P1110566_1

Het blijft tamelijk rommelig hier op allerlei gebied sinds de vakantie. Het is een beetje zoals op deze tekening die middelste maakte …. daar waar het omgaat …. is een beetje verborgen …. tegen de bergen opzien …. in de schaduw staan …. een hek waar je achter zit….. Het zijn niet de dingen waar ik  over wil bloggen, maar het heeft wel invloed…. een rommelig blog dus maar

P1110565_1

Manlief en ik vinden het heerlijk om te lezen ook al houden we van hele verschillende genres. Deze boeken gingen mee op vakantie en zijn allemaal weer terug naar de bibliotheek. Behalve eentje die ik nu al voor de derde keer lees en waar ik steeds nieuwe dingen uithaal.: ‘Lieve zus’ van Renate Welsh. Ik wilde eerst er een heel verhaal over schrijven op mijn blog zoals ik dat ook gedaan heb over ‘Vaslav’ van Arthur Japin maar dat gaat me niet lukken.  Ik besteed mijn tijd liever aan het lezen zelf en citeer daarom een stukje uit de omschrijving van die grote boekverkoper Bolcom:

1001004002381537

‘De zussen Josefa (81) en Karla (84) zijn allebei weduwe en wonen sinds enkele jaren samen in hun voormalige ouderlijk huis in Wenen. Hun relatie is tegelijkertijd liefdevol en vinnig, zoals te verwachten is op hun leeftijd en met zulke verschillende karakters. Geen wonder dat ze elkaar regelmatig op de zenuwen werken en elkaar voor de voeten werpen dat ze bazig, betweterig en bemoeizuchtig zijn.
Als de kleindochter van Karla, die in Amerika woont, op zoek gaat naar haar Oostenrijkse wortels, begint ze vragen te stellen over het verleden en over de oorlogsjaren in het bijzonder. Vragen waarmee ze de rust in het leven van beide zusters danig verstoort. Verbijsterd stellen ze vast hoe diep het verleden hen nog steeds beroert. Hun herinneringen komen echter ook totaal niet overeen en er ontstaat onenigheid. Maar hoe dieper ze in het verleden duiken des te onbelangrijker worden de alledaagse problemen en ongemakken en des te levendiger wordt het heden. Dat laatste danken de zussen aan de ontmoeting met een oudere heer die verwarrende gevoelens bij hen wekt.’

Heel herkenbaar is dat herinneringen zo persoonlijk zijn en totaal kunnen afwijken van hoe anderen dingen ervaren of zien. Ze worden o.a. bepaald door je persoonlijkheid en door je positie in het gezin.  Ik ben benieuwd of jullie ook echt soms zo’n boek hebben dat er echt uitspringt. Ik hou me aanbevolen voor tips.

2013-09-08 15.10.12_1

Herinneren jullie je dit kunstwerk nog waar ik een paar weken geleden hier over schreef. Ik ben er inmiddels achter dat het een hele aparte naam heeft: ‘In weiter Ferne, so Nah’ en dat het blijkbaar deel uitmaakt van het kunstplan van Barendrecht dat ‘Het elastisch perspectief heet’. Je kunt er hier meer over lezen een een PDF vinden met alle items en de denkbeelden erachter. Ik merk dat ik er toch anders overheen ren en naar kijk nu ik er wat meer over weet.  Dit laatste kunstwerk is pas geopend. Je kunt hier lezen over de achtergrond en hier over de techniek en constructie.

bol

Gisteravond bracht in Anne nog even naar de bult (wat dus ook een kunstwerk is) om van het uitzicht te genieten. Ja want Annelooptlangzaamhard is dus aangekomen in Barendrecht voor logies voordat ze richting Brabant vertrekt. Ze blijft een dagje om uit te rusten, te bloggen etc. Dus als je op haar naam klikt kun je daar haar ervaringen lezen. Ik vind het geweldig om haar verder te leren kennen. Ze stond in Den Haag met haar kanjerspandoek bij de HM die ik daar twee weken terug liep zoals je in dit blog kunt lezen.

2013-10-07 14.33.53_1 2013-10-07 14.34.50_1

Het is gek hoe klein de wereld wordt door bloggen. Ik heb er al diverse mensen door ontmoet en krijg en ook hele goede tips van.  Want Janneke uit Zweden bijv. raadde me het boek ‘De vergelding’ van Jan Brokken aan dat in Rhoon zich zou afspelen. En nu stond dus in de krant dat dit een van de 10 genomineerde boeken is kans voor ‘geschiedenis boek van het jaar’.  Ik wil het zeker gaan lezen omdat het zich afspeelt in deze omgeving waar ik zo lekker kan rennen. Over mijn renplannen schrijf ik een volgende keer wel weer.

brokken-de-vergelding

Nou het is al weer een flinke blog geworden.  Ik maak het maar niet teveel langer. Er is me wel eens aangeraden dagelijks te bloggen over verschillende onderwerpen, maar dat past niet zo goed bij me. Ik ben altijd met allerlei dingen tegelijk bezig. Ik neem maar op de koop toe dat het dan niet altijd een blogverhaal wordt.

Het is verder ook nog tamelijk rommelig omdat alle tijden en plaatsen van alle gezinsleden weer enigszins gewijzigd zijn sinds de grote vakantie. Er gaan nu drie kinderen naar het voortgezet onderwijs. Ik ben begonnen met het naaicafé én ik ben begonnen als stagiaire om recente administratieve ervaring op te doen op een basisschool hier in de omgeving.  Verder heb ik een doorstart gemaakt met de cursus patroontekenen.  Ik moet zeggen dat het een veel beter loopt dan het ander. Ik vind het moeilijk om er uitgebreid over te schrijven omdat ik nog erg zoekende ben naar mijn weg daarin. Toevallig bladerde ik gisteren in een boekje dat bij mij in de keuken staat en kwam op de bladzijde met deze wijze spreuk en daar wil ik het dan voor vandaag maar even bij laten.

gras

ps de plaatjes zijn van internet… de foto’s van eigen hand.

»

  1. Zuster Klivia schreef:

    Houd je rustig! Sterkte met alles. En op naar rustiger vaarwater! Tis jullie gegund…

  2. Nanda schreef:

    Zo is dat…alles op zijn tijd hoor…

  3. veronique schreef:

    leuk, leuk,leuk je manier van bloggen. Ga door. Ik lees ze met heel veel plezier. Wat kan je zoon goed tekenen!
    Mijn beste boek van deze zomer is; De 100 jarige die uit het raam klom en verdween.
    Speelt zich af in Zweden, een bijzonder mooi land waar rust en ruimte nog volop te vinden is. Het verhaal klopt, en het leest als een trein. Eenmaal begonnen dan wil je niet meer stoppen.

  4. baasbraal schreef:

    Fantastisch logje! Dat van die herinneringen herken ik met mijn eigen zus (met dit verschil dat IK altijd gelijk heb). Ook al vertel je een aantal dingen niet, de kwetsbaarheid die je toont, maakt je logjes zo de moeite waard om te lezen.

  5. Dorine schreef:

    Mooie blog Dorothé! En man, wat ben je een boel leuke interessante dingen aan het doen! Grappig overigens van het boek, De Vergelding. Heb ik een tijdje geleden over gelezen en bedacht toen dat ik het boek zéker wilde lezen. En ben het toen weer vergeten. Dus dank, hij komt weer op mijn lijstje. Twee prachtige boeken die ik net uit heb zijn “we moeten het even over Kevin hebben” van Lionel Shriver. Aanrader! En “onvoltooid verhaal” van Tatiana de Rosnay. Echt veel mooier dan haar “Sarah boek”. En middelste kan idd heel mooi tekenen…..

  6. Ada schreef:

    Heerlijk om je verhaal te lezen zo in de ochtend met een bakje koffie

    En dat “rommelig” valt best mee hoor ….maar een van de beste boeken die ik ooit heb gelezen is Moesson van Wilbur Smith het is al een klassieker maar blijft mooi .

    Fijne dag !

  7. djaktief schreef:

    Dank voor de boekentip Ada… nooit van gehoord, maar ik ga er eens achteraan.

    groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

