2013-06-09 11.47.49_1

Nee ik stond dus niet zelf aan de start vandaag maar was vrijwilliger bij dit evenement als dankjewel aan de vele andere vrijwilligers  bij de loopevenementen waar ik aan deelnam

2013-06-09 16.09.34_1

Als je je opgeeft bij Like2Run als vrijwilliger dan krijg je twee weken voor het evenement bericht wat je moet doen. Ik werd ingezet als verkeersregelaar in Rayon 4 en moest een on line cursus hiervoor doen. Dit kostte me een half uurtje achter de computer en spijkerde mijn kennis over de remweg van verschillende voertuigen etc.  bij. De belangrijkste regels waren verder: let eerst op je eigen veiligheid en gebruik je gezonde verstand als je aanwijzingen geeft. Ik had een luizenbaantje aan de Oldegaarde  want ik hoefde alleen één hek te verplaatsen en wat fietsers tegen te houden. Maar ik stond wel vanaf 11.15 uur buiten in de frisse wind zichtbaar op mijn post tot 15.00 uur. Ik beantwoorde veel vragen van omstanders over het parcours etc. maar dat leidde tenminste af van het wachten.

ladies run rotterdam

Eindelijk reed de parcoursinspectie over het fietspad en na 10 minuten volgde de eerste loopsters van de 5 km. Natuurlijk klapte ik enthousiast, maar op een gegeven moment kwamen er zulke drommen loopsters voorbij die elkaar overal langs wilden inhalen zodat ik stopte met klappen met wijde armen de stroom terugwees en met luide stem riep dat ze beter op het fietspad konden blijven voor hun eigen veiligheid.  Geen onvertogen woord hoorde ik erover en niet één keer werd ik genegeerd door de loopsters of door het publiek. Je bent ineens iemand met zo’n hesje ;-). Daarna werd het rustiger en ben ik weer flink gaan klappen voor de loopsters die dat hard nodig hadden. Er werd enorm leuk gereageerd. Ik heb ook nog diverse bekenden gezien maar die zagen mij soms niet. Andersom gebeurde het ook.

pink ribbon logo

Na de motor en de bezemwagen van de laatste loopster van de 5 km hadden we een flinke pauze totdat de 10 km zou starten en het bleef maar waaien. Gelukkig stopte er een camper dichtbij met twee supporters die mij een warm kopje koffie aanboden maar het duurde toch nog erg lang voordat de eerste loopster van de 10 km voorbij kwam. De tweede volgde snel, maar daarna was er een enorm gat op de opvolgsters. Het loperslint was deze keer veel langerekter dan bij de 5 km. En daarom hoefde ik nu niet met mijn armen wijd de stroom in goede banen te leiden. Dus ik klapte en bleef klappen tot de allerlaatste loopster voorbij was. Daarna terug naar Ahoy om me af te melden, maar dat had ook bij het rayonhoofd gekund. Ik wilde nog even Ahoy in om de sfeer te proeven en arriveerde juist op tijd om de laatste loopsters binnen te zien komen.

2013-06-09 15.14.40

Het is raar om eens in een andere rol deel te nemen aan een loopevenement. Je kijkt anders naar de loopsters die voor de start nerveus heen en weer drentelen. Je ziet de zure en verbeten gezichten, maar je weet als loopster dat dat pure concentratie is met een gezonde doses inspanning. Veel loopsters hebben oortjes is en horen je niet klappen, maar velen leven helemaal op van applaus. Ineens verandert hun gezicht en glimlachen ze. Ze voelen zich trots op zichzelf dat ze daar lopen. Er liepen ook een aantal vrouwen waarvan ik dacht mijn hemel wat knap dat je het aandurft om hieraan te beginnen en dan klapte ik uiteraard nog harder.  Na afloop is er niets meer als vrijwilliger. Je taak zit erop, je hebt een t-shirt en een lunchpakket gehad als dank en je bent klaar. Als loper kun je nog even nagenieten met een medaille om je nek, maar zonder verkeershesje ben je niets meer. Dat is wel raar.

2013-06-09 11.47.49_12013-06-09 18.43.56_1

Ik ga volgend jaar zeker mijn vrijwilligerswerk bij een loopevenement herhalen, maar ik wil dan eens een kleiner evenement proberen, dat is me bij het lopen zelf ook uitstekend bevallen;-). Qua wedstrijden heb ik nog even niks in het vooruitzicht… ik had allerlei dingen in de planning, maar die heb ik even geschrapt omdat het huis-tuin-en-keuken-gezinsleven ook de nodige tijd vraagt. Ik blijf wel rennen maar ben weer even ‘wedstrijdtijger-af’ tot na de zomer of zo, want dan zal het wel weer gaan kriebelen 😉

»

  1. Ada schreef:

    Leuk dat je nu je sportiviteit weer inzet op deze manier en het in goede banen leiden van zoiets is absoluut belangrijk
    Fijne zondag verder !

  2. Zuster Klivia schreef:

    Tof van je dat je je opgegeven had en een vrije dag er aan opgeofferd hebt… Zal elke keer toch weer een gevecht zijn om genoeg mensen te vinden, denk ik?

    • djaktief schreef:

      Dat is het volgens mij zeker. Toen ik me melde werd ik warm welkom geheten. Ze hadden het over 30% no shows bij de vrijwilligers!

      Ik moest nog wel aan je opmerking van laatst denken toen ik de gezichtsuitdrukkingen zag van de loopsters …. echt niet 😉

      groetjes,

      Dorothé

  3. Tiny Raijmakers schreef:

    Zonder vrijwilligers geen organisatie die kan bestaan. Als ik loop gaat altijd een duim omhoog voor de vrijwilliger.

  4. Leuk he, supporteren. Dat jij het combineert met vrijwilligen is helemaal geweldig. Da’s mij nog niet gelukt, maar… goed voorbeeld doet goed volgen. Bij deze is de kanjerknuffel voor jou Dorothé. ((o))

  5. KnutzEls schreef:

    Goed gedaan, meisje!! 😉

  6. RunningHans schreef:

    Zonder vrijwilligers, geen ladiesrun. Hulde

  7. Jacqueline schreef:

    Het was leuk je onderweg in een flits te zien. Bedankt voor je “hulp”.

Geef een reactie

