P1120180_1

De herfst is begonnen en natuurlijk loop ik gewoon door, maar mijn training voor vandaag heb ik lekker gisteren al afgelegd i.v.m. de weersvoorspelling, zodat ik vandaag kan trainen in mijn luie stoel 😉

Voor mijn verjaardagsboekenbonnen heb ik nl. Het geheim van hardlopen gekocht. Het duurde wel wat langer dan driemaal is scheepsrecht voor ik het in huis had:

  1. Bruna had het niet
  2. naar de stad gerend maar daar hadden ze het ook niet in de megaboekentempel Polaris
  3. boek besteld bij maar bij aflevering bleek ik een exemplaar te hebben dat niet goed was afgesneden, waardoor de meeste bladzijden aan elkaar zaten en ik het nog niet kon lezen
  4. gebeld voor een nieuw exemplaar dat gelukkig binnen twee dagen in de winkel was en dat ik nu heb opgehaald 😉

prorundrrsmallsite_logo Knipsel hardloopnieuwslosseveterrunnersweb

Ik lees graag over lopen. Ik volg allerlei blogs en krijg nieuwsbrieven of Facebookmeldingen van organisaties die zich daar mee bezig houden. Ik leer er veel van en het motiveert me. Maar een fractie van wat ik lees gebruik ik voor mijn eigen loopleven. Ik ben mijn eigen trainer. Mijn trainingskennis is vooral mijn loopervaring aangevuld met alles wat ik lees. Ik gebruik geen loopschema, maar train wel gericht naar bepaalde (wedstrijd)doelen. Mijn hoofddoel is: een leven lang hardlopen. Ik ben nu 6 jaar bezig en zit steeds beter in mijn loopvel. Blessures heb ik weinig gelukkig. Ik ben altijd erg voorzichtig omdat ik voordat ik ging hardlopen jarenlang peesplaatproblemen had oftewel Plantar Fasciitis. Dit kwam terug voor mijn tweede marathon in 2012 zoals je hier kunt lezen.  Toen ik begon met hardlopen had ik nog wel eens problemen met de kuitspieren en de Achillespees, maar door schoenen met flinke demping en de juiste oefeningen was dat zo verholpen. Vorig jaar na de Bruggenloop heb ik een maand heel kalm aan gedaan omdat ik last had van mijn hamstrings als gevolg van een verkeerd uitgevallen training en vlak daarna een wedstrijd in de kou, maar verder klop ik het af.

BREqvJRCcAA5Z7I

Afijn ik dwaal af want ik wou het hebben over dat boek, dat hard op weg is om een ‘hardloopbijbel’ te worden voor veel lopers. Als je dat volgt dan kom je er wel. Er staat zeker heel veel goede informatie in, die ook wetenschappelijk onderbouwd lijkt, maar of het nu echt representatief is vraag ik me af. Voor vrouwen in ieder geval niet want die komen in het hele verhaal niet voor. En verder stoor ik me eraan dat alles zo prestatiegericht is. Alles wordt uit de kast gehaald om zo hoog mogelijk te scoren. Natuurlijk heb ik ook loopambities en ben ik bloedfanatiek voor een wedstrijd, maar ‘het geheim van hardlopen’ is meer dan dat. Gelukkig verschenen er op internet een paar leuke berichten die zo’n boek dan weer relativeren. Als je nieuwsgierig bent moet je maar klikken op de volgende blauwe hyperlinks: column op ProRu van Myra, blog Martine en blog Jacolien. Gek genoeg zijn het juist allemaal berichten van vrouwen die me zo aanspreken 😉 Toch is het een goed boek om lekker in de luie stoel na een training te lezen, zeker als je aan de verhalen achterin toe komt.

Dit blog was bedoeld om te bloggen over allerlei loopdingetjes die ik op mijn lever heb, dus het wordt nog ‘ietsjes’ langer:

2013-10-06 11.37.35_1 2013-10-06 11.37.27_1 2013-10-06 11.37.45_1

Deze fotootjes zijn van een maand geleden van middelste en jongste. Ze zijn zo klein en onherkenbaar omdat pubers er nu eenmaal niet op willen. Je kunt nog net zien dat ze sportkleding aan hebben. Gym vinden ze het leukste vak op het VO maar niet de jaarlijkse Coopertest en shuttlerun.  Daarom zijn ze met hun vader gaan trainen, want ik weet er nu eenmaal niets van natuurlijk. Ik denk dat het er eerder aan ligt dat ik ze eruit loop, maar ze hebben gelukkig een dikke voldoende gescoord op dit onderdeel met hun afgelegde meters. Oudste is als vijfdeklasser inmiddels vrijgesteld van deze testen. Als ze de jeugd in beweging willen krijgen dan moeten ze dat volgens mij niet doen op deze manier, want zo wordt het rennen hen wel heel erg tegen gemaakt. Het doet me wel wat dat ze zo goed gelopen hebben.

 P1110992_1 P1110993_1

P1110991_1 P1110990_1

Deze grote fles is tegenwoordig een trouw trainingsmaatje van me. De hele hete zomer was trainen zonder water geen optie. Maar ik had er nog wat problemen mee, want de fles lekte zoals je hier kunt lezen. Met water is dat niet zo erg, maar met sportdrank wordt dat erg plakkerig. Het probleem is opgelost, want ik bleek de dop met ventiel niet ver genoeg dicht te draaien. Je moet er voor zorgen dat in de deksel geen vloeistof in de sluitrand komt en dan kun hem op zijn kop houden zonder dat er een druppel uitvalt.  Ik vind zo’n grote fles achterop mijn rug prettiger dan vier kleine flesjes rondom. Ik stoot dan nl. constant mijn handen tijdens het lopen. Het pakken en terugzetten van de fles tijdens het lopen gaat me ook gemakkelijker af dan het gewurm met kleine flesjes in de elastieken band. Het drinkt iets zwaarder, dus je moet oppassen dat je niet teveel lucht zuigt, want dan ga je boeren, maar het voorkomt dat je te snel drinkt, wat trouwens ook vaak tot boeren leidt. Ik heb er geloof ik 30 euro voor betaald en dat vind ik nogal prijzig maar de drinkbelt is zijn geld echt waard. Aan de voorkant heb je een afsluitbaar vak en twee kleine vakjes voor evt. nog meer drinken of voor sportvoeding.

P1120194_1

Nog een loopmaatje – groot op de foto anders zie je de details niet- vooral voor wedstrijden. Ik vind het nl. heel lastig om pinpas en ov-pas en geld mee te nemen naar een wedstrijd. Als ik het los in een vakje van mijn broek of belt of bij mijn telefoon stop is er een groot risico op verlies zoals me bij de Greensrun gebeurde. Een bloglezeres raadde me aan om het in mijn BH te stoppen, maar dat wordt dan zo’n natte bedoening. Maar nu vond ik bj de Hema voor 5 euro deze decolletéportemonnee  (woord voor galgje etc.) die eigenlijk voor bij avondjurken bedoeld is. Ik stop hem dus in mijn sportbh, volgens de aanwijzing op het kaartje, alles blijft droog zitten zonder schuren door de speciale stof en je kunt er toch makkelijk bij.

 2013-10-06 12.09.56_1 2013-10-06 12.08.22_1

Eindelijk kan ik de Carnisse Grienden weer in. De bruggen zijn allemaal weer op hun plaats. Ik berichtte hier over hun afwezigheid, waardoor ik minder uit de voeten kon op mijn trailschoenen en beperkt was in mijn trainingsroutes. Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig vaker off the road loop. Ik heb een klein trailloopje in het vooruitzicht in Geldrop volgende maand zoals je in de zijbalk kunt lezen. Ik noem het ‘off the road lopen’ omdat je van trails eigenlijk niet kunt spreken in dit poldergebied. Het leuke eraan vind ik dat het niet zo hard hoeft om toch een flinke trainingsinspanning te leveren. Je moet je voeten nl. hoger optillen en dat is voor een asfaltschuifelaar als ik voelbaar in mijn hamstrings (als ik lang genoeg loop). Verder is het associatief hardlopen dwz dat je meer met het lopen zelf bezig bent. Het past goed in het hele mindfulness-gebeuren. Nou heb ik daar niet zoveel mee op en ren ik doorgaans gewoon lekker door tot mijn hoofd leeg gewaaid is, maar ik moet zeggen dat zo geconcentreerd bezig zijn met lopen omdat je je anders struikelt over de wortels of de kuilen en plassen toch een heel lekker gevoel geeft. Maar bovenal is het leuk, want het voelt als ondeugend lopen. Je gaat dwars door de plassen, naast de weg als er geen pad is, vlak langs de sloot en ik hoor mijn moeder haast roepen: ‘pas nou toch op… je wordt vies, val niet …’ etc. Lekker stout dus.

Nou dit blog is lang genoeg geworden, mijn zitvlees is op en het weer is al weer beter… het zou zomaar kunnen dat ik zo nog even een rondje ga fietsen want het ziet er nog allemaal zo mooi uit buiten. Dat boek komt een andere keer wel 😉

2013-10-06 13.20.33_1

»

  1. ruud schreef:

    mooi uitgebreid verhaal weer.
    heerlijk he, lekker vies worden, mooi excuus hebben wij als hardlopers dan toch.
    en nu maar hopen op lekker slecht weer in Geldrop…..
    ik zie je daar,
    greetz

  2. KnutzEls schreef:

    Voor mij het woord van dit jaar: decolletéportemonnee 😉 Helaas te groot voor scrabble en webfeud.

  3. veronique schreef:

    Je schrijft zo vlot, net zo vlot als je vader vroeger praatte.
    Ik stap meteen op de fiets naar de HEMA want die decoletéportemonne is zeer handig op vakantie.
    Groeten Veronique

    • djaktief schreef:

      Hoi Veronique,

      Mijn blogs zijn niet zijn niet bepaald literair of diepzinnig maar gewoon schrijfsels over mijn activiteiten. Inderdaad net als mijn vader ben ik af en toe wat lang van stof 😉 Verder was het n.a.v van jouw reactie een tijdje geleden, dat ik wat zag in de mogelijkheden van een decolletéportemonnee 😉

      Groetjes,

      Dorothé

  4. RunningHans schreef:

    Ben ook weer bijgelezen in mijn luie stoel 🙂

Geef een reactie

