2013-08-02 09.24.53_1

Verwacht geen spectaculaire verhalen maar geniet net zoals ik van de mooie dingen die ik onderweg op mijn vakantieloopjes tegen kwam.

IMG_1684_1 2013-07-31 13.39.49_1

We gingen dit jaar weer eens met de tent op pad, dwz twee tentjes voor vijf personen en dat was een stuk minder luxe als vorig jaar in de caravanparks in Engeland en Wales. Koken gaat primitief of wordt vervangen door BBQ 😉 en voor alles moet je een eind lopen. We hebben wel elektriciteit voor onze koelbox, de waterkoker en voor het opladen van allerlei apparaten en een tl-lamp.

kaart sanguinet satelliet sanguinet

De eerste bestemming was het Lac van Sanguinet vlak onder Bordeaux.  Prachtig meer maar verder een vrij saai landschap. Ik heb er maar twee keer een stukje gerend over een bospad dat langs het meer en door de varens liep. Op een gegeven moment is het terrein afgesloten dat voor iets (oliewinning/lege?) in gebruik is. Verder veel gezwommen in het meer. Manlief is nog wel flink gaan fietsen. Het lopen moest ’s ochtends gebeuren of ’s avond als het nog net niet donker was om niet mijn nek te breken over de boomwortels. Ik heb slechts 16,8 km’s kunnen aflezen op mijn Garmin als weektotaal. Hieronder twee foto’s van het meer bij avond en een detailfoto van de varens waartussen mijn pad slingerde.

P1110735_1 P1110734_1

De tweede bestemming was de Spaanse noordkust nabij de havenplaats Santander. Wij zaten in het badplaatsje Noja direct met de camping aan het strand. Deze locatie was vooral gekozen voor onze jongens ivm het brandingsurfen en dat hebben ze volop gedaan. Ik ben drie keer gaan rennen en Arjen is twee keer gaan fietsen.  Eerst ging ik alleen langs de rivier bij vloed en over het strand  in de avond. De volgende keer bij ochtend over het strand (Playa de Candado en Playa de Ris) en de rotskust. Helaas maakte ik een flinke smak op het strand doordat mijn rechtervoet volledig verdween in een onzichtbaar gat – waarschijnlijk een restant van een gegraven, maar overspoelde slotgracht – waardoor ik langzamer en voorzichtiger dan ooit liep.

kaart noja satelliet noja

De laatste keer maakte ik een route van 12 km door eerst op de camping een rondje in te lopen. Het was eb en daardoor kon ik verder linksaf over de drooggevallen oevers van het riviertje, vervolgens over de nu grote stranden vlak langs de rotsen en tenslotte weer over de rotsen.

2013-08-02 09.12.46_1 2013-08-02 09.12.29_1

2013-08-02 09.12.41_1

Op die rotsen is een pad ‘Ruta de Costa’. Maar je moet er donders goed opletten dat je je nek niet breekt. Tijdens het rennen had ik alle aandacht nodig voor mijn voeten want ik had geen zin om weer een smak te maken. Op die rotsen zou dat ook heel verkeerd kunnen aflopen.  Het tempo is dus laag, ook gezien de temperatuur die om 09.00 uur al ver boven de 25 graden ligt. Foto’s maakte ik als ik stil stond en van het uitzicht genoot.

2013-07-31 09.52.32_1

Hieronder dus zo’n verraderlijke spleet met uitzicht op een ‘Bounty-strandje’ waar je dan een doodsmak op zou kunnen maken.

2013-07-31 10.01.17_1 2013-07-31 10.01.05_1

Het zicht op de stranden vanuit de kust is fantastisch. Ik hou niet van die lange stranden vol mensen, maar deze baaien hebben mijn hart gestolen.  Prachtige distels en een soort orchidee gezien. Heel veel medelopers gezien tijdens mijn rondjes zowel in Frankrijk als Spanje. Er wordt daar echt heel veel gerend. Wat wel grappig was, dat als ik langskwam in mijn uitrusting met fles en horloge vooral de mannelijke lopers niet groetten, maar ineens hun horloge of telefoon gingen controleren.  Ik ben gewend dat hier in de omgeving alle lopers elkaar groeten, dus dat vond ik wel gek. In totaal haalde ik nog geen 30 km deze week, maar het waren wel hele mooie kilometers.

2013-08-02 09.33.58_1

2013-08-02 09.42.18_1

2013-07-31 09.58.02_1

Ik vond het lastig om deze vakantie het lopen in te plannen omdat ik te maken had met de warmte waardoor er minder tijd was. Verder ging er veel tijd en energie in het kamperen zitten. Op reisdagen (5 stuks) en met de uitstapjes (4 stuks) liet het lopen zich ook niet goed combineren.  Dan wil je echt even bijkomen of juist genieten van een etentje en een wijntje. Ondertussen ben ik dus een week thuis. Ik trainde 1xr 16 km vlak en 1x 12 km heuvelachtig om aan de Zeeuwse trainingsloop (24 km) mee te kunnen doen en dat verliep goed zoals jullie in de vorige blog konden lezen. Blijkbaar blijft de conditie toch wel een beetje bewaard in de benen. Gisteren was ik weer in de sportschool voor een cardiotraining en buikspieren en dat kostte meer moeite 😉  maar dan vooral omdat het binnen plaats vindt. Het blijft benauwd ondanks de airco vind ik. Het was leuk weer andere sporters terug te zien maar ik heb toch wel heimwee naar de uitzichten zoals op onderstaande vakantiefoto (Noja). Ik ga maar weer gauw rennen langs de Maas.

2013-07-28 21.32.52_1

1. Tiny Raijmakers schreef:

Lopen in je vakantie moet je ook niet plannen. Gewoon als je ’s morgens wakker bent een stukkie lopen als je daar tenminste zin in hebt.

2. Julie Mestdagh schreef:

Mooie foto’s genomen tijdens je loopjes. Ik merk altijd dat mijn snelheid op vakantie minder is, omdat je meer rondkijkt, en omdat je de ondergrond niet kent en dus voorzichtiger bent. Jij hebt dat precies ook. Leuke vakantie gehad zo met de tent, lijkt me best wel spannend om zo eens “back to basic” te gaan…

3. ruud schreef:

Leuke vakantie en toch best wel mooie omgeving. Tsja, en van lopen komt niet altijd iets terecht; maar dat is ook niet een moet in de vakantie, maar wel leuk natuurlijk in onbekende omgeving

4. veronique schreef:

jullie hebben de 1e dag een flink eind gereden; onder Bordeau. Je foto’s zijn prachtig,

• djaktief schreef:

We reden het in 2 dagen Veronique… met zijn vijven in een Citroën Picasso inclusief volledige kampeeruitrusting …. dan moet op tijd stoppen. We overnachtten in een jeugdherberg onder Orleans.

En deze foto’s zijn met mijn mobieltje gemaakt, terwijl ik eigenlijk nauwelijks kon zien wat ik in beeld had op mijn schermpje.

groetjes,

Dorothé

5. isis45 schreef:

De foto’s zijn mooi hoor. Ik kan me voorstellen dat je niet zoveel gelopen hebt. Dat zul je hier weer in moeten halen 😉