P1110977_1

Wie kent ze niet die to-do-lijstjes, de stapels spullen die uitgezocht,  gerepareerd, opgeruimd, verkocht, weggegeven of weggegooid moeten worden. Na de vakantie worden we allemaal weer geconfronteerd met wat we achterlieten. Manlief werkte de hele tuin door; samen deden we de administratie en na de was volgde het uitmesten van de kleding en kamers van de boys. Er kan flink wat op Marktplaats. De link zal ik te zijner tijd wel plaatsen, dan weet je dat het van een vertrouwde verkoper komt 😉 . Niet alle klusjes zijn even vervelend. Neem nou die van hierboven: een slaapzak maken voor de knuffel die mee gaat op scoutingkamp.

P1110939_1

Maar het repareren van deze tassen en rugzakken kostte heel veel energie. Ik had ze ook weg kunnen doen en vervangen door nieuwe, maar ik geef nu eenmaal dingen graag een herkansing en het bespaart ook kosten.

P1110986_1 P1110987_1

Zo had ik ook flink wat kersenpitten over van het jamavontuur en daar maakte ik dus een pittenkruikje van.  Van de 23 potten jam zijn er trouwens nog maar 15 over. Het gaat hard. Misschien moet ik nog op bramenjacht gaan 😉

P1110985_1 P1110988_1

Van oude lakens maakte ik drie lakenzakken voor in de slaapzak. Bij het kamperen was het te heet  voor de slaapzak zelf en sliepen wij in een lakenzak. Nu hebben we er allemaal een.

P1120004_1 P1120005_1 P1110940_1

Verder veranderde ik diverse spijkerbroeken van de boys. Voor de een moest ik de figuurnaadjes uithalen en voor de ander moest ik knoopsgatenelastiek gebruiken om de taillebanden smaller te maken. Ook repareerde ik de gaten in rokjes, sokken etc. Weggooien kan altijd nog (bij volgende vakantie of kamp). Het is altijd handig om wat oude spullen te hebben.

P1110996_1

Tenslotte maakte ik vandaag nog een rokje voor over mijn badpak. In Frankrijk en Spanje was het nl. not done om alleen in je bikini of badpak over de camping te lopen. Ik had vorig jaar wel een tuniek van batik gemaakt, maar die was toch nog te warm. Ik had nog een restje over van dit model en daar heb ik een overslagrokje van gemaakt met twee banden om te strikken. Voor de benodigde stof gebruikte ik twee keer mijn heupwijdte. Ik lockte de dunne stof af met een rolzoompje en stikte gelijk de twee banden mee. Omdat het geheel dan te wijdt werd in de taille heb ik twee figuurnaadjes van ca. 2 cm gestikt aan de voorkant.

P1120003_1 P1120001_1

Wil je ook zo’n rokje maken ga dan als volgt te werk:

  • kies dunne, flodderstof die soepel valt
  • sla de stof om je heen vanaf je rechterheup, achterlangs, voorlangs en weer achterlangs tot je weer bij je rechterheup bent
  • knip de stof ca. 5 cm minder breed dan deze heupwijdte
  • werk de hele lap af met een dunne zoom of rolzoom (ik maakte ‘ronde hoeken’  zodat de rok niet zo snel ongelijk hangt
  • maak twee strikbanden en stik die ieder aan een kant van de lap
  • sla de rok 1x om en speld twee figuurnaadjes af, ze vallen dus aan de binnenkant op het voorpand, want de rok komt daar nog een keer overheen
  • stik de figuurnaadjes en je rok is klaar
  • om hem makkelijk om te slaan begin je weer bij je rechterheup, trek de strikband omhoog, sla de stof achterlangs, voorlangs, achterlangs en weer naar voren en strik de banden losjes op je rechterheup
  • evt. de stof wat naar beneden op je heupen schuiven

Zo weer wat klaar. Ik kan binnenkort weer aan het echte naaiwerk beginnen. Binnenkort blog ik wel over het naaicafé en het vervolg van mijn opleiding.

»

  1. Ada schreef:

    Je hebt het echt heel druk gehad vandaag ,maar het altijd weer fijn als er zoveel klusjes klaar zijn ! Leuk je wikkelrokje 👍

  2. KnutzEls schreef:

    Je gaat weer als een speer! Dat rokje ziet er leuk uit!

  3. Affodil schreef:

    Dat systeem van die lakenzakken ken ik ook nog. Op ’t laatst werden die gewoon vervangen door een dekbedovertrek. Als je daar aan de slurfkant in kruipt heb je ook een lakenzak. 🙂

  4. isis45 schreef:

    Wat ben je toch handig.

  5. kungslilja schreef:

    Heel leuk om te zien wat je allemaal repareert en nieuw leven inblaast! Het geeft mij inspiratie om daarin verder te gaan dan ik nu doe.

  6. Heleen schreef:

    Pff je hebt niet stil gezeten! Kan ik je inhuren!!

  7. Zo, echt al goed van start gegaan! Heeft een dag bij jou 48 uur? 🙂 Natuurlijk kost het tijd en energie, je haalt er waarschijnlijk ook weer heel veel energie en voldoening uit! Hier ook nog naweeën van de vakantie maar zo langzaam aan ruimt het aardig op. Blijft natuurlijk altijd genoeg over:-)

Geef een reactie

