tooi 8 P1110516_1

Afgelopen woensdag was dus de try out van mijn naaicafé en omdat het rustig verliep had ik ruim de tijd om nog wat kleine dingetjes te maken.

tooi 9 P1110518_1 P1110522_1 P1110524_1 P1110519_1

Deze foto’s van de gepimpte t-shirts, de presse-papiers en de hoofdtooien stonden al in mijn vorige blog. Ik plaats nog geen foto’s van creaties van mijn deelneemsters. Wel zijn hier foto’s van een paar projecten die ik had voorbereid en die ik eerder publiceerde op mijn naaicaféblog. Omdat ik dit blog niet voortzet maar vervang door een basic  informatieve website gaat het verslag over de projecten verloren. Daarom kies ik voor een tweede publicatie op DJ Aktief.

IMG_1466_1 P1110226_1 P1110227_1  P1110459_1 P1110461_1 P1110457_1 P1110232_1 IMG_1464_1

Foto 1… Deze trenchcoat droeg ik niet omdat de ceintuur zo’n vodje werd. Ik heb hem losgetornd en voorzien van een dikkere vlieseline, zodat hij mooi recht blijft zitten.

Foto 2 ….Dit was een netje dat om de beschermers van de skatespullen van de jongens zat. Ik heb het afgeknipt en omgezoomd aan de bovenkant en in mijn kast gehangen zodat ik allerlei kleine sportspullen makkelijk op kan bergen ….. en terugvinden!

Foto 3 … Waterschoentjes verslijten de jongens veel bij de scouting. Deze redde ik door met een dikke jeansnaald de teen weer even vast te stikken. Verder naaide ik de een aantal gaten met de hand dicht. Het doet er niet toe dat het er niet mooi uit ziet. Een nieuw paar ziet er na 2x dragen ook al slecht uit helaas. Zo kunnen ze nog een maandje mee of ik hou ze als reserve als ze hun nieuwe weer eens kwijt zijn ;-)

Foto 4 … Een oud t-shirt gerecycled tot boodschappentas volgens een idee van een Amerikaanse blogster Delia. Voor de werkbeschrijving klik je hier.

Foto 5 …. Middelste zit niet meer op scouting en draagt zijn trui ook niet meer. Jongste vind de trui wel lekker zitten, maar wil er het liefst zijn eigen naam op. Dat lukte niet, maar ik heb de naam vervangen door het logo van de scoutingclub over de hele breedte van de trui. Het idee ervoor had ik hier opgedaan bij Sigrid, die deze techniek ‘andersom t-shirt’ heeft genoemd. Het is echt heel eenvoudig zoals je ziet op onderstaande foto’s of in het blog van Sigrid.

P1110454_1 P1110453_1

P1110455_1 P1110456_1

Foto 6… Een sjaal naar een voorbeeld van dat ik op Pinterest had gevonden, maar waar ik de bedenker niet van kon achterhalen. Ik verwijs hier alleen naar Facebookaccount waar iets soortgelijks op stond.

Foto 7 … Dit waren kniebroeken van de kinderen en die heb ik ingepikt voor mezelf. Ik knipte het grootste deel van de pijpen af en maakte er een zoompje in. Nu heb ik twee oude korte broeken die ik lekker kan dragen op vakantie of in de tuin. Heerlijk wat extra kleding waar je niet zo precies mee hoeft te zijn.

Foto 8 …En verder was ik door alle trainingen voor de marathon van Leiden een paar kilo kwijt geraakt waardoor mijn zwarte pantalon vreselijk afzakte. Ik heb er twee figuurnaadjes in gestikt en daardoor sluit de taille weer mooi aan. Die is dus ook weer van de ondergang gered.

 P1110524_1 P1110522_1

Na al die ‘oude koek’ even terug naar de afgelopen woensdag door mij uitgevoerde werkzaamheden. Ik pimpte twee saaie t-shirts met applicaties die ik goedkoop kocht – respectievelijk bij de Blokker en in een Bulgaars winkeltje! – Daarvoor gebruikte ik transparant garen. Het lijkt op visdraad, maar het is veel dunner. Het is niet sterk en stroopt snel op maar het is ideaal voor dit soort dingen omdat het nauwelijks zichtbaar is. Ook erg praktisch om iets anders te repareren als je niet de juiste kleur garen in huis hebt.

P1110483_1 P1110482_1

Nog een paar tips voor het opzetten van applicaties: gebruik het ritsvoetje van je naaimachine, want dan kun je heel makkelijk langs dikkere randjes stikken zoals hier bij die kralen. Verder moet je steeds kleine stukjes naaien en als je van richting moet veranderen, dan zet je de naald naar beneden in de stof, naaivoetje omhoog en de stof in de juiste richting leggen, voetje terug naar beneden en weer een stukje verder naaien. Het is een geduldwerkje maar je krijgt dan een veel mooier resultaat:

P1110523_1 P1110484_1

Verder maakte ik deze kussentjes (presse papiers) naar een voorbeeld uit het boek van Mme Zsa Zsa dat ik leende uit de bibliotheek. Het zijn vierkante lapjes, door mij gevuld met (schelpen)zand en daarna doorgestikt. Ze zijn reuze handig voor het op de plaats houden van het papier bij het overnemen van patronen uit naaibladen. Maar je kunt ze natuurlijk ook gebruiken op je tuintafel ter voorkoming van het wegwaaien van je tafelkleed of je papieren. Heerlijke manier van restlapjesverwerking.

P1110519_1

Kinderen worden groot en in sommige opzichten is dat wel jammer. Jongste verlaat dit jaar groep 8 met een spetterende musical over indianen en cowboys. Voor deze musical waren dan ook 24 indianentooien nodig (2 klassen samen) en die maakte ik van wat veertjes die ik kocht bij de Hema, een elastiekje en een tricot lapje van 10 cm breed en 40 cm lang. Ik knipte de stof met een kartelschaar voor een speelser effect.

tooi 1 P1110506_1 tooi 2 P1110507_1

De reep tricot vouw je dubbel en je legt de veertjes er een beetje in de midden tussen. Daarna begin je te stikken bij die veertjes met een zigzagsteek. Dat blijft nl. beter zitten en het ziet er leuker uit. De veertjes zijn zo zacht dat je er gewoon doorheen stikt met een normale naald (80). Bij de hoek keer je en stik je één kant van het elastiekje mee nog steeds in zigzagsteek.

tooi 3 P1110510_1 tooi 4 P1110517_1

Voor het speelse effect stikte ik ook de onderrand door met zigzagsteek en na het hoekje stikte ik de andere kant van het elastiekje vast. Daarna draaide ik weer de hoek om en stikte het laatste open stuk. Ik stikte ook een tweede keer over de veertjes heen voor de stevigheid.

tooi 5 P1110514_1 tooi 6 P1110511_1

Het gaat heel snel, want deze 24 exemplaren waren binnen twee uur – min een kopje koffie tussendoor –  klaar. Jongste vond de tooi heel leuk, maar helaas is hij cowboy in deze musical 😉

tooi 9 P1110518_1 tooi 8 P1110516_1

Tenslotte nog  hartelijk dank voor jullie reacties, interesse en tips over het naaicafé. Ik vind iedere stap die ik zet belangrijk…. met rennen, naaien, werk zoeken, kinderen coachen, mijn huwelijk. Het gaat niet altijd om succes maar om onderweg zijn….. En wat is nu succes? Voor mij is dat ….drie enthousiaste deelneemsters …. alles werkend ….. mijn plezier in het uitleggen en doorgeven van mijn ‘naaikunde’.

»

  1. kungslilja schreef:

    Wat een hoop verschillende recycle-klusjes! Erg leuk om inspiratie op te doen!

  2. Ada schreef:

    Je hebt veel leuke dingen gedan dus het ontbreekt niet aan voorbeelden en er komen vast en zeker steeds meer mensen op af !

    Groetjes,
    Ada

  3. isis45 schreef:

    Jij hebt je niet verveeld zie ik. En ach, zijn we niet allemaal onderweg? Je komt er wel, ook met je nieuwe project, het naaicafé.

  4. Jacqueline schreef:

    Waanzinnig leuk allemaal!

Geef een reactie

