snelheid dhm13

Afgelopen zondag liep ik een halve marathon in Den Haag.

Het begon allemaal nogal vroeg voor de zondagochtend, want om 06.15 uur zette ik mijn tanden al in de eerste van mijn 5 boterhammen voor het ontbijt. Ik begin altijd eerst te eten en drinken als ik vroeg moet lopen, want dan is het eerder gezakt. Aankleden doe ik dan later 😉 De start was al om 09.00 uur in Den Haag en ik zou een uur tevoren bij Anne zijn. Anne is dé Anne, oftewel Annelooptlangzaamhard  die op blote voeten Nederland door gaat rennen om zwerfvuil te verzamelen. Als je nooit doorklikt op links moet je het nu toch echt doen, want het is een inspirerende missie van een vrouw die iets wil en dat ook echt gaat doen.  Afijn ik had haar nog nooit ontmoet, maar ik voelde me meteen op mijn gemak. Ze had ook tevoren mijn startnummer opgehaald, want de organisatie van deze eerste marathon sinds tijden in Den Haag verliep nog niet echt vlekkeloos. Er komt nogal wat kijken bij zo’n evenement en in Den Haag zit nog niet zo’n doorgewinterde club als in sommige marathonsteden.  Petje af dat ze het toch allemaal voor elkaar hebben gekregen.

Maar nu over de wedstrijd zelf…. we startten tegelijkertijd met de marathonlopers. De ultralopers waren al een uurtje weg maar die moesten dan ook 68 km draven. We werden uitgeluid door de Haagse nachtburgemeester maar het was niet precies duidelijk waar de startlijn liep dus ik drukte te laat mijn Garmin af. Hier zie je twee plaatjes van het parcours van de 21,1 km, dwz het bovenste is mijn Garmin uitdraai waarbij we over het strand liepen en het onderste is de geplande route. Wat verder opvalt is dat het een enorm bochtig parcours is.

dhm13 vergelijking parcours

Nou had ik de afgelopen weken braaf intervaltraining gedaan en ik wilde daarvan wel de beloning zien in de vorm van een snelle tijd. Het was een stadsmarathon met veel asfalt dus, maar niets was minder waar. We draafden bijna voortdurend over klinkers die in allerlei patronen gelegd waren, betonnen fietspaden, stoepen, trambanen met af en toe een flintertje asfalt. Funest voor de snelheid helaas, maar ik was daar niet op voorbereid. Ik wilde mijn PR uit 2010 verbeteren (1:54:56 oftewel 11,02 km/uur oftewel 5:25 min/km). Ik rekende alleen op vertraging op het strand door het zand en door evt. wind.

foto dhm13

Het ging lekker tot ca. 7 km. Daar voelde ik mijn hamstrings al en ik gaf natuurlijk die verdomde klinkers de schuld. In Scheveningen bij de haven waaide het en ik dook achter een man die net iets harder liep om krachten te sparen. Ik bedankte hem voor zijn brede rug en ging iets kalmer het strand op. De wind hadden we mee en het was eb, dus daar kon ik beter temp houden dan ik dacht, maar het venijn zat in de strandafgang. De organisatie had daar een drinkpost geplaatst waardoor het mulle zand nog eens extra werd omgeploegd én er was een mini houten trapje waar je de boulevard op moest… killing voor je tempo. Op onderstaande rondetijden kun je zien dat ik daar tijd verloor door slechts 5:54 min/km te lopen.

dhm13 tussentijden

Eindelijk kwam er een geasfalteerd fietspad waarop ik het gevoel van snelheid terug kreeg en een beetje kon herstellen, maar helaas eindigt dat ook weer. Bovendien is er een drankpost vlak voor een opgang naar een viaduct geplaatst. Dit haalt het tempo er weer uit, want dan verspil je nog tijdens het omhoog rennen nog extra energie door het slalommen om wandelende medelopers. Ik heb trouwens niks bij de posten gedronken maar uit mijn eigen flesjes. Na dat viaduct zit ik erdoor heen en klaag ik tegen een medeloper over het parcours en dat ik het jammer vind dat ik geen kans heb op een pr vandaag. Hij moedigt me aan om dan maar te genieten. Ik slik  en verman me en complimenteer hem met zijn instelling. Bij ca. 17 km wandel ik 20 meter om rustig te kunnen drinken, maar ook omdat ik moeite heb om nog te blijven knokken voor een goede tijd.  Het zijn maar 12 seconden rust geweest – als ik op de Garmin-cijfers af ga – waarna ik weer ga rennen. En verdomd daar zie ik die ‘loper met die goede instelling’ weer, maar die is hij nu blijkbaar even kwijt want hij wandelt. Ik spoor hem nu aan en we rennen samen door tot hij ergens supporters ziet en ik hem kwijt raak. Het laatste stuk is eindeloos en lijkt wel steeds verder uitgerekt te worden, maar dan opeens zie ik in een bochtje de finish, mijn supporters en dan is het over.  (Alex maakte foto’s daar en de rest is van Racetimer en Facebook)

IMG-20130922-WA0002 

IMG-20130922-WA0001

finish dhm13

Onderweg ben ik trouwens al twee keer eerder toegejuicht door Anne met haar kanjerspandoek, maar ook door diverse gezinnen met kinderen die willen ”high-fiven”.  Met het publiek was niks mis maar met het parcours wel. De ontvangst door vrijwilligers is heel aardig, maar ik baal enorm van mijn slechte tijd 2:01:14. Alex, die deze dag een ultraloper zal begeleiden op zijn skates (het parcours is alleen voor de marathonafstand afgezet) komt me tegemoet om te feliciteren en ik blaas flink wat stoom af. Daarna klap ik dubbel door een vreselijke kramp in mijn bilspieren en mijn buik, maar dat zakt snel weg. We zoeken Anne op om een foto van dat mooie spandoek te maken. Daarna gaat Arjen op pad naar zijn vrijwilligerstaak en wij gaan naar Anne’s huis. 

2013-09-22 11.17.25_1 2013-09-22 11.06.24_1

Ze leent me haar jas (die ik lekker vol zweet) zodat ik niet afkoel en ze verzorgt me met een heerlijke lunch alsof ik koninklijk bezoek ben en al gauw ben ik de stress kwijt.  Je merkt echt dat je met een collegaloopster te maken hebt die precies weet wat een mens nodig heeft na een wedstrijd. We kletsen nog geruime tijd na over het waarmaken van onze dromen/plannen mijn naaicafé, haar zwerfafvaltocht. Ze komt langs in Barendrecht en blijft dan uiteraard slapen. Wil je haar ook sponsoren of onderdak bieden, meer info als je op de laatste link klikt. Anne gaat terug met haar kanjerspandoek om de ultra’s aan te moedigen en ik ga naar huis. De ultraloper die Alex begeleidde is helaas uitgestapt maar hij heeft nog een andere overgenomen. Meer info heb ik niet, behalve dat er volgens racetimer 16 mannen en twee vrouwen die ultra van 68 km hebben uitgelopen. De snelste deed er 5:24 uur over en de langzaamste 8,46 uur. Dat is nog eens andere koek.

dhm13 vergelijking tijd met pr

Thuis heeft manlief alles draaiende gehouden en daar upload ik mijn Garmin-gegevens in de computer en kom ik tot de ontdekking dat ik niet 21,1 maar 22,2 km gelopen heb in die tijd. Dat is een benadering van mijn pr en dat op dit parcours! Later zie ik ook op de tijden van Racetimer en Uitslagen.nl dat ik 32e bij de dames geworden ben van de 125 deelneemsters en 182e overall van de 411 halve-marathonlopers. Ik kijk nu dan ook met tevredenheid terug op DHM13, maar ik weet niet of ik zo snel weer in die mooie stad achter de duinen ga lopen 😉

»

  1. baasbraal schreef:

    Prachtige prestatie man!!! Leuk en ik ga eens bij Anne kijken. Ik heb al eensbij haar gekeken, maar toen wasze volgens mij nog niet met zwerfvuil bezig….

  2. Zuster Klivia schreef:

    Je hebt zelf door de zee gelopen, zie ik van de uitdraai van jouw Garmin 😉

    Zonder gekheid: ontzettend goed gedaan weer!

  3. Julie Mestdagh schreef:

    Wow, best een pittige halve marathon zo te horen. Een PR op zo’n parcours lijkt wel heel ambitieus, ik vind dat je héél tevreden mag zijn met zo’n tijd op zo’n parcours. En dat PR…. dat hoeft niet per se he. Dat je plezier beleeft in het lopen, dat is het belangrijkste! Proficiat

    • djaktief schreef:

      Hi Julie,

      Plezier in lopen heb ik wel maar tijdens zo’n wedstrijd wordt bij mij precies een soort ambitiehormoon aangemaakt 😉 Daarom doe ik maar niet teveel wedstrijden.

      groetjes,

      Dorothé

  4. ruud schreef:

    Je hebt het prima gedaan, een PR op een parcours met strand (en opgang/afgang zeker ook) is eigenlijk onmogelijk; en klinkerbestrating is flink irritant. Eigenlijk zou je zo’n parcours alleen moeten lopen voor het plezier, om te genieten.; maar of dat het daar ook zo geschikt voor is? In elk geval vond ik het daarvoor te prijzig (moet nu toch wel wat zunnigjes aan doen).
    Als je trouwens wel in Den Haag een snelle 1/2 marathon kan je beter voor de City-Pier-City kiezen in maart; alleen die is dan weer zo massaal, en moet je geluk hebben met een goede startpositie en niet te veel drukte voor je

    • djaktief schreef:

      Hi Ruud,

      CPC in 2011 gedaan met ook matige tijd 1:57 en nog wat. Ik ga voortaan dichter bij huis en kleinere loopjes net zoals in het begin van het jaar. Daar kan ik wel een PR lopen en ze zijn niet zo duur. Dat PR is toch belangrijk omdat ik verwacht dat ik nog maar korte tijd progressie kan boeken gezien mijn leeftijd. Ik loop niet zoveel wedstrijden maar ik geef dan wel alles om ze zo goed mogelijk te doen. Genieten doe ik meer tijdens de trainingen.

      groetjes,

      Dorothé

  5. Nanda schreef:

    Ik vind je een echte bikkel hoor! Respect. Goed gedaan!

  6. isis45 schreef:

    Je hebt het toch maar weer geflikt, ondanks het matige parcours. Toppie!

  7. RunningHans schreef:

    Gefeliciteerd….. Parcoursafstand klopt natuurlijk niet. Las dat het op de ultra ook een zooitje was met het zoeken v.d. Route

    • djaktief schreef:

      Hi Hans,

      Alle begin is moeilijk… ik denk dat de organisatie enorm haar best heeft gedaan en veel geleerd heeft, maar zelf zal ik niet zo snel meer in Den Haag lopen.

      Groetjes,

      Dorothé

  8. Ada schreef:

    Gefeliciteerd….ik vind het weer superknap van je !En ook al ga je niet meer zo snel in Den Haag lopen je hebt het toch maar mooi weer gehad !
    TOP!!!

  9. Madelon schreef:

    Hoi, ik liep m ook en heel herkenbaar verhaal! Mooi resultaat toch bij jou hoor! Jaloers op je tijden!! Ik liep in voorjaar halve van Renesse in 2:02. Dit was met aardig wat km’s strand en 2 op en afgangen strand. Hoopte nu onder de 2 uurte lopen maar niets was minder waar. Tot 10 km op schema maar na strand gesloopt! Liep uiteindelijk 2:16… maar ja toch maar weer gedaan. Ik heb het ‘kanjerspandoek’ een aantal keren gezien en dacht ‘wat vreselijk leuk als iemand zo voor je staat’. Dat was jij dus 🙂

    Fijne week voor nu, ren ze 🙂

Geef een reactie

