2013-08-11 15.25.14_1

Weinig getraind deze vakantie, maar dat belette me niet om gisteren mee te doen aan de Zeeuwse trainingsloop die voor de 5e keer werd georganiseerd.

2013-08-11 15.26.19_1

Jaarlijks wordt in oktober in Zeeland de kustmarathon gelopen. Dat is iets voor de echte bikkels en voor mij niet haalbaar. Op de foto zie je het parcours. Gisteren liepen wij de 2e helft van Vrouwenpolder naar Zoutelande als training, maar vooral voor de gezelligheid. Vorig jaar deed ik voor het eerst mee. Toen was de dresscode rood. Dit jaar was het oranje en  volgend jaar mogen we in het paars verschijnen.  We lopen nl. met allemaal (relatief) onbekenden en dan is het handig om je medelopers te kunnen herkennen. Zeker als je voor de start afspreekt in het café. Jacqueline is 5 jaar geleden begonnen met deze training. Hier beschrijft ze hoe ze het aanpakt, maar ze doet veel meer hoor. Ze zorgt er nl. voor dat iedereen een leuke dag heeft en rent heen en weer en weer terug en belt en overlegt en motiveert etc. Geweldig!

1170664_351856404946029_1735005707_n

Dit was dus de groep waarmee ik op pad ging (foto van Ronald of Hans?). De lucht was dreigend en er waren buitjes voorspeld. Er viel er eentje gelijk voor de start, maar gelukkig zaten we niet aan een starttijd vast, dus doken we met zijn allen (een enkeling uitgezonderd) nog even onder een afdak om te schuilen. Waarom meer dan 20 km tegen de wind in rennen met natte kleren als het niet hoeft? Daarna het strand op. Eerst een lang stuk over de planken die voor de badhuisjes liggen. Dat loopt iets minder zwaar. We hebben geluk met het tij dit jaar. Het is laag water dus we kunnen over het harde zand.

Bij Oostkapelle gaan we na ca. 7 km het strand weer af. Iedereen wacht op elkaar bij die punten. Het is absoluut geen wedstrijd. Het tempo van de langzaamste lopers wordt aangehouden. De snelle lopers wachten of doen gewoon nog een extra lusje. Helaas moest John ermee stoppen want het ging niet met zijn rug. Voor blessures is alle begrip, want vrijwel iedereen heeft er ooit mee te maken en weet dat hij/zij graag in een dergelijk geval niet te lang ‘uit de running’ wil zijn. Voor mij was het even een adempauze want ik behoor toch wel tot de langzame lopers, maar ook omdat we de wind pal tegen hadden. Bij napluizen op de weersites bleek het windkracht 5 te zijn geweest ;-).

Het 2e stuk gaat door de duinen met klimmetjes omhoog en omlaag en begint met een klein stukje bos. Het zijn niet echt kuitenbijters die duinen maar je moet wel een beetje met beleid lopen. Ik maakte de fout door een trapje te snel op te gaan en voor je het weet heb je je energie voor de volgende drie ‘duintjes’ verbruikt. Die kom je dan wel over, maar dat kost veel meer moeite. Gelukkig werd het vlakker en loop je dan hoog bovenover de duinenkam tot voorbij Domburg. Daar ergens – na de tril van mijn Garmin op 15 km- ben ik even gestopt om te genieten van het uitzicht én om foto’s te maken. Ik draaide een rondje om mijn as en zag dit panorama.

2013-08-11 13.20.28_1 2013-08-11 13.20.27_1

2013-08-11 13.20.24_1 2013-08-11 13.20.22_1

2013-08-11 13.20.20_1 2013-08-11 13.20.18_1

2013-08-11 13.20.16_1

Vorig jaar heb ik hele stukken gelopen over het asfalt om de klimmetjes te vermijden. Ik had het toen reuze zwaar. Het was toen 26-27 graden en we hadden de wind in de rug waardoor het erg heet was. Mijn voeten zwollen vreselijk op en mijn tenen deden erg zeer bij het afdalen. Dit jaar ging het echt niet vanzelf maar het was goed te doen. Het belangrijkste was dat ik mijn eigen tempo liep en dat ik langzaam begonnen was.  Ik had twee probleempjes nl. dat mijn nieuwe drinkfles lekte-morste waardoor ik een heerlijk plakkende Isostarrug kreeg maar ook het drinken zelf ging niet goed. Ik werd er misselijk van. Ik vermoed dat de inspanning door de wind hieraan debet was.  Gelukkig was het niet zo warm dat ik in de problemen kwam.

Inmiddels waren we de hoek om bij Westkapelle en hadden we de wind niet meer pal tegen, zodat ik af en toe weer een paar slokken kon nemen. Er waren ook wat korte rustpauzes, waarbij iedereen in de gelegenheid was om even op adem te komen.  Er is immers niets ergers dan als je als laatste aankomt, dat de eersten dan al weer vertrekken. Hier is dat allemaal reuze sociaal. Regelmatig komen de snelle lopers met een lusje weer voorbij en kijken of het allemaal goed gaat. Dat is juist tekenend: ze kijken wat je nodig hebt … gezelschap…  informatie … hulp…. peptalk … of juist met rust gelaten worden.  Het lopen over de duinenkam werd vanaf nu ook pittiger. De klimmetjes zijn steiler en de afdalingen soms met trappen waardoor je uit je ritme raakt. Voor de zekerheid heb ik de klimmetjes maar opgewandeld, want ik had immers niet zoveel getraind.

2013-08-11 14.16.35_1Vlak voor Zoutelande gingen we het strand weer op voor de laatste kilometers. Weer een pauze om lekker rond te kijken, te kletsen en te dollen, foto’s te maken etc. Inmiddels waren we ook gespot door de partners van enkele lopers die hele leuke plaatjes schoten van de oranje slinger zoals je hieronder kunt zien (foto Günther/Fabiola). Het is overigens nog wel lastig om met een drinkfles op je rug tussen de palen door te wurmen. Dan terug de trappen op naar de boulevard en het laatste lusje naar de officiële finishlijn van de kustmarathon. Na bijna drie uur onderweg klokte ik daar af op 23,45 km en een looptijd van 2:40:20 oftewel een tempo van 6:50 min/km of 8,8 km/u (vorig jaar 9 km/u). De cijfertjes zijn leuk maar vooral het zeer tevreden gevoel over de gezelligheid en het volbrengen van deze afstand ondanks weinig training zijn veel belangrijker. Ik kon het veel gemakkelijker aan dan de vorige keer en daardoor genoot ik er ook veel meer van.  Ik hoop er volgend jaar weer bij te zijn. Bedankt allemaal en vooral Jacqueline natuurlijk.

PKSbDD6RXPSOne1CLIi-_W3TGSaFFRESqR-f2vtZ9lc

De komende tijd zullen er nog wel veel foto’s en blogs van andere lopers verschijnen. De links zal ik dan hieronder plaatsen.

– Blog van Tiny: Topdagje

foto’s van Ronald en een blog met  filmpje

– Blog van Ton: Lopen kan je overal: in the big city, maar ook aan de Zeeuwse kust

– Blog van Jacqueline: Onvergetelijk

»

  1. Jacqueline schreef:

    Je hebt er een prachtig verhaal van gemaakt en ondanks de weinig kilometers in je benen heb je de pittige training goed volbracht. Het was weer een waanzinnig mooie dag met een leuk gezelschap.

  2. isis45 schreef:

    Het belangrijkste lijkt me dat je met plezier loopt, de tijd komt dan wel. Wel leuk dat jullie in dezelfde kleur lopen.

  3. Nanda schreef:

    Leuk hoor! En wat een prachtig weer hadden jullie. Knap van je 😀

  4. ruud schreef:

    leuk verslag van een leuke gezellige loop met bekende en onbekende bloggers/twitteraars. Je hebt het prima gedaan, en deze kms maken weer een prima opstart zo, na de vakantie

  5. veronique schreef:

    goed gedaan Dorothé. Mooie foto’s ook.

  6. Tiny schreef:

    Een heerlijke dag ieder jaar weer opnieuw! Ik genoot er mateloos van.

  7. Jannet schreef:

    Hoi Dorothé,
    Dank voor je reactie op mijn Barbarossaverhaal. Sorry voor mijn late reactie maar ik was (weer eens) op pad. Daarom nu nog een reactie.
    Die oerwoud-trails hoeven voor mij niet hoor, bospaden en weilanden zijn veel leuker. Mentaal was dit zeker een zware maar het was ook een erg leuke wedstrijd en dat maakt natuurlijk veel goed.
    Een geheim heb ik niet wat betreft het herstel. Een aantal jaren geleden had ik dit ook niet kunnen doen maar na een jarenlange training met veel kilometers lukt het me nu wel. Het mentale aspect valt niet altijd mee. Ik mag het dan misschien luchtig beschrijven maar geloof me maar dat ik daar heel wat heb lopen mopperen tussen de brandnetels. Maar daar staat dan weer tegenover dat ik ook veel heb lopen genieten.
    En nadoen hoef je me zeker niet. Blijf gewoon lekker doen waar je plezier in hebt, daar gaat het toch om?

    Jij bent ook goed bezig lees ik hier wel. Lijkt me geen pretje om met een plakkende Isostar rug te moeten lopen. Lopen op het strand is al zwaar genoeg. Die cijfertjes moet je niet vergelijken, de ene keer is de andere niet. En je hebt er weer een goede training opzitten.

  8. Ronald Meijer schreef:

    Het was een geweldige dag! Leuk om iedereen weer te zien! Op naar de Paarse editie 🙂

    ps: de mooiste foto is door Fabje gemaakt (die door de palen heen)

  9. […] o.a. Ronald, John, Frank, Hans, Petra, Corina, Sierd, Ada, Esther, Tiny, Günter, Maria, Erik, Dorothé, Merith, Joost, Marian, Ralph, Harrie, Boudewijn, Everdien, Kees, Joleen Ton, Jos en Carola gingen […]

  10. RunningHans schreef:

    Leuk verslag….. Het was weer een bijzondere editie

Geef een reactie

