P1110208_1

Goed geslapen natuurlijk nadat ik zondag in een goede tijd binnenkwam op de Leiden Marathon 4:13:39 maar daarna even kalm aan gedaan en van het zonnetje genoten. Rust is ook training vind ik, maar nu volgt hier dan het verslag/de analyse want als ik het niet opschrijf dan kan ik er voor de volgende keer niks van leren.

Manlief en ik vertrokken ’s ochtends om 8.00 uur met de auto naar de Haagweg in Leiden, want dat scheelde toch flink wat tijd met het OV en bovendien kon de racefiets mee. Ik ben nl. niet de enige sportieveling in huis: Arjen is in training voor een weekje fietsen in de Franse bergen. Verder is de fiets ook handig om op verschillende plaatsen te supporten.  Om ca. 9.15 uur zijn we bij de Pieterskerk waar de startnummers opgehaald moeten worden. Een hele aparte sfeer moet ik zeggen met die sportspullen en sportmensen tussen de kroonluchters en zuilen. Er was nog een tweetup afgesproken om 09.45 uur maar ik heb niemand gezien bij de stand van de Hardloopwinkel, dus ik vertrok even voor tienen richting de onvermijdelijke dixies en daarna naar de start.

P1110168_1  P1110180_1

P1110167_1  P1110175_1

Het parcours van de LM was vernieuwd en ik had er al veel over gelezen op de blog van Running Ronald. Voor mij was het de eerste keer dat ik een marathon over een onbekend parcours liep, dus ik had iedere infovezel bestudeerd. Het zou een vlak en open parcours zijn en dat heeft zo zijn voordelen voor de snelheid en de wind. Ja voordeel, want natuurlijk blaast die wind je ook een hele tijd de goede kant op. De windrichting was noordwest dus kijk maar op het kaartje.

parcours lm13

Tot ca. 10 km mag niemand ergens over klagen. Ik was snel door de start en daarna ging ik in een tempo van 5:12 min/km (11,5 km/u)door. Uiteraard heb ik wel wat gedronken op de 5 km ook al had ik toen nog geen dorst. Op 10 km ging ook het eerste gelletje erin om lege benen aan het eind van de wedstrijd te voorkomen.  Het eerste stukje tegen de wind in ging prima en de ‘rivercrossing”  over de pontonbrug vond ik spectaculair. Het deed me aan de pontonbrug inde Maas bij de vierdaagse van Nijmegen denken. De militairen stonden vol trots te glimmen en te applaudisseren.  Daarna langs het water naar Hazerswoude-Rijndijk opnieuw met een zalig duwtje in de rug van de wind. Het was nu ook wat rustiger geworden omdat de lopers van de halve marathon na de pontonbrug linksaf waren geslagen en wij rechtsaf. Mijn tempo was teruggezakt naar 5:35 min/km (10,7 km/u), mijn normale looptempo.

P1110184_1

De route langs het water was mooi en in Hazerswoude en Koudekerke werden we ruim op applaus onthaald. Ik ben nog nooit zoveel toegejuicht onderweg trouwens als bij deze marathon door die dorpen maar ook bij eenzame boerderijen waar vader-moeder-kinderen-opa-oma letterlijk op de KLAP-stoel zaten. Wat een supporters! Maar dat hadden wij lopers ook wel nodig want vanaf Koudekerke ging het recht tegen de wind in. Eerst was er nog wat opper om de wind te breken maar al gauw werd het bikkelen. Ik liet mijn tempo wat terugzakken om geen energie te verspelen. Helaas waren er geen lopers waar ik achter kon duiken, maar doken anderen juist achter mij. Aan alles komt een eind, dus ook aan tegenwind. Bovendien zou manlief tegenover de post op het 20 km punt staan in Hoogmade en daar kijk je als loper ook echt naar uit. Hij was wel verbaasd en bezorgd dat ik zo hard ging, want de 3:30-lopers waren nog niet  lang voorbij. Tijd om foto’s te maken had hij niet, alleen naderhand toen ik  al voorbij was van de 4:00-pacers die na mij kwamen. Afijn gelletje nr 2, wat drinken en doorlopen dus, want het was nog een heel eind naar Roelofsarendsveen -prachtnaam- en Nieuwe Wetering. Ook in die dorpen weer veel applaus en zelfs muziek – maar van het soort waar ik als loper niet zo warm voor loopt: fanfare etc. -, maar iedere vorm van herrie is meegenomen als steun.

wandelpauzes LM 13

Op deze uitdraai van mijn Garmingegevens kun je zien hoe het verliep. Op de punten die naar beneden wijzen wandelde ik om te eten/drinken etc. Ik weet nog dat ik bij 25 km op mijn horloge keek en las dat ik 2 uur en 22 minuten en nog wat onderweg was. Dat was exact de goede tussentijd voor een marathon in vier uur. Ik wist dat zo precies omdat ik de tussentijden voor 3 schema’s  allemaal had doorgenomen op runinfo. Die ochtend in de auto had ik ze echter weggegooid ivm de weersverwachting. Mijn marathonplan was goed eten en drinken en ‘go with the flow’  zoals Ruud me op Facebook had aangeraden. Het was geweldig om te ervaren dat ik inderdaad kon halen in goede omstandigheden. Ik wist ook dat het tempo hier alleen maar omlaag zou gaan in verband met de tegenwind. Afijn een stukje verder maakte ik een foutje bij de drankpost om te snel de beker leeg te drinken want er stond een aardige vrijwilliger de bekers te verzamelen. Het gaat altijd tegen mijn gevoel om de rommel op de grond te gooien immers, alhoewel ik dat soms wel doe in de verzorgingszone want de vuilnisbakken staan altijd veel te dichtbij, dan heb ik mijn drinken nog niet wandelend op kunnen maken. Ze zouden dat eens moeten uitmeten, dat scheelt heel veel opruimwerk. Dit foutje zorgde ervoor dat ik na Nieuwe Wetering dwars tegen de wind in last kreeg van mijn milt. Normaal ren ik rustig verder bij dit probleem en flink uitademend trekt het dan wel weg, maar gezien de  nog vele te volbrengen kilometers tegen de wind in leek het me verstandiger om een stukje te wandelen. Al snel  trok de pijn weg en kon ik weer gaan rennen.

P1110192_1 P1110190_1

P1110193_1 P1110194_1

Op 32 km stond Arjen met zijn racefiets – die hij had hij ook al zo’n 60 km laten werken – en voorzag me van sinaasappels om uit te zuigen zodat ik de vieze smaak van gelletje nr. 3 niet meer proefde. Hij maakte deze leuke foto’s – de 4:00-lopers hadden me ingehaald dus-  en bleef vlak bij me rijden op het saaie stuk tot 38 km om ‘de man met de hamer’ op afstand te houden.  Een marathon loop je nl. toch alleen. De medelopers in de buurt gaan of veel sneller of hebben het zelf moeilijk genoeg. De snellen weten dat je niet zit te wachten op aanmoedigingen in de trant van ‘kom op nog een klein stukje’. Als je bij 35 km bent is het gewoon nog 7 km doorbikkelen. De aanwezigheid van Arjen maakte me minder eenzaam en weerhield me ook van wandelpauzes buiten de drankposten. Behalve op het moment dat hij aankondigde dat hij het koud had en een jasje aan ging trekken. Ineens was de looptrance verbroken en wandelde ik, maar al gauw kwam ik weer op gang. Het uitzicht op de watertjes was prachtig maar ik verlangde wel erg naar de luwte. De doorkomst in de dorpen Rijpwetering en Oude Ade was weer hartverwarmend trouwens, maar het was heel fijn dat de hoogbouw van Leiden in zicht kwam.

P1110195_1

P1110197_1

Op km 39 moest Arjen van het parcours af. Hij vertrok naar de auto om de fiets weg te brengen en daarna naar de finish. Het lukte me om weer op een tempo van 6 min/km (10 km/u) te komen. Bij de 40 km dronk ik nog op mijn gemakje een laatste bekertje water om een beetje fris door de finish te komen. Er was weinig publiek meer onderweg, behalve een enkele trouwe fan die stug bleef aanmoedigen, behalve in een bochtje vlak voor de finish. Daar werd je echt als een held aangemoedigd. Ik kwam binnen in 4:13:39 – een verbetering van mijn PR met ca. 11 minuten – en Arjen was nog niet ter plekke voor een foto ;-). Ik werd heel hartelijk gefeliciteerd en maakte een praatje met de fruitsnijders, terwijl ik twee bananen en een sinaasappel wegwerkte. Daarna sloeg de kramp in mijn bilspieren toe. Ik mocht even ergens zitten op een terras en ben later naar binnen gegaan bij de Coffee Company waar een begripvolle en behulpzame HM-loopster even belde met manlief omdat ik het allemaal niet kon verstaan. Heel leuk personeel in die zaak trouwens waar ik volgens mij voorrang kreeg op de aanlevering van tosti’s.

Toen ik enigszins bijgekomen was, gingen we naar het terras voor een heel bijzondere ontmoeting met Wendy – voor bloggers en renners beter bekend als Repel. Lees er maar over op haar blog. Een prachtig einde van een mooie marathon daar in Leiden. 

P1110203_1

»

  1. baasbraal schreef:

    Wat een geweldig verhaal!! trots op je!!! Leuk dat je Wendy hebt ontmoet. Wat een wereldwijf ook hè?. Jij ook trouwens…….

  2. RunningHans schreef:

    Mooi verhaal en herkenbaar. Gefeliciteerd met je p.r.. 11 minuten eraf is heel veel. Als ik je verhaal lees, vraag ik me af of er niet meer in had gezeten door iets rustiger te starten?

    • djaktief schreef:

      Ik denk het wel Hans, maar jij hebt 77 marathons ervaring, dit is pas mijn 3e. Ten opzichte van mijn 1e ben ik al 27 min opgeschoten. Dus als ik er iedere keer zoveel minuten afsnoep dan kom ik uiteindelijk wel onder mijn droomtijd van 4 uur.

  3. Een goede voorbereiding is het halve werk en meid wat heb jij je gedegen voorbereid. Echt heel knap van je. En dan ook nog zo’n pokkeneind langs winderige polderwegen… volgens mij ben je een marathonner-van-geboorte. Complimenten!

  4. KnutzEls schreef:

    super!!! Ik bewonder je doorzettingsvermogen en secure planning!

  5. Zuster Klivia schreef:

    Onwijs knap gedaan weer! Petje af!

  6. Tiny Raijmakers schreef:

    Gefeliciteerd met je mooie marathontijd!

  7. Andrea schreef:

    Herzlichen Glückwunsch zu diesem tollen Marathonlauf!

  8. kungslilja schreef:

    Wat gaaf! Wat knap! Ik vind het als niet-loopster ook erg leuk om je verslag te lezen en de sfeer te proeven.

  9. djaktief schreef:

    Bedankt voor alle reacties… ik ga nog naast mijn schoenen lopen 😉

    Het herstel gaat prima. Ik rende gisteren al weer maar ik moet nog niet te ver en te hard gaan natuurlijk.

    groetjes,

    Dorothé

    ps onder deze vreselijke link zit mijn racetimer binnenkomst video

    http://www.racetimer.eu/uitslagen.php?v=%25252Fnl%25252Frunner%25252Fshow%25252F2668394%25253Flayout%25253Dracetimer_eu%252526amp%25253Brace_id%25253D1157#.UaUTSF7g1qM.

  10. Ada schreef:

    Wat heb je weer een geweldig verslag geschreven over je prestatie
    Mijn reactie is wat laat maar ik wilde echt even op mijn gemak lezen
    Je krijgt van mij een supercompliment zowel voor het verhaal als voor het lopen !

  11. Julie Mestdagh schreef:

    Waw! Wat een leuk verslag van een prachtprestatie. Proficiat met zo’n supergoed PR, dat is echt knap van je. Ik moest had lachen met “elke vorm van herrie is een steun”, ik kan het me zo voorstellen. Hele leuke foto’s ook zodat we het allemaal precies “écht” kunnen meemaken. Top!

  12. ruud schreef:

    prima gedaan hoor Dorothé, mooie verbetering van je PR.
    “Go with the Flow”, eigenlijk gaat het altijd op, wind of geen wind…..
    Even lekker de tijd nemen om te herstellen, en dan…..
    overigens was ik er, en diverse andere bloggers/twitteraars en FB-ers echt rond 9:40-10:00 uur; altijd even leuk elkaar te zien en even bij te babbelen….
    greetz,
    ruud

    • djaktief schreef:

      Bedankt Ruud. Die hele tijd heb ik rond de tent van de hardloopwinkel in de Pieterskerk rondgehangen, nog gevraagd of zij iets wisten/iemand gezien hadden… maar niks. Toen toch maar richting Dixies en start want de rij is altijd langer dan je denkt.

      groetjes,

      Dorothé

  13. Jacqueline schreef:

    Prachtig verhaal en nog waargebeurd ook ;-). Gefeliciteerd met je mooie PR.

    • djaktief schreef:

      Bedankt Jacqueline, je snapt dat ik trots ben op het mooie oranje shirt dat ik daar kocht. Ik hoop het in augustus te kunnen showen op je strandloop.

      groetjes,

      Dorothé

Geef een reactie

