Dit blog is eerder door mij gepubliceerd op de blog over het oprichten van het naaicafé. Het naaicafé-blog maakt te zijner tijd plaats voor een website. Om de het bericht het niet verloren te laten gaan heb ik hier een kopie geplaats. Zo heb ik gelijk in de vakantieperiode wat extra blogberichten 😉 De try out heeft inmiddels plaatsgevonden en hier kun je het verslag ervan lezen. Het verhaal over de projecten van die dag staat hier. Het naaicafé gaat starten in september. Aan het eind van de vakantie zal ik daarover meer vertellen.

IMG_1445_1

“Komende woensdag  is het zover, dan zal de try out plaatsvinden Naaicafé Dorothé…..leuk …. spannend ….

   ritsen P1100493_1lapjes P1100484_1knopen P1100494_1

“De lapjes en fournituren liggen uitgezocht en geduldig te wachten. De naaimachines waar ik normaal niet zoveel op werk ga ik vandaag nog even testen en nalopen.

Ideetjes genoeg natuurlijk zoals jullie hebben gezien op mijn Pinterestborden. En hier een paar plaatjes van dingen die ik heb uitgetest in de categorie recycling: tasje en shawl van oude t-shirts.”

P1110459_1 P1110461_1

“Maar mensen mogen ook gewoon hun kapotte spullen meenemen die ze willen repareren of kleding die ze willen veranderen omdat het te wijd of te lang of …. is geworden zodat het niet mooi of lekker meer zit. Iedereen heeft altijd een stapel van die dingen die je eigenlijk niet meer draagt omdat er wat mee is. Als je het aanpast of repareert dan heb je er ineens weer draagplezier van én het spaart je portemonnee. Ik noem het altijd ‘kleding redden’.

Een paar voorbeelden van wat ik afgelopen week onderhanden nam:

 IMG_1466_1

Deze trenchcoat droeg ik niet omdat de ceintuur zo’n vodje werd. Ik heb hem losgetornd en voorzien van een dikkere vlieseline, zodat hij mooi recht blijft zitten.

P1110232_1

Dit waren kniebroeken van de kinderen en die heb ik ingepikt voor mezelf. Ik knipte het grootste deel van de pijpen af en maakte er een zoompje in. Nu heb ik twee oude korte broeken die ik lekker kan dragen op vakantie of in de tuin. Heerlijk wat extra kleding waar je niet zo precies mee hoeft te zijn.

P1110226_1

Dit was een netje dat om de beschermers van de skatespullen van de jongens zat. Ik heb het afgeknipt en omgezoomd aan de bovenkant en in mijn kast gehangen zodat ik allerlei kleine sportspullen makkelijk op kan bergen ….. en terugvinden!

P1110227_1

Waterschoentjes verslijten de jongens veel bij de scouting. Deze redde ik door met een dikke jeansnaald de teen weer even vast te stikken. Verder naaide ik de een aantal gaten met de hand dicht. Het doet er niet toe dat het er niet mooi uit ziet. Een nieuw paar ziet er na 2x dragen ook al slecht uit helaas. Zo kunnen ze nog een maandje mee of ik hou ze als reserve als ze hun nieuwe weer eens kwijt zijn 😉

P1110453_1 P1110455_1 P1110456_1

P1110454_1 P1110457_1

Middelste zit niet meer op scouting en draagt zijn trui ook niet meer. Jongste vind de trui wel lekker zitten, maar wil er het liefst zijn eigen naam op. Dat lukte niet, maar ik heb de naam vervangen door het logo van de scoutingclub over de hele breedte van de trui. Het idee ervoor had ik hier opgedaan bij Sigrid, die deze techniek ‘andersom t-shirt’ heeft genoemd. Het is echt heel eenvoudig zoals je ziet op bovenstaande foto’s of in het blog van Sigrid.

IMG_1464_1

En verder was ik door alle trainingen voor de marathon van Leiden een paar kilo kwijt geraakt waardoor mijn zwarte pantalon vreselijk afzakte. Ik heb er twee figuurnaadjes in gestikt en daardoor sluit de taille weer mooi aan. Die is dus ook weer van de ondergang gered. Kleine moeite groot plezier.

2012-10-02 10.18.45_1

Nou ik hoop dat komende woensdag mij buurvrouwen ook enthousiast zullen raken voor het maken, repareren, pimpen en recyclen van kleding. Ben je ook enthousiast geworden….. google dan eens op ‘naaicafé, naailes etc.’  voor de mogelijkheden bij jou in de buurt. Vaak moet je even doorzoeken naar workshops.

Ik hoop ook dat het gaat lukken qua machines, kniptafels, patroonbladen  enne…. natuurlijk dat ik rustig blijf om uit te leggen hoe je iets zou kunnen aanpakken in een groep dames die van alles aan me vragen. Natuurlijk zal ik fouten maken – dat doen we allemaal –  maar ik probeer ze ook weer op te lossen, zodat iedereen tevreden met haar project verder kan. Voor de dames die nog niets verzonnen hebben om te maken heb ik nog een stapeltje t-shirts in voorraad, staat de koffie en thee klaar en liggen er bladen en mappen vol creatieve ideetjes.

P1110481_1

Het is een hele stap voor mij dit naaicafé te starten. Graag wil ik de mensen bedanken die mij geïnspireerd en begeleid hebben tot naaien en anderszins hebben geadviseerd …. mijn moeder natuurlijk ….  mijn oma …. tante Liesbeth …. Ellen van Doorn (1e lerares) …. Anja Dekker (lerares Modevakschool) …. Anette Lodder (lerares Modevakschool) …. Caroline Vogel (naaicafé Rotterdam) en mijn vele (naai)vriendinnen met hun tips en/of blogs vol creaties en ideeën én op het forum Zelf Kleding Maken….. Allemaal vrouwen natuurlijk maar gelukkig staat manlief ook achter me met raad en daad!”

imagesCA3G4EUD

Geef een reactie

