P1110495_1

En…. hoe was het? …. Hoe ging het met je naaicafé? …. En nu? …..

Afgelopen woensdag was dus de try out van mijn naaicafé. Ik had de avond tevoren alles klaargezet en aangesloten en zo zag het er dus uit:

P1110496_1

  • mappen, stofjes en hulpmiddelen
  • 3 naaimachines

P1110491_1

  • werktafel met een paar recyclevoorbeelden

P1110502_1

  • kniptafel op stahoogte

P1110498_1

  • perstafel
  • machines om af te werken

P1110497_1

  • Kopjes en glazen voor koffie en thee in de aanslag
  • Patroonbladen om lekker in te snuffelen
  • Taart etc. in de koelkast

Alle machines had ik tevoren gecontroleerd en gebruikt:

P1110494_1

Mijn Pfaff Expression 2.0 met draadinrijger, garenafsnijder, dubbel transport, vrije arm, automatisch knoopsgat en vele steken loopt altijd als een zonnetje.

P1110493_1

Mijn oude getrouwe Bernina Record Electronic – nog van mijn moeder geweest- waar ik op leerde naaien met zo’n vrije arm, automatisch knoopsgat en 20 mogelijke steken naait perfect en precies. Hij loopt niet zo snel…. heerlijk voor beginners  en precieze naaisters.

P1110492_1

De Bernina 600 van mijn middelste zoon – gekregen van mijn tante toen hij belangstelling had voor textiele werkvormen – is eenvoudig maar stikt perfecte rechte naden en heeft een zigzagsteek.

P1110499_1

Mijn werkpaard: de 4-draadslockmachine van Quatro Pro met vrije arm en differentieel transport is mijn bondgenoot tegen alle rafels en werkt alle randjes perfect af.

P1110500_1

En mijn nieuwe pronkstuk: de coverstichmachine Janome Cover Pro 1000 CPX met vrije arm en allerlei speciale accessoires voor band en elastiek zie hier die zorgt dat je in één keer je T-shirt kunt omzomen én afwerken.

P1110501_1

En het oude getrouwe professionele stoomstrijkijzer van Polti voor het persen en een simpel strijkhulpje om vlieseline vast te  strijken stonden ook paraat op de ‘Rolls Royce’  onder de strijkplanken.

tooi 9 P1110518_1 P1110522_1 P1110524_1 P1110519_1

Je kunt dus zeggen dat ik alles goed had voorbereid en toen kwam er ’s ochtends welgeteld één van de genodigde buurvrouwen die zich had aangemeld. Het was heel gezellig en er was tijd genoeg om bij te praten, koffie te drinken en ik kon haar alles showen en goed helpen bij haar project. Maar ik moest wel even slikken dat snap je….  Ik heb dit maar opgevat als een leermomentje….. er was nl. een en ander misgegaan in de communicatie met de andere drie die ik verwachtte. Ik hoefde dus niet echt de hele middag uit te rusten ter voorbereiding op de try out van de avond. Ik benutte de tijd voor het maken van presse-papiers (gemakkelijk bij het overtekenen van patronen) en het maken van 24 hoofdtooien voor de groep-8- musical van jongste en nog wat klusjes…. een volgende keer blog ik daar wel over.

fouten

Voor de avond  had ik twee personen die alleen wilden komen kijken. Ze kwamen en waren gelijk enthousiast om wat te doen. Ze hadden heel lang niet achter de naaimachine gezeten en moesten het echt weer even leren. Ze moesten hun kleding wel even passen en daar had ik helemaal geen rekening mee gehouden. Dat is echt iets waar ik nog een oplossing voor moet zoeken omdat er ook drie mannenpubers in huis rondlopen ;-). Ik hielp de dames met enkele eenvoudige aanpassingen  en heel tevreden gingen ze dik na tien uur naar huis met hun kleding en hun ervaringen. Een van de twee wilde volgende week al terugkomen 😉

Nu kun je op basis van de ervaringen van één dag met genodigden uit één straat nog niet concluderen of iets succesvol of een flop is/wordt. Ik heb er heel veel van geleerd en ik ga me nu bezinnen op hoe ik verder ga. Wat vaststaat is dát ik verder ga met het naaicafé. Maar het gaat wel anders dan ik eerst van plan was. Ik ga het low profile in de hobbysfeer opbouwen en ik ga het ook heel langzaam doen. Het is net als bij het hardlopen….. je moet eerst trainen en ervaring opdoen. Ik ga stoppen met de aparte blog over het naaicafé. Er zal te zijner tijd een eenvoudige website komen met basisgegevens. Ik blijf bloggen over al mijn activiteiten op dit blog. Dus jullie horen vast en zeker nog wel hoe het verder gaat.

»

  1. Nanda schreef:

    Al doende leert men. En jij doet het tenminste! Volgende keer beter 🙂
    Leuk initiatief 🙂

  2. Gerda schreef:

    Houd de moed erin zou ik zeggen.
    Wat denk je van een scherm waar ze achter kunnen staan om te passen.

    Heel veel succes…Gerda

  3. kungslilja schreef:

    Wat leuk, een naaicafé! Het doet me erg denken aan mijn moeder die heel mijn jeugd naaicursussen heeft gegeven. Als de cursus niet vol zat, mocht ik die plek. Vond ik altijd heel gezellig.

  4. Lianne schreef:

    Je hebt het wel heel goed doordacht en voorbereid! Het geeft je erg het gevoel dat je welkom bent in jouw naaicafé!

  5. Zuster Klivia schreef:

    Aan je enthousiasme ligt het niet. Hoop dat het de volgende keer een groter succes is!

  6. KnutzEls schreef:

    Je hebt in ieder geval niet zonder klanten gezeten. En een wat rustig begin is ook wel zo relaxed. Stug volhouden, de aanhouder wint!

  7. isis45 schreef:

    Je hebt het toch maar gedaan. En al doende leert men, het gaat in de toekomst vast beter. Inderdaad rustig aan beginnen.

  8. In één woord: geweldig!
    Het gaat niet om (instant) succes, het gaat om het niet-opgeven.

  9. Ada schreef:

    Op deze manier maak je een rustige leerzame start en kun je goed de plus en min ontdekken en van één enthousiast persoon kunnen er zomaar veel meer komen want er is geen beter reclame dan mond tot mond
    Dus goed nadenken en gewoon verdergaan misschien kun je ook af en toe een thema avond inpassen zoals een keer t-shirt veranderen een andere keer een tas maken of dat soort dingen
    Dan kun je je consenteren op een ding en mensen die het ook niet goed weten wat er allemaal kan hebben dan ook een duidelijk beeld .

    Maar het gaat je vast allemaal lukken want je hebt kennis en doorzettingsvermogen (heb je al lang bewezen met lopen )

    Groetjes,
    Ada

  10. RenéSmurf schreef:

    Het is absoluut geen flop, want je had alles prima voor elkaar, en de mensen waren tevreden. En je zegt het zelf, je leert er van, hoe te zorgen dat er mensen komen, lijkt me toch wat lastig.

  11. djaktief schreef:

    Hartelijk dank voor jullie reacties, interesse en tips over het naaicafé. Ik vind iedere stap die ik zet belangrijk…. met rennen, naaien, werk zoeken, kinderen coachen, mijn huwelijk. Het gaat niet altijd om succes maar om onderweg zijn….. En wat is nu succes? Voor mij is dat ….drie enthousiaste deelneemsters …. alles werkend ….. mijn plezier in het uitleggen en doorgeven van mijn ‘naaikunde’.

    groetjes,

    Dorothé

  12. marije schreef:

    Hallo! Wauw dat ziet er geweldig uit! Mag iedereen komen of is het op uitnodiging? waar woon je? Groetjes

Geef een reactie

