P1110550_1

Zoals ik al meldde heb ik het boek ‘het geheim van hardlopen’ gekregen. Ik heb het nu bijna uit en ik las er nog eentje die dit jaar is verschenen:  ‘hard lopen’ van Martin Faas 

hard lopen  het geheim van harlopen

Ik mag graag over lopen lezen, maar dan vooral over de beleving ervan alhoewel een paar tips en ervaringen nooit weg zijn. Deze boeken zijn vooral technisch of semi-technisch en (pseudo)wetenschappelijk. Ze doen alsof je als loper een beginneling bent of een stomkop als je niet traint volgens de teboekgestelde  trainingsaanwijzingen en doelen. Het gaat vooral over hárdlopen. Als je geen verbetering nastreeft van je PR’s, je VO2 max, en hoe al deze criteria ook genoemd mogen worden dan ben je geen echte hárdloper. Ze schrijven trouwens erg weinig over vrouwen in die boeken 😉

P1070850_1

Ik vind het wel interessant om te weten welke dingen meespelen, maar het gaat eigenlijk allemaal nergens over. Wat zeggen nu die paar cijfertjes bij een hardloopwedstijd en op je hartslaghorloge.  Ik heb wel begrepen hoe je cijfertjes kunt beïnvloeden. Vooral door op snelheid te trainen en af te vallen kun je je snelheid verbeteren, maar wat nu als de cijfertjes niet zo zijn als je zou willen…. of als je de cijfertjes haalt die je wel zou willen…. dan moet je nieuwe cijfertjes……

P1070853_1 P1070855_1

Jullie hebben het al begrepen. Ik laat me niet (meer) gek maken door cijfertjes. Ze zijn voor mij een indicatie van de vorm die ik heb en het zou prettig zijn als ik progressie merk en geen achteruitgang. Toch loop ik wedstrijden met maximale inzet en ik train ook op snelheid en doe aan fitness. Maar eigenlijk ben ik niet geschikt voor schema’s en ik volg dus alleen de grote lijnen. Ik ben vooral een hardlóper die in vorm wil raken of blijven voor een doel dat ik me heb gesteld en die vooral ook wil genieten van de toewijding eraan.

   de koerier die nergens bijhoort eenzame uren

Ik wil graag marathons blijven lopen nu ik na mijn derde keer gemerkt heb dat ik dat wel in me heb. Het vraagt dan wel veel voorbereiding, maar het kost me niet meer alles zoals de eerste keer. Nu ben ik goed gezond en getraind op mijn 52e nu kan ik het nog. Ik moet het niet laten versloffen want ik weet niet of ik het dan wel weer zou kunnen oppakken. Voor een marathon heb ik ook tussendoelen nodig: de halve, de tien, maar wat ik vooral nodig heb ik variatie. Ik wil verschillende looproutes, hoogteverschil, verschil in snelheid, verschil in ondergrond…. En wat ik vooral wil is me verbazen onderweg.

Over mensen…

  • onderweg naar Dordrecht kwam ik een mevrouw tegen die zij aan zij haar paard aan de teugels aan het hardlopen was
  • mannen die veel te dik gekleed zijn en super sacherijnig kijken
  • mannen die bloedje fanatiek me voorbij steken en me geen blik of knik waardig gunnen
  • mannen die  knikken, zwaaien, glimlachen, groeten etc.
  • vrouwen die nog rozer dan roze gekleed zijn
  • vrouwen die aarzelend lopen en heel erg in de weer zijn met hun oortjes
  • vrouwen samen of in groepjes met genoeg adem om te kletsen
  • voorbijgangers die vriendelijk plaats maken
  • over hondeneigenaren die altijd zeggen dat hún hond niets doet
  • fietsers die me bijna platrijden
  • fietsers die me niet platrijden maar groeten en uitwijken
  • etc.

Over de natuur….

  • vormen van bomen, rijen van bomen, bladkronen, takkentekeningen
  • ochtendlicht, zonlicht, schemerlicht, avondrood, avondgoud, schemering
  • glinsterend water met allerlei schepen, hoog water, laagwater, modder, plassen
  • sneeuw als poedersuiker gestrooid of in dikke pakken
  • regendruppels en stromende regen, met mijn mond open in een bui lopen om mijn dorst te lessen
  • leunen tegen de wind in of voortgeblazen worden
  • kleuren van bloemen, luchten, soorten groen
  • mist
  • etc.

Ik loop dus sinds 2007 buiten en ik ontdek eigenlijk iedere training iets nieuws. Mijn laatste ontdekking is dat ik in het donker lopen leuk vind en dat ik dan moeiteloos kan versnellen, dat de omgeving er niet toe doet. Ik ben blij dat ik ooit begonnen ben en ik hoop dat het nog lang niet is afgelopen. De kunst is om heel te blijven. Er zit een risico aan het intensiveren van de trainingen. Een blessure heb je zo, maar kan je maanden lang dwars zitten. Soms is het eigen schuld dikke bult, maar ieder mens heeft wel zwakkere plekken in zijn gestel en een kleine verandering kan dan soms verkeerd uitpakken. De laatste tijd heb ik eigenlijk nergens last van. Ik hoop dat nog lang zo mag blijven.  Het liefst mijn leven lang want een leven lang hardlópen dat  lijkt me geweldig.

beginnersmoed

»

  1. baasbraal schreef:

    Prachtig stukje weer. Het is zooo belangrijkom je niet gek te laten maken, op geen enkel terrein. Ik heb dat nu een beetje met quilten. Er zijn zoveel mensen die zich hebben verslingerd aan het quilten en het gevoel hebben dat ze mij kunnen vertellen hoe ik dat moet doen. Daar ben ik een beetje allergisch voor. Gelukkig doet de lerares die ik nu heb dat helemaal niet. Ze zegt steeds maar: “What works for you is good” “Zoek het uit ” zegt ze. Fanatstisch vind ik dat. En jij zoekt het ook lekker zelf uit en je wordt er gelukkig van en daar word ik dan weer gelukkig van!

  2. Tiny schreef:

    Zo belangrijk om je lijf te kennen van wat je wel en wat je niet kunt doen.Als je dat lukt kun je lang hardlopen.

  3. veroniqueq schreef:

    het gaat er ook om dat je er zelf plezier aan hebt. Dat heb je ook anders kon je er ook geen leuke berichten over schrijven die wij weer met plezier lezen.

  4. Leny schreef:

    Ik vind het zo knap, dat je hard loopt. Waar haal je de moed vandaan! En dan nog al die andere dingen die je doet, zoals leuke dingen schrijven op dit blog. Ik lees ze altijd met veel plezier. Dus ga met blogs schrijven maar net zo lang door als met hard lopen 😉

  5. isis45 schreef:

    Ieder mens heeft zijn eigen cadans, dat is niet met cijfertjes te bepalen. Loop je eigen loop, dat bevalt toch het beste denk ik.

  6. kungslilja schreef:

    Wat een mooie instelling! Het komt erg overeen met hoe ik me mijn eigen hardloopperiode herinner: lekker lopen en genieten van m’n omgeving. Ik krijg bij het lezen van je log best zin om het hardlopen weer op te pakken. 🙂

  7. Saskia schreef:

    Hallo Dorothe,

    Ook ik lees graag over hardlopen. Ik herken wat je eerder schreef over het geheim van hardlopen: erg wetenschappelijk, veel cijfertjes en niet echt heel praktisch…. Ik ben nu aan het lezen in Sportgek van Edith Roozendaal, over mentale training. Erg leuk en praktisch, helemaal niet zweverig! Mijn eerste echte handboek was van Harry Honselaar Praktijkboek voor hardlopers. Veel van geleerd, al vond ik de schema’s te heftig. Ook een favoriet is Hardlopen van Sean Fishpool, helder dun boekje met goede schema’s en tips. En vermakelijk vond ik Altijd verder van Dolf Jansen.
    En sinds ik een onderzoekje heb gelezen dat je door visualiseren ook al vooruitgang boekt in je training, blijf ik zeker ook lekker lezen over lekker lopen!

    Ik volg je blog met veel plezier!

    Groetjes,
    Saskia

    Volgende wedstrijd: 24 november 12,5km in Ell…..

  8. ruud schreef:

    Je hebt het mooi opgeschreven.
    Lopen voor het plezier, genieten.
    Niks geen wetenschappelijk gedoe; maar wel de voor jou van belang zijnde puntjes eruit halen, en vooral ook inspiratie halen uit ervaringen van anderen.
    Precies zoals ik ook doe…..
    Zie je in Geldrop, greetz

  9. Jannet schreef:

    Ik ging pas harder lopen toen ik geen trainer meer had die mij vertelde wat ik MOEST doen (en vooral ook laten) en lekker zelf alles mocht verzinnen wat ik ging doen. En daar horen soms ook cijfertjes bij. Maar dat zijn cijfertjes die bij MIJ horen en waar een ander niets aan heeft.
    Zelf genieten op een tempo wat ik bepaal, zo doe ik het het liefst. En sindsdien ging ik harder lopen. Raar maar waar. Als ik niet geniet gaat het niet. Als ik iets moet doen wat een ander vind dat ik moet doen gaat het helemaal niet. Dus blijf er lekker over lezen maar bepaal zelf welke nuttige tips je uit zo’n boek haalt en waar je wat mee wilt doen.
    Je rijtje mensen en natuur is zeer herkenbaar, behalve dan die regen….brrr, daar heb ik een hekel aan.

    • djaktief schreef:

      Wat goed om te horen Jannet dat je dus zonder andere trainer dan jezelf zo ver kunt komen (letterlijk en figuurlijk) als jij gekomen bent. Ik las verder over je cijfertjes sparen, dat vond ik ook erg leuk. Inspirerend.

      groetjes,

      Dorothé

Geef een reactie

