kankerraaktiedereen

Afgelopen woensdag ben ik flink geschrokken. Ik kreeg bij de dermatoloog in het Maasstadziekenhuis te horen dat de plek naast/op mijn neus huidkanker was. Normaal blog ik niet zo over privézaken maar omdat dit toch wel een deel van de activiteiten waarover ik normaal schrijf zal beïnvloeden deel ik het met jullie.

De feiten:

  • het is basaalcelcarcinoom
  • het is een goed behandelbare vorm van huidkanker
  • het komt veel voor ca. 25.000 nieuwe gevallen per jaar
  • het zaait niet uit
  • je gaat er niet dood aan
  • het zit op een lastige plek in mijn gezicht op en naast mijn neus
  • het is groot ca. 4 cm2
  • het zit diep

Het was een grote verassing voor me. Onderweg in de auto zei ik nog tegen mijn man dat ik me zo rustig voelde dat het toch niks kon zijn. Met rare plekjes ben ik altijd naar de huisarts gegaan en werd dan doorverwezen. Dit gebeurde niet bij de klachten over dit plekje, totdat ik zoveel last had en bij een vervanger kwam die mij wel doorverwees. Daarover ben ik natuurlijk nu boos maar dat helpt niet. Twee weken geleden werd direct een biopt genomen. Dat was erg pijnlijk. De dermatoloog legde woensdag uit wat nu de gang van zaken was. Hij tekende het gebied af met zijn pen op mijn neus en toen ik in de spiegel keek barstte ik in huilen uit. Het was goed dat mijn man mee was want door de emotie gaat toch een deel van de informatie verloren. Ik weet wel dat ik gezegd heb dat ik Rotterdam wel wilde lopen – de marathon dus – en dat de dokter zei dat ik – doordat het onder lokale verdoving gebeurt – geen conditieverlies zal hebben, wat normaal bij narcose wel het geval is.

483_maasstad1 emc imagesCAVMAQH6  

Wat gaat er gebeuren

  • opereren is de enige mogelijkheid
  • dagbehandeling in Dijkzigt oftewel EMC Rotterdam
  • volgens speciale techniek Mohns microchirugie
  • misschien plastische chirurgie nodig

Ik ben nu in afwachting van de eerste afspraak met EMC. Ik probeer zo gewoon mogelijk alle dingen te doen die ik anders ook doe, maar dat gaat niet altijd even goed. Ik bel natuurlijk met mijn familie en spreek met mijn buren en daarna kun je niet gelijk de knop omzetten. Verder moet je ook praktisch zijn. Ik loop stage op een basisschool als administratief medewerkster, ben vrijwilligster in de mediatheek op de school van oudste, volg lessen modevakschool en draai het naaicafé. Al die mensen waar je direct mee te maken hebt moeten geïnformeerd worden over mijn tijdelijk anders functioneren.

Op dit blog wil ik er verder niet teveel over schrijven. Ik wil het niet weg stoppen maar ik wil het zeker niet groter maken dan het is. Het gaat om een stukje van mijn lijf dat niet goed is, maar de rest is oké. Ik wil me daar op focussen om weer zo goed mogelijk te worden. We krijgen immers allemaal wat vroeger of later waar we mee moeten ‘dealen’ in het leven. Ik wil niet beklaagd of zielig gevonden worden …. dat voelt voor mij als zout in de wond strooien. Maar ik ben ook allergisch voor verhalen over anderen, kennissen etc. waar het ook allemaal goed is afgelopen …. dat voelt voor mij als suiker in de wond strooien. Het is zoals het is … niks meer … niks minder ….

Als ik meer weet zal ik het bloggen. Ik hoop dat ik verder geen mensen choqueer met mijn verhaal want dat is geenszins de bedoeling. Ik geef hier nog een paar links voor mensen die er meer over willen weten.

Ik ga maar vast trainen in het lopen met een pet en zonnebril…..smeren deed ik altijd genoeg. RM14 daar focus ik op.

5tipsdef

nb alle plaatjes/foto’s komen van internet

»

  1. veroniqueq schreef:

    zoals je dit beschrijft heb je al heel veel verwerkt; je bent een kanjer en dit kom je ook te boven.

  2. ruud schreef:

    Goh Dorothé, wat een vervelend bericht..
    Maar, zo ik je ken; je bent een ijzersterke vrouw met een berenconditie; je overwint dit, het komt goed!
    Sterkte!

  3. baasbraal schreef:

    pffff nou, ik hoor het voor de eerste keer, maar jij bental een eind verder. Heb even geen woorden. liefs uit Zweden

  4. Affodil schreef:

    Ik zou niet direct weten hoe iemand kan geshockeerd worden door de manier waarop je dit schrijft Dorothé. Het is vooral moedig, sterk. Je gaat dit overwinnen. Je bent een harde. Maar je moet vooral heel goed met je emoties omspringen. Als het niet gaat, dan gaat het niet en moet je maar eens goed janken. Ik wens je alle sterkte toe en een spoedig herstel. Dikke virtuele knuffel.

  5. Ruth schreef:

    wat een vreselijk naar nieuws Dorothé. Goed dat je het al wat van je hebt afgeschreven,dat helpt in het verwerken. Ik wens je heel veel sterkte toe, je bent in goeie handen en het komt zeker weer goed en je hebt heel wat (virtuele) steun van ons allemaal. Dikke knuffel xxxx

  6. Feikje schreef:

    Dat je zo rustig bent omdat je denkt dat alles ok is en dan de schok dat dat juist niet zo is. Hoe goed alles ook zal gaan het blijft wel je neus en zo in je gezicht niet de prettigste plek om dit mee te moeten maken. Plastische chirurgie is belangrijk hier. Gelukkig in Rotterdam, goed ziekenhuis. Sterkte!

  7. Tiny Raijmakers schreef:

    Ik kan me voorstellen dat je er enorm van geschrokken bent. Sterkte voor de dingen die komen gaan.

  8. isis45 schreef:

    Dat is geen best nieuws. Gelukkig ben je in goede handen, maar denk wel om jezelf. Succes met wat komen gaat.

  9. Saskia schreef:

    Wat een vervelend bericht, heel veel sterkte!

  10. Ada schreef:

    Jeetje…dat is behoorlijk schrikken, als ik je blogs lees valt altijd op wat een sterk karakter je hebt dus dit komt je vast ten goede. En laat soms de tranen maar lekker stromen dat lucht op. Ik wens je heel veel sterkte. Je gaat dit vast en zeker winnen.

  11. Ach, wat een naar bericht.Dat zal zeker schrikken zijn en om zoiets te verwerken! Ik wens je heel veel sterkte toe in alles wat op je af komt. Zorg maar goed voor jezelf! Liefs Natalie

    p.s ik zag mijn berichtje via de telefoon niet hier terug… dus nog maar een keertje.

  12. kungslilja schreef:

    Poeh hé, schrikken! Veel succes met alles!

  13. Saskia schreef:

    Sterkte! Gewoon blijven lopen en geef jezelf de ruimte! Elke dag sterk zijn hoeft niet, al begrijp ik je behoefte daaraan heel goed! Loop je de 24e toch gewoon je wedstrijdje? Ik zal aan je denken als ik in Ell aan de start sta!!

  14. djaktief schreef:

    Bedankt voor alle lieve reacties allemaal…. het voelt alsof jullie me een beetje optillen.

    groetjes,

    Dorothé

  15. Jacqueline schreef:

    Wat een naar bericht. Ik wens je heel veel sterkte en beterschap.

  16. Hi Djaktiefje,

    Wat een naar bericht, vooral omdat het in je gezicht is. Ik heb het op m’n rug en veel kleiner dus dat is niets vergeleken bij jou. Heel veel sterkte en we lezen wel weer hoe het verder gaat.

    Liefs, Wilme

  17. Lou-ter-Lou schreef:

    Jeeeeeeeeeeeeeeetje…. oh Dorothé… ik had ’t tot nu toe niet mee gekregen (geen enkel blog – van niemand – gelezen tot een half uurtje geleden) maar wat een schrik!!! Ik wens je heeeeeeeeeeeeeeel veel sterkte en alle beterschap lieve Dorothé!!! Komt goed!! Dat moet!!! X

  18. RunningHans schreef:

    Moest nu toch even goed lezen, nadat je het gisteren vertelde. Sorry dat ik misschien haastig was. Heel erg voor je. Hier zit je en niemand op te wachten. Je bent sterk, dat zag ik gisteren ;-). Ik moet lachen dat je als eerste vroeg dat RM14 niet in gevaar komt ;-). Heel veel sterkte.

  19. Madelon schreef:

    Hoi, een late reactie van mij. Wat een vreselijk akelig bericht. Ik wil je veel sterkte toewensen de komende periode!

  20. Jannet schreef:

    Tjé, ik lees het nu pas. Ik zal niet met zout of suiker gaan strooien maar wil je wel veel sterkte toewensen. Het is dan wel goed te behandelen maar je schrikt toch van zo’n bericht. Hou je taai hoor!

  21. Karien schreef:

    een heel erg late reactie, maar ik geloof wel dat het nog aankomt: heel veel sterkte gewenst! Ik heb inmiddels begrepen dat er eind januari een operatie komt, veel sterkte tot die tijd gewenst. Fijn dat het zich niet uitzaait, en de vooruitzichten op zich goed zijn!

Geef een reactie

