P1120266_1

Afijn deze foto is inmiddels al weer  twee weken oud… het beloofde verhaal over Den Bosch, de stad van ‘zoete lieve Gerritje’

logo naaicafe dj klosje-en-koffie-naaicafc3a9-jpeg1

Ik volgde dus een workshop op mijn coverstitchmachine 1000 CPX van Janome. Dat is dus een machine waar je een speciale deksteek kunt maken waardoor je aan de bovenkant een dubbel of driedubbel stiksel krijgt en aan de onderkant een mooie afwerking. Vrijwel alle tricotstoffen uit de winkel worden op een dergelijke manier afgewerkt, dus kijk gewoon even naar de zoom van je T-shirt. Nou ga ik niet vertellen wat we allemaal in de cursus leerden, want dat zou niet eerlijk zijn tegenover Leonie van Avenir Mode waar ik deze cursus volgde, maar ik wil er wel van de mogelijkheden laten zien. Deze machine kun je immers gebruiken als je bij mij in Naaicafé DJ komt. Ik heb daar vier gewone naaimachines een lockmachine en dus die coverstitch.

Aan de hand van een uitgebreid werkboek neem je eerst je machine stap voor stap door. (Klik op de foto’s als je ze groter wilt zien).

  • Je krijgt uitleg over de naalden (soorten en hoe ze moeten zitten)

P1120258_1 P1120259_1

  • Maar ook over het garen en de spanning van de machine bij allerlei soorten stoffen

P1120262_1 P1120263_1

  • Je oefent met naalden inzetten en draden inrijgen

P1120261_1 P1120260_1

En dan ga je aan de slag met het boek waarin o.a. aan de orde komen

  1. over én op een naad coveren
  2. ronde randen zomen evt. met boordje (foto midden)
  3. diverse soorten elastiek meecoveren
  4. riemlusjes maken
  5. hoeken coveren (foto rechts)
  6. siergaren gebruiken
  7. kettingsteek gebruiken om te borduren of te smocken (foto links)
  8. kettingsteek gebruiken voor elastiek, tricot en zware stoffen

 P1120300_1  P1120302_1 P1120301_1

Verder leerde ik soluvlies gebruiken. Dit is een soort hulpstof die je bij borduren en coveren over de gewone stof legt. Hierdoor blijven de steken meer boven op de stof liggen. Doordat soluvlies oplost in water, verdwijnt het na het wassen of strijken met stoom. Het is ook heel goed te gebruiken bij gladde stoffen of stoffen met een lastige strukctuur (pailletten/breisels). Leonie noemde het de oplossing om moeilijke stoffen makkelijk te maken. Ik gebruikte het bij het boordje op de middelste foto hierboven en je ziet duidelijk dat ik de bocht daardoor veel vloeiender kon stikken.

De workshop duurde 4,5 uur maar ik had niet alles af kunnen krijgen omdat ik niet zo geconcentreerd kon werken als anders. Maar ik kreeg allerlei lapjes mee om het thuis af te maken en dat heb ik dus inmiddels ook gedaan.

P1120269_1

Manlief was ook mee naar Den Bosch en had daar inmiddels 75 km gefietst. Helaas was hij daarbij zijn mobiel kwijtgeraakt, dus we moesten terug om die te zoeken voordat we aan de Bossche Bollen konden. We gingen hiervoor naar de enige echte oftewel banketbakker Jan de Groot. Het is niks geen oubollig zaakje maar een reuze trendy tent waar het beredruk is.

P1120270_1 P1120271_1

Er was weinig tijd meer over om te winkelen maar ik wil toch nog een paar leuke adresjes om te shoppen en te eten/drinken noemen, waar wij nog wel eens terug zullen keren:

P1120273_1 P1120272_1 P1120285_1 P1120276_1 

 P1120282_1 P1120281_1

Dit hele blog is het k-woord nog niet gevallen en dat wou ik ook zo houden deze keer. Ik heb zelfs nog veel meer naaiwerk en tips dan er in dit blog passen, dus er komt nog een deel drie. Maar ik weet nog niet wanneer want het verhaal van de eerste trail in Geldrop wil ook nog geschreven worden.

P1120283_1

Eén reactie »

  1. kungslilja schreef:

    Toevallig had ik het gisteren nog over de 1000 CPX. Die staat hoog op m’n verlanglijstje, maar is nu nog te duur. Als ik in de buurt woonde, kwam ik langs om ‘m eens uit te proberen!

Geef een reactie

