P1120143_1

Na wat teleurstellende zaken op het sollicitatiefront heb ik even een creatieve uitweg gezocht….

P1120131_1 P1120133_1

Een poos geleden had ik kaarsen die heel gauw uitgebrand waren en waarvan grote stukken overbleven. Ik heb die bewaard en op internet gezocht hoe je kaarsen kunt maken. Collegablogster Maartje bracht me op het idee met haar tealights. Gewapend met informatie van de kaarswinkel ging ik aan de slag. Bij de Pipoos had ik lont gekocht voor het astronomische bedrag van € 1,75. Je moet opletten dat het lont de goede richting oploopt want dan branden de kaarsen beter. Verder had ik een aantal kokers van chips en geraspte kaas bewaard die ik als mal wilde gebruiken. Ik heb verder geen paraffine toegevoegd.

P1120130_1 P1120137_1

Ik ben de gelukkige bezitster van een ‘au bain marie’-pannetje.  Je kunt ook een pan gebruiken met een laagje water  en daarin een blik of pan of schaal zetten. Het water wordt nooit heter dan 100% en dat wat je wilt smelten ook niet. Daardoor kan het niet verbranden. Je smelt de in stukken gesneden kaarsresten totdat je een vloeibaar kaarsvet over houdt.  Het ging best snel vond ik. Ondertussen maakte ik de lontjes vast op de bodem op verschillende manieren.

  1. aan een cupje van een waxinelichtje
  2. met plakband aan de bodem (kon alleen in kokers die ik een stuk had afgeknipt, want ik kon niet bij de bodem)
  3. door een stukje plastic (van de deksel) waarin ik en gaatje had gemaakt
  4. aan een oud ijzertje van een lont

P1120136_1 P1120135_1 P1120134_1

De bovenkanten van de lontjes draaide ik om een sateprikker zodat ze mooi in de midden bleven hangen. Ik heb de kokers in de gootsteen gezet, die ik eerst afgedekt had met kranten tegen het knoeien met kaarsvet. Daarna heb ik langzaam de kokers volgegoten. Sommige pitten gingen weer drijven. De pitten bleven het best zitten bij de bevestigingen 1 en 4. De inhoud van die kokers moest even terug in de pan om de pit beter vast te kunnen maken aan de bodem.  Toen ben ik lekker naar bed gegaan, want pas als de kaarsen volledig uitgehard zijn kun je ze uit de kokers scheuren.

P1120138_1 P1120142_1

P1120139_1 P1120141_1

Maar de volgende dag was ik toch een beetje teleurgesteld. Er zaten nl. krimpgaten in de kaarsen omdat het kaarsvet aan de zijkanten sneller gestold was als in de midden. Een kaars heb ik eruit gehaald en daar zat zelfs een gat in. Gauw weer gekeken naar de tips. Ik had minder heet kaarsvet moeten gieten én ik had moeten nagieten.

Ik heb de kapotte kaars opnieuw gesmolten en toen in de krimpgaten gegoten als noodoplossing met dit resultaat. Het laatste restje deed ik in een houdertje waar al eerder een kaars in had gezeten. Toen vol spanning opnieuw alles uit laten harden met dit geweldige resultaat: zes kaarsen voor € 1,75 en een beetje tijd en gas voor het opwarmen!

P1120144_1

En weer wat zelfvertrouwen en plezier terug…. iets uitgeprobeerd en daarvan geleerd. Ik was nl. weer eens afgewezen op een sollicitatie omdat ik niet de exacte ervaring had die werd gevraagd, terwijl ik natuurlijk wel de potentie heb om snel nieuwe dingen te leren omdat ze aansluiten bij alle ervaringen die ik al heb. Binnenkort ga ik op stage om te proberen zo toch die specifieke ervaring op te doen. Ik hoop dat het helpt bij het vinden van een baan. Duimen jullie voor mij?!

De kaarsen staan ondertussen gezellig op tafel en branden uitstekend. Weer wat geleerd.

2013-09-25 18.54.53

»

  1. Heleen Stoelinga schreef:

    Kon niet liken via blog, maar LIKE! Mooie kaarsen en leuk verhaal. Behalve de eerste zin over de sollicitaties keep going strong

    Met vriendelijke groet, Heleen Stoelinga-Souman

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

  2. isis45 schreef:

    De kaarsen zien er goed uit! Wel vervelend dat het zo is gelopen met je sollicitatie, veel succes met je stage.

  3. veronique schreef:

    dorothé, waarom begin je niet een (internet)winkeltje met je zelfgemaakte leuke spulletjes? En dan heb je geen stress van het solliciteren en de afwijzingen die daarop volgen. Het is maar een tip.

    Groetjes Veronique

  4. Zuster Klivia schreef:

    Jammer zeg! Op naar de volgende keer. Pfffff. Kan me voorstellen dat je er soms moedeloos van wordt.

    Leuk, je kaarsenblog. Loop al jaren dat ik dat ook eens moet doen. Op naar Pippo’s dus 🙂

  5. Lou-ter-Lou schreef:

    niet opgeven hoor!!
    En wat een prachtige kaarsen, wauwww!!! Heel leuk idee. Ik heb ook nog zoveel van die oude stompen liggen…. super!

Geef een reactie

