P1110222_1

Herstellen: sommigen maken er serieus werk van en anderen vinden het maar onzin. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Natuurlijk herstelt een doorgewinterde atleet of topsporter ook anders als een recreant zoals ik. Mijn herstel na de marathon van Leiden tot nu toe 

goede doel marathonlogoLEIDEN-MARATHON

Nu na mijn 3e marathon kan ik zeggen dat ik me heel wat beter voelde dan na het finishen van de eerste keer in 2010. Niet dat ik ooit achterstevoren de trap af moest als gevolg van spierpijn of zo maar natuurlijk had ik destijds zere benen en wist niet hoe ik moest liggen in mijn bed. In 2012 had ik minder ‘loopschade’ want daar ontbraken de ‘lege benen’  omdat ik vroeger in de wedstrijd had gegeten. Maar altijd krijg ik na lange duurlopen van boven de 25/30 km een soort kramp in mijn bilspieren door de eenzijdige belasting. Als ik even gezeten en gerekt heb dan gaat het weer snel over gelukkig.Ik  heb me begin dit jaar daarom helemaal laten nakijken door een sportfysio. Die kwam tot de conclusie dat het louter komt van het opvangen van de landing op zo’n klein oppervlak gedurende een lange tijd. Er is niets aan te doen behalve de flexibiliteit van de rug trainen zodat het opvangen van de klap wat verdeeld wordt over meer spiergroepen. Ik doe daar redelijk trouw wat oefeningen voor.

P1110221_1

Behalve die kramp in mijn bilspieren had ik de eerste dag na LM13 alleen wat stramme benen als ik even had gezeten en ik was moe – gek hè – maar niet doodmoe of gesloopt. De volgende ochtend volgde ik gewoon mijn dagprogramma. Toch let ik na zo’n zware inspanning wel op een paar dingen. Mijn spierspanning is verminderd door de wedstrijd en daarom draag ik de eerste dagen stevige veterschoenen om niet te zwikken of me te verstappen. Ook pas ik op met tillen en kracht zetten. De tweede dag was ik eigenlijk niet strammer dan de eerste, maar ik had wel een doof gevoel in mijn bekken en schaambeen, net zoals na een bevalling eigenlijk. Het was niet echt pijnlijk of zo maar toch doe ik dan maar bewust kalm aan. Ik had het ook na de andere marathons. Ik ben wel naar de sportschool gegaan om te fietsen, trots in mijn nieuwe oranje shirt rond te lopen en te kletsen (over  mijn PR). Behalve fietsen, buikspierenoefeningen en tien minuten armtrainer  (Fluïd UBE 5) heb ik niets gedaan van mijn gewone rondje fitness.

2012-10-26 16.17.33

Op woensdag ging ik een herstelrondje rennen van 5 km en dat ging heel aardig als ik tenminste niet harder wilde lopen dan 9,5 km/u. Dat is een km langzamer dan mijn duurlooptempo voor een halve marathon. Op donderdag had ik willen fietsen naar mijn nieuwe stageplaats, maar dat ging helaas niet door zoals jullie in de voorgaande blog konden lezen. Ik heb toen zo’n beetje de hele dag achter de pc gezeten om te bloggen etc. fysiek een rustdag maar mentaal was het toch een tegenvaller. Op vrijdag deed ik voor de 2e keer dat herstelrondje en dat voelde iets beter. Ik kon ook weer een helling nemen en de 10 km/u halen. Op zaterdag had ik echt nergens zin in en zat ik een beetje in een dipje. Een zware inspanning heeft nl. ook gevolgen voor je hormonen, bovendien is je doel bereikt/voorbij en ben je zoekende naar iets anders om op te focussen. Daarbij kwam ook nog dat manlief – vroeg – vertrok voor zijn sportevent: een weekje fietsen in Frankrijk van de Vogezen naar de MontVentoux (800 km’s).

2013-04-26 15.14.48_1

Maar op zondagmiddag was mijn incasseringsvermogen goed bijgetrokken door een lange nachtrust van 10 uur slaap, lui wakker worden met een boek in bed, lekker ontbijten en de weekendkrant lezen etc. De spreuken van hierboven werden daardoor weer haalbaar. Ik had deze laag geprijsde filosofie laatst gefotografeerd in de Acion! Tegen half drie ging ik rennen in het heerlijke zonnetje en voor ik er erg in had liep ik al voorbij de golfbaan en had ik bij thuiskomst 12 km op mijn Garmin staan in nog steeds dat bescheiden tempo van 10 km/u. Op maandag hield ik weer een sportvrije dag maar het was geen rustige dag, terwijl ik ook veel te laat ging slapen. Daarom had ik vandaag helemaal geen zin om naar fitness te gaan. Maar ik heb het wel gedaan hoor, want ik weet dat ik me altijd beter voel na het sporten dan ervoor. Ik liep 5 km op de lopende band met een paar korte versnellingen, terwijl ik lekker kletste met een kennis die ook actief was. Daarna die armtrainer en de buikspieren weer en toen sloot ik af met 2 km roeien. Ik kon weer goed kracht zetten, dus het herstel gaat prima.

IMG_1462_1

Natuurlijk ben ik nog niet volledig hersteld. Daar staat dus 26 dagen voor oftewel een mijl per dag klik hier voor de achtergrondinformatie, maar ik kan wel weer gewoon lekker gaan rennen en als ik thuis kom genieten van de mannetjessponzen die ik als souvenir meer nam uit Leiden.

Nog een dingetje: eten …. deze keer had ik heel veel moeite om terug te schakelen met eten na het koolhydraten stapelen.  Minder lopen betekent ook minder eten want anders raak ik uit balans. Maar ik had deze week continue zin in eten – liefst zoet én vet – en dan ook nog in grote porties. Ik denk dat dat te maken had met de hoeveelheid suiker die ik heb binnen gekregen van de gels en sportdrank tijdens de wedstrijd. Ik gebruik tegenwoordig vrij weinig suiker meer en misschien is de oude verslaving getriggerd door het wedstrijdvoedsel. Gelukkig ben ik nu weer een beetje overheen en eet ik weer gezond en lekker, want dat hoort ook bij herstellen. Meer info daarover vind je op Runifo.

Advertenties

»

  1. Zuster Klivia schreef:

    Dat stukje van het rennen begrijp ik dus niet. Niet boos worden, ik uit geen kritiek, dat weet je. Maar wat is er precies leuk aan je lichaam zo pijnigen en is het ook gezond? Het komt op mij over alsof je roofbouw pleegt op je lijf.

    Jill en ik zagen gisteren en wandelende een hele renclub voorbij komen. Zeker de helft liep heel krampachtig, alsof het pijn deed. Alsof ze aan het lijden waren.

    Wat is daar de lol aan? Kun je dan niet beter iets anders gaan verzinnen?

    • djaktief schreef:

      Hi Kliefje,

      Als je meer doet dan je aankan pleeg je roofbouw, maar dit is een normaal herstel. Ik heb wat stramme benen en een doof gevoel in mijn bekken en omgeving voor twee dagen en ik kan niet meteen weer zo hard en lang lopen als op de wedstrijddag. In 2010 was mijn lijf nog niet zo getraind dat ik die marathon goed aankon en ik maakte nog een paar fouten wat betreft het eten en drinken tijdens de wedstrijd. Dit keer heb ik minder zwaar getraind en toch een beter resultaat. Ik ben dus heel tevreden.

      Over de lopers die je tegenkwam kan ik niet oordelen. Het kan zijn dat ze zich (tijdelijk) forceerden (intervaltraining) of dat ze geconcentreerd waren etc. Normaal moet het er wel een beetje ontspannen uitzien.

      groetjes,

      Dorothé

  2. Zeg Dorothé vertel eens even, wat spook jij uit met die mannetjessponzen? (goed herstel is die ándere helft van het werk, dus prima bezig jij)

    • djaktief schreef:

      Anne …. ik heb 3 zonen en die rennen nu voor mijn raam… in de praktijk heb ik 3 pubers die…. jeweetwel 😉

      groetjes,

      Dorothé

      nb het waren sponzen van de sponsposten van de LM13 die ik als souvenir meenam. Ik had al eerder eens sponzen met de tekst ‘hardlopen verheldert’

  3. Feikje schreef:

    Alweer de 3e en een goed herstel. Goed bezig! Die sponzen vind ik prachtig!

  4. Natalie schreef:

    Hi Dorothé,
    Ja, ook ik krab even achter mijn oren 🙂 Ik snap dat het voor jou echt bij je leven hoort, dat marathon hardlopen. Ik lees tussen de regels door dat het bijna een studie en wetenschap op zich is om zo goed mogelijk “uit de strijd” te komen. Petje af! Goed te horen dat je steeds beter weet hoe het voor jou het beste werkt. Ik moedig geloof ik liever aan 🙂

  5. Ruud schreef:

    Hey Dorothe
    Mooi om te zien dat het herstel je voorspoedig afgaat. Je had natuurlijk ook al een verstandige en voorspoedige marathon gelopen, dan zie je dat het herstel ook zo verloopt.
    Bijzonder, sponsen verzamelen van je marathons….kan een leuke verzameling worden, was inderdaad een leuke herinnering ook zo aan Leiden
    Greetz

  6. RunningHans schreef:

    Je bent goed bezig met het herstel. Heel verstandig.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s