P1120208_1

Afgelopen maand werd ik nog al eens ‘in de blommetjes gezet’. Zo zou mijn moeder het uitgesproken hebben 😉

P1120193_1

Els blogde hier over haar verrassingsboeket en dat bracht mij op het idee om er eens een paar foto’s te maken van de bloemenpracht hier in huis. Je gaat dan vanzelf heel anders kijken naar die potchrysanten die je wel vaker ziet en meer letten (en genieten) van de details van de rozen en de gladiolen.

Ik moet zeggen dat die gladiolen mij ook verrast hebben. Ze lagen ineens voor de deur van een vriendin die op mijn verjaardag niet had kunnen komen. Ik heb wel wat met gladiolen omdat het echte vierdaagsebloemen zijn.  De vierde dag loop je tijdens de intocht over de st. Annastraat in Nijmegen die dan tot Via Gladiola wordt omgedoopt. Het zijn overigens zware krengen van blommen om  5 km mee te sjouwen als je al vier dagen 40 km per dag hebt gewandeld. Ik liep de vierdaagse overigens drie keer uit en een keer ben ik uitgevallen door de blaren. Ik trainde dan vanaf januari door bijna wekelijks aan wandelmarsen in de omgeving van Nijmegen mee te doen. Ik zou best nog wel eens een vierdaagse willen lopen, maar het aantal deelnemers is gelimiteerd en je komt er maar niet meer zo tussen.

P1120205_1

P1120206_1

P1120204_1

Het geheim om gladiolen helemaal in de bloei te krijgen is….. breek de bovenste bloem uit de top, dan gaat daar niet alle energie heen.

2013-10-15 13.59.22_1 P1120192_1

De chrysanten heb ik al een keertje gered van de verdrinkingsdood overigens. Ze houden wel van water maar niet van pootje baden. Ik zet ze dus meestal binnen bij een buitje. Als ik dat vergeten ben dan schudt ik ze altijd uit om te voorkomen dat de bloemen snel gaan rotten door het water dat erop ligt.

P1120213_1

P1120212_1

En voor rozen heb ik ook nog een paar tips die ik lang geleden van deze rozenkweker kreeg.

  • Zet je rozen 1 nacht in koud water met de verpakking erom heen.
  • Maak je vaas goed schoon met water en een beetje chloor/bleekwater, want rozen zijn heel gevoelig voor schimmels
  • Goed schuin aansnijden natuurlijk net als bijna alle bloemen (rozen 3 cm)
  • Rozenvoeding aan lauw water toevoegen
  • Zorg dat het blad niet in aanraking komt met het water. Als er veel zijscheuten zijn deze evt. verwijderen om ervoor te zorgen dat de energie naar de bloemen gaat ipv naar het blad
  • Dagelijks bijvullen met lauw water
  • Bloemen kunnen niet tegen fruit, tocht, warmte

Mijn lievelingsbloemen zijn paarse asters, mijn moeders lievelingsbloemen waren seringen, mijn mans lievelingsbloemen zijn zonnebloemen….. en wat zijn jullie lievelingsbloemen?

O ja … bedankt gulle gevers. Jullie zien wel dat ik er volop van geniet 😉

»

  1. baasbraal schreef:

    In de vaas bedoel je? Ik heb een heleboel bloemen waar ik van houd, b.v. paarse en wite asters. Ze komen dit jaar in de tuin in bloei, maar dat was nog niet eerder gebeurd. Ik knip ze af als ze bijijijna bloeien en dan komen ze in huis prachtig uit, net sterretjes. Verder ben ik gek op seringen, lathyrus, oostIndische kers (liefst die donkerrode of zacht geel) en op viooltjes (diep paars of violtjesblauw), ik vind chocoladecosmea heeeel mooi en ik ben ook dol op gerbera’s. Rozen vind ik het mooist in de tuin en als klimroos. Die pluk ik weleens af, maar eigenlijk nog meer voor de geur die dan zo heerlijk in huis komt. Anjers vind ik niet mooi, alleen trosanjertjes in een gemengd boeket kunnen wl lief zijn, maar in de tuin vind ik het een erg leuk plantje.Leuk logje dit!

  2. veronique schreef:

    rozen, tulpen, mooie boeketten en een ouderwetse bloem zoals een dahlia staat heel mooi in een vaas.

  3. KnutzEls schreef:

    Eigenlijk houd ik van alle bloemen, in alle kleuren. Maar sommige bloemen hebben een (negatieve) associatie met vroeger en die wil ik dus liever niet in de kamer. Dus voor mij geen witte rozen, lelies en nee, ook liever geen gladiolen, die zijn me gewoon te lang 😉

  4. Ada schreef:

    Mooie foto’s van prachtige, vrolijke bloemen. Ik ben ook weg van zonnebloemen en op van die mooie oudroze en dat zachte oranjeroze engelse rozen ook de orchidee vind ik een prachtige bloem/plant .

  5. Zuster Klivia schreef:

    Ik houd alleen van één boeket met dezelfde bloemen, vind van die gemengde helemaal niks. Heb een “lichte” voorkeur voor Afrikaanse lelies, tulpen, anemonen en ridderspoor.

  6. isis45 schreef:

    Ik ben gek op rozen en dan vooral de witte en verder vind ik klaprozen erg mooi, daar kan ik zo van genieten als ik er langs loop.

Geef een reactie

