2013-04-07 14.12.57_1

Al bijna twee jaar ben ik de gelukkige bezitter en gebruiker van het Garmin Forerunner 310xt GPS horloge met hartslagmeter. Afgelopen week liet hij me in de steek, maar we zijn weer (hardloop)vriendjes!

hartslag dwars door dordt

Als ik ren, doe ik dat uiteraard omdat ik het leuk vind, maar ook omdat ik train. Ik train voor mijn gezondheid maar ook om progressie te boeken. Ik bepaal mijn doel aan de hand van mijn mogelijkheden. Die gegevens lees ik af van mijn Garmin. Iedere training gaat hij mee en iedere training upload ik de metingen naar Garmin Connect om de details van de trainingsgegevens te zien en er wat woorden bij te schrijven als trainingslogboek. Ik kopieer dit naar een Excelbestand waarin ik alle sportactiviteiten bij hou inclusief gewicht en schoengebruik.  Ik heb nooit een slechte training of wedstrijd, alleen ben ik niet altijd even goed in vorm als ik zou willen.

Op de Garmin hou ik 3 dingen bij: de totale tijd, het tempo waarin ik loop en mijn hartslag. Door te kiezen voor slechts 3 gegevens kan ik ze in ieder geval lezen. Ja ik word ouder en ik loop nog net niet met een leesbril ;-).  Iedere 2,5 km trilt mijn horloge om mijn rondetijd door te geven. Ik hou altijd ronden aan van 14-15 minuten voor duurlopen aan, 12-13 minuten voor intervallen/fartlek/versnellingen en 13 minuten voor tempotrainingen.

Ik train niet op hartslag maar ik let er wel op. Mijn rusthartslag is 48 en als die hoger is dan weet ik dat ik minder in vorm ben. Ik controleer ook altijd of mijn hartslag na de training binnen de minuut weer onder de 100 is.  Als dat niet het geval is pas ik mijn trainingen aan. In wedstrijden kan mijn hartslag flink omhoog gaan. In Dordrecht liep ik met een gemiddelde hartslag  van 181 bpm 50 minuten lang voor mijn PR op de 10 km en in Den Haag vorige week was het twee uur lang 169 bpm. Het helpt me bij het bepalen of ik nog extra gas kan geven op het eind en wanneer/ hoe lang. Op de marathon draag ik meestal geen hartslagmeter omdat ik dan meer op mijn gevoel wil lopen. Bovendien kan je hart wel eens pieken (of dat van een collegaloper die stoort op mijn signaal) en daar zou ik me dan maar ongerust overmaken.

Na de Greensrun van afgelopen zaterdag wilde mijn Garmin de gegevens niet overdragen naar de computer. Ik ben best wel redelijk handig ermee, maar alle trucjes werkten niet. ’s Middags na het vertrek van Monique waarmee ik gelopen had, na de douche én de lunch deed ik een nieuwe poging….. Het werd helemaal niks ondanks alle aanwijzingen op de Garmin site. Op mijn laatste blogverslag kreeg ik van Tiny nog advies om even op de blog van Garmin-goeroe Running Ronald te kijken maar ook daar kwam ik er niet uit. Het was inmiddels al zondagmiddag….. grrrrrrrrr….

garmin totalen

Vanochtend eerst maar even alle frustraties eruit gesport in de sportschool en toen gebeld naar de Nederlandse helpdeks van Garmin hier. Het duurde ca. 20 minuten wachttijd voordat ik iemand te pakken had, maar die heeft toen ook alle tijd genomen voor mijn probleem. Helaas het mocht niet baten. Ik moest een harde reset geven waarmee ik alle gegevens van mijn toestel verwijderde. Dit heb ik al eens een keertje eerder moeten doen omdat ik verzuimd had de geschiedenis regelmatig te wissen. Jammer maar helaas, de kilometers bestaan alleen nog maar in mijn logboeken en op Garmin Connect. Vanaf 1 april 2012 heb ik tot vandaag 2.479 km gelopen. De gegevens van daarvoor moet ik ook eens in een tabelletje zetten als ik tijd heb want ik er nog wel wat meer afgelegd sinds ik in 2007 met hardlopen begon.

Afijn het gaat in dit blog eigenlijk niet om die kilometers maar om wat Garmin tips, die nog wel eens te pas kunnen komen. Eerst een kopietje van de helpmail van Garmin:

“Wellicht kunnen de problemen die u ervaart met uw Garmin Forerunner 310XT verholpen worden door het uitvoeren van een master reset. Ik wil u er wel graag op attenderen dat met het uitvoeren van deze reset alle gebruikersinformatie van het apparaat verwijderd wordt. Bij deze de instructie voor de reset:

  • Zorg ervoor dat het apparaat is uitgeschakeld.
  • Houd vervolgens de ‘Mode’ en ‘Power’ knoppen ingedrukt.
  • Houd deze knoppen ingedrukt totdat het apparaat vraagt of u echt alle gebruikersdata wil verwijderen.
  • Druk op ‘enter’, het apparaat zal zich dan resetten.

Na het resetten dient het apparaat weer een goede verbinding met de satellieten tot stand te brengen. Leg het apparaat hiervoor op een plek waar er direct zicht op de hemel is (het liefst buiten, maar in een vensterbank werkt meestal ook). Laat het apparaat hier ongeveer een half uur liggen. Het zal dan opnieuw door de satellieten geregistreerd worden. Zet het apparaat tot slot nog even uit en weer aan voor u het weer gaat gebruiken.  Hierna mag u het toestel weer opnieuw koppelen”.

En ook weer alles opnieuw instellen natuurlijk… dat kostte ook nog een half uurtje, maar daarna deed hij het tenminste weer. Ik heb verder nog de volgende tip:

Als je met je rechtermuisknop op het icoontje van je Garmin Ant Agent klikt dan kun je naar

  • openen
  • info
  • sluiten
  • help
  • koppelen
  • apparaatinstelling
  • controleren op updates

Bij de optie apparaatinstellingen kun je ervoor kiezen dat hij alle gegevens na overdracht wist. Hierdoor loopt je horloge niet meer vol met gegevens die ook online in Garmin Connect kunt bekijken.

garmininstellingen

Ik hoop dat ik hierdoor voortaan van ruzies met mijn Garminvriendje verlost ben. Ik geef ook nog even een paar sites door waar ik heel veel informatie heb gevonden over Garmin… wie weet hebben jullie er nog wat aan.

»

  1. Peter schreef:

    Een soft reset had mss ook geholpen en dan had je niet alles moeten opnieuw ingeven. Ik heb alle handige toetsencombo’s hier geplaatst (ook heel handig als je je toestel per ongeluk lockt en niet meer kan uitzetten, mij al een paar keer overkomen :)): http://peterdedecker.com/29-07-2011/garmin-forerunner-310xt-quick-reference-guide/

  2. John schreef:

    Het zijn bijna net mensen die Garmins 😉 Van tijd tot tijd weigeren ze gewoon dienst 😦
    Mijn Garmin synchroniseert, maar haalt de 100% niet waardoor er een foutmelding verschijnt. Grr….. Vervolgens blijkt de data wel gesynchroniseerd te zijn met TC en ook met GC. Ik laat de foutmelding dan ook voor wat ie is.

    Ik houd ook extra data bij, zoals kilometers per paar schoenen en gebruik hier Sportracks voor. Werkt prima. Zelfs uitgebreid met een afbeelding van de schoen.

Geef een reactie

