vullen, he. 😉 Leuk. Erg leuk!

  5. Ada schreef:

    Wat een leuk idee zo maak je van oude dingen weer prachtige nieuwe dingen …toppie !!

Geef een reactie

