2013-07-14 17.06.01_1

Dit jaar gaan we naar zuidelijke landen (Frankrijk en Spanje) op vakantie waar we hopen dat het flink wat warmer en droger is dan onze gemiddelde zomer. Ter voorbereiding daarop heb ik regelmatig op het heetst van de dag gelopen. Slechts één keer sinds de marathon van Leiden liep ik een afstand van 16 km o.a. door gebrek aan motivatie en tijd, maar ik trainde steeds 9/10 km vaak toch wel 4/5 keer per week. Om op niveau te blijven lopen schreef ik me in voor een halve marathonwedstrijd op 22 september in Den Haag en ik hoop ook nog mee te kunnen doen met de Zeeuwse trainingsloop van 25 km op 11 augustus. Verder wil ik  graag ook tijdens de vakantie weer trails lopen zoals ik vorig jaar in Engeland deed. Vandaar dat ik afgelopen zondag vrij roekeloos op pad ging voor een halve marathon waarvan meer dan 10 km onverhard was.

2013-07-14 15.19.36_1

Eerst dook ik de Carnisse Grienden in waar ik wel vaker loop zoals je o.a. hier kunt lezen. Je kunt de rivier bijna niet meer zien door het hoge riet. Aan het eind van het pad kwam de beloofde verkoeling van de rivier. Velen lagen daar lekker te luieren in de zon al dan niet vergezeld door kinderen, honden en bbq’s.

2013-07-14 15.22.54_1

Bij de golfbaan aangekomen koos ik echter voor een nieuw pad dat links van de golfbaan ligt. Je vind het door na de parkeerplaats aan de rivier links af te slaan en op dit rode bordje te letten. Het pad start naast de loods.

2013-07-14 15.30.15_1 2013-07-14 15.32.12_1

Het ligt helemaal in de schaduw en komt langs het natuurgebied Klein Profijt. Daar ben ik ook ingegaan ondanks de waarschuwing dat de bruggen niet veilig zouden zijn. Voor de zekerheid ben ik er overheen gewandeld ipv gerend.

2013-07-14 15.39.25_1 2013-07-14 15.40.36_1

2013-07-14 15.45.14_1

Het is maar een klein rondje van 2 km maar het is er veel meer ongerept dan in de Rhoons en Carnisse Grienden. Ik moest voortdurend opletten op de track met stenen en wortels. Van modder had ik geen last maar wel van brandnetels tegen mijn blote benen. Het is onmogelijk  om er te verdwalen, maar je kunt je wel vergissen zoals ik deed en een klein stukje terug moeten.

2013-07-14 15.44.59_1

2013-07-14 15.52.13_1

2013-07-14 15.46.36_1

Terug op het pad achterlangs de golfbaan kom je op de Zegpoldersedijk en kun je verder langs/door de Rhoonse Grienden. Ik koos voor het schelpenpad door het bos en sloeg bij de jachthaven linksaf. Je komt dan langs restaurant Abel waar je evt. naar het toilet kunt en extra water kunt tappen. Ze zijn daar reuze aardig omdat ik er ook regelmatig voor lunch of koffie kom. Na een klein stukje fietspad rende ik opnieuw langs de Maas tot aan het jachthaventje aan de Albrandswaardse dijk. Dit was nu in de zomer goed begaanbaar. In nattere seizoenen is het iets voor echte moddertrailfans.

2013-07-14 16.14.52_1 2013-07-14 16.28.21_1

Vanaf dit keerpunt (14 km) was de route weer helemaal verhard, maar ik had toch mooi al 10 km trail in mijn benen. De route loopt verder over de Essendijk naar Barendrecht terug. Je loopt dan hoog op de dijk en hebt een prachtig weids uitzicht over de velden zoals je op de foto’s kunt zien.

2013-07-14 16.50.06_1

2013-07-14 17.06.10_1

Al met al een heel geslaagd tochtje. Het tempo lag op 9,5 km/u maar ik ben ook de nodige keren gestopt om foto’s te maken. Ik had 1 liter water bij me en dat was ruim voldoende, maar ik begon wel trek te krijgen. Volgens Garmin had ik bijna 1500 calorieën gebruikt, dus dat is niet zo gek dan.  Ik was niet echt zwaar vermoeid ondanks het feit dat ik eigenlijk te weinig getraind was om deze afstand ineens te lopen. ’s Avonds had ik wel tintelende benen, maar dat was ook gedeeltelijk door de brandnetels en takken. De volgende dagen bleef de spierpijn uit. Voor herhaling vatbaar dus en veelbelovend voor de loopjes die op het programma staan.

hm trail

»

  1. Wat een mooi stukje Nederland heb je daar te pakken Dorothé.

  2. baasbraal schreef:

    Oooh jeugdsentiment! Wij gingen daar altijd fietsen vanuit sportdorp. Mijn ouders hielden niet van Koninginnedag en dan gingen we meestal erop uit naar de Rhoonse grienden en Klein Profijt met picknickspullen mee. Ik heber de beste herinneringen aan. Overigens: ken jij het boek van Jan Brokken over Rhoon in de tweede Wereldoorlog? Er is een liquidatie geweest van zeven mannen en hij heeft het geheel gereconstrueerd. Zeer de moeite van het lezen waard als je een beetje bekend bent/was met het Sluisje (waar nu de A15 loopt)….

  3. KnutzEls schreef:

    Het lijkt soms net echte jungle. stoere tocht!

  4. isis45 schreef:

    Je hebt weer je best gedaan hoor en dat met die warmte. Respect.

Geef een reactie

