P1120049_2

Je kunt wel trailschoenen kopen in Spanje, maar dan moet je ze ook eens gaan gebruiken. Afgelopen zondag deed ik dat maar eens.

Ik had me voor de vakantie ingeschreven voor een halve marathonwedstrijd in Den Haag om op een behoorlijk trainingsniveau te blijven, maar helaas kwam er in de vakantie niet zoveel van rennen. Toch lukte de Zeeuwse trainingsloop van 23 km weliswaar in een flink wat lager tempo als gebruikelijk. Dit gegeven heb ik dus als trainingsbasis benut: eerst de lange afstanden en dan pas de snelheid. Nu weet ik wel dat je voor een halve marathon op trainingen niet verder hoeft te lopen dan ca. 18 km maar ik probeer de conditie dus op een hoger peil te brengen door langer en zwaarder te lopen.

foto 096_1

Ik begon met het beklimmen van deze aardige bult in de Jan Gerritse Plder, en ging daarna naar de grienden. De bruggen waren gesloopt voor onderhoud had ik gezien op het bordje, maar ik was zo eigenwijs geweest om toch door te lopen. Na een klein stukje terug kon ik toch langs de rivier verder net zoals ik dat hier beschreven heb. Het enige verschil is dat ik niet over het asfalt terug ging, maar dezelfde route in omgekeerde richting liep. Het was een beetje benauwd en ik had honger onderweg ondanks mijn uitgebreide zondagsontbijt. Als ik dronk dan had ik daar minder last van dus op de terugweg heb ik mijn bidon maar gevuld bij restaurant  Abel (met water hoor 😉 ).

2013-08-25 15.34.55_1 2013-08-25 15.39.05_1

2013-08-25 15.42.35_1 2013-08-25 15.39.01_1

Nou nog even over die trailschoenen. Ik merkte dat het lichter en steviger loopt. Je zet je voet neer en die blijft ook op die plek. Dat maakt dat het lopen lichter en zekerder of steviger voelt.  Je vangt de klap niet op met de schoenen maar met de rest van je lijf. Ik had het gevoel dat ik daardoor ook iets sneller liep als anders wanneer ik over paadjes, tracks, trails of hoe je de niet geasfalteerde weg ook wilt noemen, ga.  Ik ondervond twee minpunten: stabiliteit enkels en veters. De veters zijn heel dun en gaan sneller losser zitten ondanks de dubbele knoop. Ik heb twee keer opnieuw de veters gestrikt. Je enkel zit niet zo vast als in normale runningschoenen. Aan de ene kant is dat een voordeel omdat je nu varieert in de opvang van de landing, maar als je een beetje zwakke enkels hebt dan is het zwikgevaar groot.

2013-08-25 16.26.40_1

Het bevalt mij wel die trailschoenen, maar ik zal ze toch niet zoveel gebruiken omdat ik maar  één off the road route van 10-12 km in de buurt heb. Door om te keren kon ik de afstand verdubbelen en eigenlijk is dat wel lang om schoenen in te lopen.  Ik heb dat bewust gedaan om te kijken wanneer er problemen zouden komen, maar die kwamen er niet. Met manlief had ik afgesproken dat ik zou bellen in geval van problemen, dus ik was niet onverantwoord bezig ;-). Verder had ik onderweg regelmatig gepauzeerd om even een fotootje te maken zoals die hieronder staan van de plas van de Carnisse grienden. Het was niet vervelend om de route twee keer te lopen, want van de andere kant zag het er weer heel anders uit.

2013-08-25 17.19.34_1 2013-08-25 17.20.23_1

 2013-08-25 17.20.15_1 2013-08-25 17.19.27_1

Eigenlijk kun je pas een paar dagen later beoordelen wat het effect is van andere schoenen op je lijf. De avond van de loop was ik vermoeid en had ik zware benen. De volgende ochtend kwam ik wat strammer uit bed als normaal na een duurloop van die afstand. Gek genoeg was dat stramme gevoel in minder dan een half uur verdwenen. De dag daarna had niks geen strammigheid bij het opstaan. Conclusie: het zit wel goed met die trailschoenen.

Ik heb me nu ingeschreven voor een kleine trail van 15 km bij de ‘t is voor niks in Geldrop op 24 november. Ik vind het een leuke variatie op het gewone rennen, maar ik ben geen echte modderfanaat of klauteraar. Ik kan wel met veel plezier de blogs en facebookberichten lezen in mijn luie stoel nadat ik zelf een lekker loopje heb gedaan. En jullie lopers en wandelaars… wat heeft jullie voorkeur… het gebaande pad of juist niet?

»

  1. isis45 schreef:

    Als ik wandel maakt het voor mij niet uit wat de ondergrond is, zolang het maar geen zand is. Dat vind ik niet lekker lopen.

  2. Ik hou helemaal niet van duurlopen en marathons en zo 🙂 Wel van wandelen. Snelwandelen in de sportschool op zo’n loopband en lekker stevig wandelen in de natuur. Bos en duin heb ik bijna op de hoek van waar ik woon. Een ruime kilometer en ik loop zo de duinen in. Liever op grondpaden dan van die asfaltpaden. Ik loop buiten dus niet op trainingschoenen maar op (berg)schoenen cat. B. Voor Nederland misschien iets teveel van het goede maar ik kan er lekker stevig op doorwandelen. Voeten blijven warm en droog en dat is fijn omdat ik die wandelingen het liefste in de herfst of in de winter maak!

    Succes met je trainingen!

  3. Jacqueline schreef:

    Mooie kilometers op je trailschoenen. Persoonlijk vind ik de afwisseling van de ondergrond met hardlopen wel prettig.

  4. ruud schreef:

    Was toch een mooie training zo op de trailschoenen.
    En leuk Geldrop; is een mooie loop, lekker door de natuur. Overigens ook prima te doen op “gewone” schoenen; vooral als het een tijdje droog is.
    Wellicht zie ik je daar!

  5. veroniqueq schreef:

    Ik loop helemaal niet hard maar heb wel bewondering voor je doorzettingsvermogen, Dorothé, en ik bewonder je mooie foto’s.

  6. RunningHans schreef:

    Ik ben toch meer van het asfalt, maar iedere keer als ik offroad ben is het wel heel leuk. ‘T is voor niks en is leuk. Niet heel zwaar hoor. Ik loop daar ook een stukje

Geef een reactie

