P1120116_1 P1120114_1 P1120113_1

Het begon laatst met dit grapje toen ik wat anders meenam dan het doosje voorschreef.

2013-10-18 11.37.57

Eten kan je een goed gevoel geven als het er leuk uit ziet. Je bent dan eerder geneigd om gezond te snacken. Hier met een paar pubers in huis die altijd honger hebben (uiteraard vooral in de ‘verkeerde’ dingen) zorg ik dat regelmatig deze salade in de koelkast staat. Niks geen hoogstandje: gewoon tomaat en komkommer en een stukje feta, maar wel leuk gesneden. Zo simpel kan het zijn.  Ook een succes is een halve galameloen uithollen met zo’n lepeltje waardoor je bolletjes krijgt en die terug in de schil leggen. En topper blijft nog altijd de appelsnijder die in een keer de appel uitholt en in plakjes snijdt of een uitgeboorde appel en die in ringen gesneden. Een paar rozijnen in het midden of tussen de plakjes en het gezonde tussendoortje is zo verdwenen.

 P1120162_1 P1120163_1

Zelf eten opleuken doen de jongens niet zo gauw, alhoewel ze af en toe wel koken. Om dat te stimuleren moet je wat verzinnen. Ik vind nog wel eens een leuk ideetje op Pinterest en als ik geen inspiratie heb dan klik ik op mijn verzameling recepten aldaar. ‘I ❤ Pinterest’ want je hebt geen lade vol knipsels en papiertjes van waar je niks in kunt vinden alleen maar een pagina met plaatjes die je ook overal waar je een computer of smartphone hebt kunt raadplegen. Deze wormenworstjes komen er dus ook vandaan. De originele bron is niet bekend dus de kan ik niet vermelden helaas, maar hulde voor de tip. Ik deed als volgt: de knakworstjes in drieën snijden, de spaghetti 1x doorbreken en dwars door de worstjes steken.  De spaghetti moet je iets korter koken als anders want breken de slierten niet zo gauw.

P1120164_1

Wat de jongens niet graag eten dat zijn de kapjes van het brood. Dat is ontstaan door de beugels toen ze echt moesten opletten met hun brackets. Ik heb gelukkig nog maar één ‘beugelaar’. Omdat er hier ongeveer één brood per dag doorheen gaat, betekent dat dat ik ongeveer een brood per week aan kapjes zou kunnen weggooien. (En dat 52 keer per jaar; reken uit je winst/verlies). Ik eet zelf wel graag kapjes gelukkig (met eigengemaakte jam of pindakaas als ideaal hardloopvoer) maar niet altijd natuurlijk.

P1120165_1

Ik was dus hard op zoek naar hergebruikrecepten van (oud) brood. En zo kwam ik op recepten van broodpudding en ‘verloren brood’. Ik heb een beetje gerommeld met diverse recepten op internet en daar een heerlijk zoet brood van gebakken vorige week. De jongens vonden het erg lekker want het smaakte naar wentelteefjes. Dat is natuurlijk ook een goede oplossing voor oud brood, maar je hebt er niet altijd tijd voor.  Bovendien gaat het minder goed met kapjes.

P1120166_1 P1120168_1 P1120169_1

Eigenlijk maakt het niet zoveel uit wat je in het verloren brood doet. Het komt neer op een hoeveelheid oud brood, melk en eieren om het smeuïg te maken, kruiden en wat extra’s om het lekker te maken. Het heeft alleen een minpuntje …. het ziet er niet uit. Helemaal niet als je het klaarmaakt en als het uit de oven komt is het ook een grijze onappetijtelijke klomp. Maar als je je ogen dicht doet en een hap neemt dan ………mmmmm.

verloren brood zoet

En toen ben ik dus aan het experimenteren gegaan en heb ik een hartige zelfverzonnen variant gemaakt met ham en kaas. En ik kan me zo voorstellen dat er ook eentje gaat komen met tomaat, ui en chilipoeder, of met augurk, olijf en Italiaanse kruiden. Er zijn nog veel mogelijkheden gelukkig want de stroom kapjes blijft hier groot. Ik vind het een ideaal tussendoortje of juist als ontbijt of lunch 2 plakken als je weinig tijd heb/neemt. De jongens vinden het lekker als ze hongerig uit school komen of voordat ze naar sport of een baantje moeten.  Ik zie ook nog wel mogelijkheden voor zoete varianten met abrikozen of tutti frutti, of geraspte appel, nootjes of…. Durven jullie ook? Ik hoor graag jullie tips voor broodrecepten. In dit oude blog staat nog het ‘recept’ voor croutons trouwens.

verloren brood hartig

En dit dus is de nieuwe receptkaart voor ‘hartig verloren brood’. Alle recepten die ik voor ons gezinskookboek vastleg en verzamel ik een tijdje na blogpublicatie onder het kopje recepten boven aan dit blog.

»

  1. Nanda schreef:

    Wat een originele recepten allemaal. Leuk!

  2. isis45 schreef:

    Het klinkt allemaal even lekker! En gelukkig vinden je kinderen het ook lekker.

  3. KnutzEls schreef:

    Aan het eind van een vakantie met schoonzus en zwager hadden we nog wel twee stokbroden over. In stukken, samen met tomaten, kruiden, kaas, restjes beleg, wijn, yoghurt en eieren werd het een rommelige, maar smakelijke, ovenschotel, waar zwager nog met heel veel plezier aan terugdenkt. Toch zonde om alles zomaar weg te moeten gooien.
    Het recept voor “Soufflé” van jaren her zoek ik gauw op en zet ik binnenkort op mijn eigen blog, dan kom je het vanzelf tegen 😉

  4. Affodil schreef:

    Als je de kleur van de zoete variant wat wil opleuken, kan je misschien wat groseille of stroop gebruiken, of cacao (en dan met wat geschilferde cocos!). Broodkapjes kan je ook drogen in een katoenen of linnen tas (je kan er een maken met 2 aaneen gestikte theedoeken of restjes van stofjes) op een luchtige plaats zodat ze niet gaan schimmelen. Dan in kleinere stukken breken en blenderen en je hebt paneermeel.
    Nog een hartige is Welsh rarebit: lichtjes met zachte mosterd besmeerd brood in een beboterde ovenvaste schaal leggen; in stoutbier losgeklopte eieren eroverheen (net genoeg om het brood goed te laten soppen), geraspte cheddar er overheen strooien, bestrooien met zachte parika en in de oven laten garen tot de kaas begint te kleuren (evt. de grill er even overheen).

  5. Zuster Klivia schreef:

    Ik bewaar die kapjes altijd tot vrijdagen, dan maak ik er tosti’s van en zijn ze prima te eten 🙂

    • djaktief schreef:

      Hier worden zeer veel tosti’s gegeten Kliefje. Vaak hebben ze op school geen tijd voor hun brood gehad en dan leggen ze dat als ze thuis komen tussen de platen, dus ik moet iets anders verzinnen ook gezien de hoeveelheden kapjes per week >14 stuks 😉

      groetjes,

      Dorothé

  6. baasbraal schreef:

    Dat had ik moeten weten toen onze kinderen de leeftijd hadden die die van jullie nu hebben! We hebben nu nauwelijks brood over – ik bak precies wat we eten en dan hebben we altijd vers – en dat beetje wat ik over heb, wordt verwerkt tot paneermeel of gaat naar de kippen van de boer. Ik kan me voorstellen dat je er nog glazuur overheen doet als je wilt dat het er beter uit ziet……

    • djaktief schreef:

      Aan glazuur had ik nog niet gedacht Janneke. Dat is een goede voor het zoete brood. Ik deed er nu poedersuiker op. Een van de kinderen opperde ketchup met kaas voor de hartige 😉

      groetjes,

      Dorothé

      • baasbraal schreef:

        Ja, of met fijngehakte sterrekers (evt. met peterselie)! De ietwat vettere variant is mayonaise met sterrekers……

Geef een reactie

