P1110240_1 P1110242_1

De maand mei is voorbij gevlogen en ook de junimaand is al weer half om. Natuurlijk zat ik ook deze maand achter de naaimachine. Ik maakte o.a. deze eenvoudige armshawl.

P1110473_1

Het is eigenlijk een rechte lap die je netjes afwerkt met een smal zoompje. Verder sla je de bovenkant ca. 25/30 cm om en die stik je aan beide kanten 25/30 cm dicht zodat je twee tunnels krijgt waar je je armen in kunt steken.

Je kunt de armshawl dragen met het lange stuk beneden zodat het een soort vest/jasje wordt of met het lange stuk boven zodat je een soort cape of weelderige kraag krijgt.

Ook eens proberen? Kies voor de breedte van de lap ongeveer de wijdte van beide armen en voor de lengte ongeveer één meter. Daarvan hangt dan ca. 50/75 cm naar beneden. Langer kan dus ook zoals je ziet. Ik heb het model eens ergens gezien en gepast en toen voor mezelf nagemaakt. Ik ben vergeten waar ik het gepast heb en van welk fabricaat het was, dus ik kan helaas geen recht meer doen aan het copyright dat hier ongetwijfeld op berust.

2013-03-22 15.20.51_1

Maar de shawl was eigenlijk bijzaak. Ik had deze stof voor 3 euro per meter gekocht op het stoffenspektakel zoals ik in een vorig blog meldde. Ik heb er een eenvoudige rimpelrok met voering van gemaakt.

Ik rimpelde de rok met behulp van de machine door in steeklengte op 3,5/4 te zetten en de spanning op knoopsgat in te stellen. Ik naaide zo de hele bovenkant van de rok rond en liet aan het uiteinde een stuk draad zitten. Daarna verdeelde ik de rok in vier delen door er vier spelden in te steken. Ik rimpelde de rok door aan de onderkant aan de draad te trekken zodat de rok nog meer rimpelde. Het teveel aan draad wikkelde ik om een van de spelden. Omdat  mijn rok zo wijd is trok ik bij de 3e speld (andere helft van de rok) dus ook aan de onderkant van de draad om de achterkant gerimpeld te krijgen. Het is echt een !@#$&**klusje om de rimpels mooi te verdelen, zeker met zo’n dunne glibberstof als deze. Daarna speldde de gerimpelde rok op de rokband en reeg hem zorgvuldig met kleine steken ca. 0,5 cm onder de stiklijn vast.

Mijn rok is gevoerd en ook die voeringrok rimpelde ik met behulp van de machine op dezelfde manier en reeg deze aan de binnenkant boven op de ander rok. Daarna heel rustig stikken en toen was de grootste klus geklaard.

P1110478_1

Wat ik nog vergeten was te vertellen is dat ik een nieuw trucje voor het inzetten van een blinde rits heb toegepast. De gewone methode staat hier beschreven. Dit is een andere werkwijze die ik veel gemakkelijker vond:

  • rits ondersteboven tandjes tegen doorslag aanzetten, runnereinde = plastic ½ cm onder stiklijn
  • rits vast stikken aan de uiterste kant van de rits aan beide zijden.

P1110210_1

  • Stik de naad dicht tot ca. 1 cm voorbij het ritseinde
  • Zet een speld aan zodat je precies weet tot waar je de rits aan de onderkant moet vaststikken

P1110212_1

  • Rol de rits open en zet een speld aan de bovenkant als beginnetje
  • Stik de rits van boven naar beneden in met het blinde-rits-voetje

P1110219_1 P1110220_1

  • Herhalen voor de andere kant van de rits

Hier nog een paar foto’s om het resultaat te showen:

  P1110467_1

P1110462_1 P1110465_1

Ik zat nog veel meer achter de machine…. maar daarover een volgende keer meer…

»

  1. Gerda schreef:

    Dorothea,

    Wat is dit een leuke rok geworden, erg mooi dat patroon in de stof.

  2. Zuster Klivia schreef:

    Sjiek setje hoor! Wederom erg knap gedaan 🙂

  3. Natalie schreef:

    Wat een mooie combinatie is het geworden! Echt, staat je goed!
    Ik kan me dat rimpelen i.d.d nog goed herinneren. Bij mij brak wel eens de draad als ik wat te hard getrokken had. Dan kon ik weer fijn opnieuw beginnen!

    • djaktief schreef:

      Hi Natalie,

      Normaal stik ik ook twee rimpeldraden met een halve centimeter ertussen, maar dat was heel lastig bij deze glijdende stof. Dan heb je in het geval van draadbreuk nog een reserve.

      groetjes,

      Dorothé

  4. KnutzEls schreef:

    Mooi en heel feestelijk!

  5. Nanda schreef:

    Mooi. Stijlvol. Knap hoor!

  6. isis45 schreef:

    Het is weer een waar kunstwerk geworden. Leuk! En het staat je goed ook.

  7. kungslilja schreef:

    Wat een leuk idee van die shawl, dat ga ik onthouden. En mooie rok!

  8. Ada schreef:

    Je ziet er weer super uit ! Heel mooi gemaakt ,maak je wel eens gebruik van de rimpelvoet ? Die is ook echt heel makkelijk .

  9. Lou-ter-Lou schreef:

    wat mooi! superleuk! En staat je fantastisch!!

  10. Sylvia Kuijsten schreef:

    Leuk! Staat goed 🙂

Geef een reactie

