P1120242_1 P1120250_1

Hé hé… eindelijk af. Met dit jasje was ik al voor de vakantie begonnen maar iedere keer kwam er weer iets tussen waardoor het maar niet af kwam. Nu is het klaar en dan wil ik het showen ook  😉

P1120243_1 P1120251_1

P1120249_1 P1120247_1

Het is model 3 uit de Knip Mode nr 2 van februari van dit jaar. Het is een strak model, maar doordat het van joggingstof is gemaakt valt het toch nog redelijk ruim. Ik heb uiteindelijk de mouwen hoger ingezet en een stukje uit de rugnaad genomen zodat het niet om me heen zwabberde. De zakken in het vestje zijn ook van joggingstof, maar dat zou ik beslist niet nog een keer doen. Zoals je ziet wordt dat erg dik. Er moet een drukker gezet worden op de linkerpunt maar die heb ik weggelaten, want ik zal het jasje waarschijnlijk meestal open dragen of in ieder geval met open geslagen punten. Als ik het nog een keer maak dan verleng ik het model waarschijnlijk 5 centimeter. Alle zomen heb ik afgewerkt met de coverstitchmachine. Het kostte me even moeite om me daartoe te zetten, maar het bleek eigenlijk heel erg eenvoudig. Binnenkort volg ik een workshop coveren bij Avenir Mode om de fijne kneepjes te leren. Voor degenen die helemaal niet weten waar ik het over heb… coveren is in de wereld van het kleding maken het afwerken van de stof dmv een een speciale zoom met deksteek. Aan de bovenkant krijg je dan een stiksteek en en aan de onderkant een afwerksteek. Je kunt het vinden in vrijwel al je t-shirts en sportkleding. Kijk even op dit filmpje van Janome, dat is de machine die ik gebruik voor mezelf en in het Naaicafé DJ. Heel fijn dat ik nu de smaak te pakken heb, want er liggen nog twee bijpassende stofjes geknipt klaar: eentje voor een jurkje en eentje voor een rokje.

P1110500_1

Bij mijn coverstichmachine zit een elastiekgeleider.  In het cursusboek dat Leonie me alsvast toestuurde had ik gezien dat dit ook aan de orde kwam en dus ik heb me gewaagd aan het recyclen van maillots (die gekrompen waren in de was) tot leggings. De werkwijze is als volgt:

  • Knip de maillot bij de teken of de hak (als er een voet aan is geweven) af.
  • Leg het elastiek onder de naaivoet en stik het elastiek met de covermachine vast.
  • Stel de steeklengte groter en het differentieel op uitrekken.
  • Je kunt steeds een klein stukje doen omdat de omtrek klein is.
  • Als je bijna weer bij het begin bent knip je het stukje losse elastiek weg.

P1120236_1 P1120238_1

  • Je stikt weer een klein stukje verder tot het elastiek het beginpunt raakt,  knipt het daar door en stikt het laatste stukje (ewoon een paar steken over het begin heen).

 P1120230_1 P1120239_1

  • Knip alle draden weg.
  • Rol het elastiek naar binnen en stik opnieuw met de covermachine de zoom. Ik heb het differentieel toen op neutraal gezet.
  • Steek de draden naar achter en werk ze weg in de naad.
  • Op de linkerfoto staat de buitenkant en op de rechter de binnenkant.

P1120233_1 P1120234_1

  • Je kunt dit ook doen door met een lockmachine het elastiek mee te locken of een naaimachine door het elastiek mee te zigzaggen
  • Rol daarna het elastiek naar binnen zodat er een zoompje ontstaat en stik het de tweede keer door met een tweelingnaald.

P1120256_1Verder heb ik me toen nog uitgeleefd op de rest van de ‘verstelmand’ Ik redde de volgende kledingstukken:

  • manchetten van de mouwen in reservewinterjas gerepareerd
  • zomen in twee nieuwe jogginbroeken
  • ophangelastiek voor single waterbottle gemaakt aan voor aan Spibelt
  • 4 maillots tot leggings gerecycled
  • sokken en ondergoed gerepareerd
  • mappen opgeleukt/gepimpt

P1120254_1 P1120255_1

P1120257_1

Van een medecursiste op de modevakschool leerde ik dat er Vlisofix bestond. Het werkt net als dubbelzijdig plakband maar dan voor stoffen.

  • Kies je plaatje dat je wilt vastzetten.
  • Leg het plaatje omgekeerd onder het vlisofixpapier (gladde kant van het papier boven) en trek de contouren over met ongeveer 1 cm marge.
  • Leg het plaatje nu met de goede kant boven op de ruwe kant van het vlisofixpapier.
  • Strijk het in enkele seconden vast met een zo heet mogelijk strijkijzer (zonder stoom).
  • Knip nu het plaatje heel precies uit. Je ziet bij mijn mappen dat je heel gedetailleerd kunt knippen.
  • Trek voorzichtig het papier weg aan de onderkant.
  • Leg het plaatje met de achterkant op de plaats waar je het wilt hebben. Leg er een doek overheen en strijk het vast. Mijn map was van plastic en zou anders smelten. Ik heb dus de strijkbout minder heet gezet en langer gestreken.
  • Vlisofix houdt ook op leer, hout, papier enz. maar daar moet je wel op lagere temperaturen werken.
  • Meer info over Vlisofix hier en hier en over vlieseline hier

Zo dit blog is al weer meer dan lang genoeg geworden. Ik hoop jullie weer een beetje geïnspireerd te hebben. Morgen is er naaicafé DJ en misschien wil er dan wel iemand mee aan de slag. En als je me een tijdje niet hoort….. dan ben ik dus besmet met het creatievirus en heb ik even geen tijd om te bloggen. Tussendoor plaats ik dan nog wel eens wat dingetje op de Facebookpagina en als je daar dan toch komt…. vergeet me niet te ‘liken’ en ‘deel’ gerust de tips en ideeën met anderen.

»

  1. Ada schreef:

    Het is een prachtig jasje geworden en zo te lezen ben je verder ook lekker bezig geweest en is de klusjesmand weer leeg !
    En Vlisofix is inderdaad makkelijk spul en je kunt ook een stukje bakpapier onder de srtijkbout leggen dat werkt ook prima, je mappen zijn heel mooi geworden en zo zijn ze echt uniek.

  2. KnutzEls schreef:

    Dat jasje is goed geslaagd en staat erg leuk! Vlisofix kende ik niet, dat moet ik dus onthouden.

  3. kungslilja schreef:

    Mooi! Laat je maar besmetten met het creavirus. Maar niet vergeten om dan foto’s te maken voor je blog 🙂

Geef een reactie

