2013-10-19 15.17.35_1

Weten jullie wat dit is?……Palmkool …. nooit van gehoord…. maar nu dus wel.

2013-10-19 15.12.17_1 2013-10-19 15.12.47_1

En dat courgettes zo mooi opgebonden kunnen groeien? En dat rode kool zo’n schitterende plant geeft.

2013-10-19 15.16.03_1 2013-10-19 15.18.01_1

Net zoals deze artisjok trouwens. Dat pruimen in ruitjes kunnen groeien als je dat zou willen ? Afgelopen zaterdag klom ik met manlief op de fiets naar Dordrecht. Het was 42 kilometer en dat kunnen we rennen, dus fietsen zeker 😉

2013-10-19 15.14.03_1

Deze moestuin die we bekeken is van Villa Augustus. Hij ligt tussen het hotel en het restaurant in en in veel gerechten worden groenten van het seizoen uit de tuin gebruikt.  Je eet toch anders als je er meer contact mee hebt. Ik plaats nog een paar sfeerfoto’s maar als je nieuwsgierig bent geworden moet je echt even op hun speelse website kijken naar dit bijzonder geheel waar je kunt eten, slapen, vergaderen, shoppen en wandelen. Maar nog leuker is het om er echt heen te gaan en te genieten van het uitzicht en de scones en thee (ik) of charcuterie en bokbier (manlief).

2013-10-19 15.19.34_1 2013-10-19 15.35.41_1

Eigenlijk wilde ik in Dordrecht alleen maar naar de zadenhandel Vreeken om inspiratie op te doen voor onze tuin. Daar willen we nl. nog steeds een en ander aan veranderen, maar het schiet niet zo op. We hebben wel een begin gemaakt met de herstructurering in de lente, maar het ontbreekt ons aan tijd om de boel echt aan te pakken. Op zich doet alles het wel goed en genieten we van de opbrengsten uit de moestuin, maar er zijn flink wat tuinverbeterpunten die nu we hier bijna 10 jaar wonen aan het licht komen. Het gewone werk kunnen we prima aan, maar het verwijderen van het gras en het herplanten van 2 borders is waarschijnlijk toch een te zware aanslag op ons gestel en we houden onze ruggen en benen liever heel voor de sportieve activiteiten zoals rennen en het schaatsen (manlief). Genietend van Villa Augustus en van de schatten bij de zadenhandel is er ook weer een flinke zak ‘tuinliefde’ in onze harten gezaaid. Dus we werken eraan.

2013-10-19 14.13.05_1 2013-10-19 14.31.39_1 2013-10-19 14.13.26_1

We zagen teveel om op te noemen en kochten slechts een klein beetje … guldenroede (kun je mee verven) …. gele ridderspoor ….. dwerglupines en wit vingerhoedskruid en stekpoeder, want de kamerplanten kunnen ook wel een verjonginskuur gebruiken 😉 .

P1120172_1

Verder genoten we van de winkels in de Voorstraat van Dordrecht waar tenminste een heel stuk nog niet zo veel winkelketens zijn gevestigd.  Ik raakte aan de praat met ontwerpster Lielé van het gelijknamige winkeltje over een een geweldig jasje en besloten met  het uitwisselen van kaartjes. Haar website is momenteel niet actief, maar dat komt vast weer dus google tzt op lielé.nl (maar haar Facebook doet het wel). Ook bezocht ik een leuke kookwinkel waarvan ik de naam al weer ben vergeten en keek ik mijn ogen uit bij die geweldige toilettas van een badmuts, de jassen van Boris  en de teksten van een printshop  (twee foto’s van internet)

  badmuts2013-10-19 14.31.58_1 66131_411283242327667_1839591916_n

Dit was het enige uitje deze herfstvakantie, want het gezinsleven gaat gewoon door met het afspraken bij kaakchirurg, orthodontist en huisarts, winterkleding wisselen en natuurlijk wassen, strijken, koken, schoonmaken.

Gelukkig blijft er tijd genoeg om te trainen en verder ben ik druk bezig met het opzetten van workshops voor Naaicafe DJ, o.a. over opbergers, tassen en recyclen rokje tot broek. Dat kost zoveel tijd omdat ik een aantal proefmodellen in verschillende uitvoeringen wil maken. Ik heb een paar bestaande modellen tissueboxes gepimpt waarvan ik nog snel een foto upload en de rest van de vakantie-activiteiten bewaar ik gewoon tot een volgend blogje. Waar waren jullie druk mee, of was er geen vakantie?

P1120181_1

»

  1. baasbraal schreef:

    Tjonge, wat doe je toch een hoop! Ja, en Vreeken en Villa Augustus zijn ook mijn leivelingsuitstapjes in Dordrecht (en naar mijn oude kerk op zondag natuurlijk!) Ben je wel eens in kinderboekenhandel de Giraffe geweest trouwens? Ook zeer de moeite waard kan ik je verzekeren als je van kinderboeken houdt tenminste. Ik denk dat ik die ontwerpster ken, daar heb ik twee hele leuke overdingen (om over een trui aan te trekken) gekocht volgens mij. Waarschijnlijk gaat je naaiwinkeltje heus wel lopen, geef het de tijd. De winter komt eraan, toch een periode dat de mensen meer aan huisvlijt gaan doen. En ja: het is een hoop werk. een tuin. Misschien moeten jullie toch eens overwegen om een tuinman in de arm te nemen die jullie helpt met het in orde brengen van de tuin. Daarna kunnen jullie het wel weer zelf. Kost even wat, maar de opbrengst van de tuin gaat omhoog en dan haal je het er wel uit. Ik heb genoten van je logje!

  2. Lianne schreef:

    Villa Augustus is toch de oude watertoren van Dordrecht? Diverse vrienden met glutenallergie gaan daar regelmatig naar toe en zijn altijd lovend over deze locatie en het lekkere eten. Het weer heeft wel fantastisch meegewerkt als je lekker bezig wilt zijn in je tuin. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat volgend jaar!

  3. isis45 schreef:

    Ik had twee weken vakantie maar ik heb niet zoveel gedaan, manlief moest gewoon werken. Dat hele project villa Augustus heb ik gevolgd op tv Rijnmond, reuze interessant.

  4. 42 kilometer fietsen? Pfoe, hoe hou je het vol?! Wel heel leuk om hier “mijn” stad terug te zien!

Geef een reactie

