klavertje 941209_418548034929911_593808997_n

Onlangs plaatste  ik het vervelende bericht dat ik aan huidkanker geopereerd moet worden. Als je het wilt teruglezen of als je het gemist hebt kun je hier klikken.  Dinsdag had ik een tweede afspraak in het EMC.

P1120313_1

Al weer vroeg fietsten manlief en ik naar Dijkzigt – zoals ik het EMC nog altijd noem – en daarna zou ik terugrijden naar de sportschool en Arjen naar zijn werk. Maar het liep anders dan we dachten want we begonnen om 8.15 uur met een afspraak met  bij de plastisch chirurg en eindigden om 10.30 uur met bloedprikken. Ik vermoedde al dat ik niet zomaar naar het EMC doorgestuurd was, maar het was toch flink slikken voor me.

omdenken

Dit gaat er gebeuren:

  • Eerst vind er een operatie plaats voor het weghalen van de huidkanker onder lokale verdoving volgens de techniek die Mohs microchirurgie heet (voor info zie deze link).
  • Maar ik moet nog een nachtje blijven, want de volgende dag krijg ik een operatie onder algehele narcose voor een gezichtsreconstructie door een plastisch chirurg.
  • In het gunstigste geval kunnen ze het gat (ca. 3 x 4 cm en diepte onbekend) dichten door de wang terug te klappen en over/tegen de neus aan te trekken. Het herstel is dan ca. 6-8 weken.
  • In het ongunstige geval moeten ze een stukje uit mijn voorhoofd halen om over de neus te zetten. Daarvoor is dan na ca. 4 weken opnieuw een operatie nodig om dat bij te werken en waarschijnlijk na enkele weken nog een keer. De hersteltijd is dan veel langer. (Voor info zie deze link maar daar staan wel foto’s is die misschien ‘eng’ kunnen zijn).
  • In beide gevallen moet ik een tweede nacht in het EMC blijven.
  • De operatiedatum is nog niet bekend. Ik kan daar in de loop van volgende week over bellen/bericht krijgen. Waarschijnlijk vindt het wel dit jaar nog plaats.
  • Sporten mag ik helaas weinig – fietsen/wandelen wel – want er mag geen druk op het hoofd komen. De marathon van Rotterdam lopen (waarvoor ik al ingeschreven was) is helaas dus niet mogelijk. Maar er zijn overal marathons, dus dat komt wel weer. Met een beetje mazzel kan ik nog wel de Bruggenloop volgende week zondag doen.

emc imagesCAVMAQH6

Na de afspraak bij de plastisch chirurg en  de andere chirurg – ik wil hem geen kankerchirug noemen want daar was hij veel te aardig voor – mocht ik (zeer efficiënt geregeld) naar het inloopspreekuur van de anesthesist en vervolgens bloedprikken. Erg grappig was dat ik 100% zuurstof in mijn bloed had. Om half elf dus verlieten Arjen en ik geschrokken én tevreden het ziekenhuis. Het is allemaal niet niks, maar het komt goed. De artsen en verpleegkundigen waren heel inlevend en vriendelijk en namen alle tijd voor mijn vragen en zorgen. Niks was gek en ik kon er goed mijn ei kwijt. Ik heb verder een optimale gezondheid, dus reden te meer om er positief in te gaan. De jongens zijn natuurlijk ook geschrokken, maar zolang ik hun mama blijf is er niks aan de hand.
 P1120312_1
Ik ben uiteraard gewoon naar huis gefietst en gaan sporten want als je leven op zijn kop staat dan helpt afleiding en vooral bewegen enorm. Het is niet dat ik er niet aan wil denken of mee bezig wil zijn, maar ik wil juist kracht putten uit die andere stukken van mezelf om beter  te kunnen dealen met het feit dat je zomaar kanker krijgt, dat je daaraan geopereerd moet worden, en dan ook nog op zo’n openbare plaats als je gezicht, dat je van sporter ineens patiënt bent zich in acht moet nemen om zo goed mogelijk te herstellen. Dus ik had gisteravond ook een klant voor Naaicafé DJ en ik ga morgen gewoon naar naailes en mijn stageplaats.
P1120314_1
‘When a door closes a window opens’ zeggen ze, maar je moet wel zelf dat raam open zetten hoor en dat doe ik door bezig te blijven én plannen te maken. Wat mij overkomt moet ik niet tot een ramp maken, want dood ga ik er niet aan en er zijn heel veel mensen met veel grotere gezondheids- en andere problemen.  Ik wilde toch al heel lang een nieuwe fiets kopen en meer gaan fietsen als crosstraining maar ook om manlief bij te kunnen houden, dus daar ga ik eens werk van maken. Ook zou ik nog eens graag de Vierdaagse lopen, Nijmegen zou het leukst zijn, maar een andere mag ook. Pilatus of yoga zijn ook uitstekende middelen om fysiek in conditie te blijven, alhoewel ik natuurlijk loopconditie zal verliezen. De hometrainer en oefenbal -die ik vorige week al naar beneden had verplaatst- zijn er ook nog. Plannen zat dus… en die lange stukken rennen dat komt wel weer. Enne…. als iemand nog een startbewijs voor RM14 wil overnemen, laat het even weten.
»

  1. baasbraal schreef:

    Plannen genoeg schrijf je, nou als dàt geen fantastische overlevingsstrategie si, weet ik het niet meer. 100% zuurstof, zo gezond als een vis en toch binnenkort onder het mes. Wat een tegenstrijdigheden. Precies wat je schrijft: het komt goed! Ik heb trouwens ook bewondering voor de overlevingsstrategie: ‘gooi het er maar uit en krop het niet op’. Weet dat ik aan je denk en ondersteun – wilde ik schrijven- ondersteuning krijg je gelukkig van je man en kinderen.. Veel liefs uit Zweden

  2. isis45 schreef:

    Er wordt gelukkig iets aan gedaan. En al is het misschien niet waar je op hoopt, het komt allemaal wel goed. Je gezondheid is nu belangrijker dan MR14. Net wat je schrijft, die komen er nog genoeg, werk eerst maar aan je herstel, dat is nu het belangrijkste.

  3. veroniqueq schreef:

    Je slaat je hier al aardig doorheen. Je zult in goede handen zijn en ook prettig dat de plastische chirurg meteen werk van maakt. Je zult zien dat het wel goed komt.Je bent een doorzetter, dus….

  4. Repel schreef:

    Headfirst. Aan het begin van een lange weg met zeker- en onzekerheden. Je sport zal je houvast zijn. Je fitheid door het lopen zal je een heleboel gaan helpen.
    Eenvoudig is het niet…..maar je gaat er komen. En ondertussen lopen wij vanaf de zijlijn met je mee. Dikke knuffel lieve Do….

  5. KnutzEls schreef:

    Ben blij dat je nu weet waar je aan toe bent en dat je je prioriteiten “herschikt” hebt. Nu eerst dit afhandelen en dan later… dat komt wel weer. Sterkte!!!!!

  6. Ruth schreef:

    zo weet je nu dus waar je aan toe bent, maar kan wel geloven dat je daar effe van aangedaan bent. Maar top dat je ondertussen plannen blijft maken en niet bij de pakken blijft zitten. Komt wel helemaal goed, maar ik wil je toch heel veel sterkte wensen de komende weken!

  7. Saskia schreef:

    Ik leef met je mee. Blijf ervoor gaan!!! En dat lopen komt wel weer…..

  8. Lou-ter-Lou schreef:

    Oh Dorothé… ik wist dat het mis was, maar aan dat ongunstigste geval mag ik toch echt niet denken zeg, poeh… 😦 Maar hoe dan ook, het komt goed. Dat moet gewoon!!! Jij bent zo sterk en gezond dat dit ook gewoon helemaal goed komt, heb ik het volste vertrouwen in. Ik leef met je mee, maar dat wist je al. Heeeeeel veel sterkte, ook voor je man en de jongens. Knuffel!!

  9. ruud schreef:

    Je zegt het zelf; het komt goed.
    Het ZAL goedkomen!
    Je bent er sterk, je hebt een bere-conditie, je hebt zoveel ideeen en plannen.
    Je vecht je er doorheen.
    Maar natuurlijk ben je er zo mee bezig.
    Ik wens je heel veel sterkte; hopelijk kan je de Bruggenloop nog wel doen; want daarvoor ben je geweldig goed in vorm.
    En daarna, daarna volgt je comeback. Ik ZAL je ongetwijfeld weer gaan zien bij de volgende loopwedstrijdjes.
    Hou je taai!

  10. Nanda schreef:

    Jee…Dorothé…wat vervelend. Klinkt als een best heftige operatie. Ik wens je dan ook heel veel sterkte de komende tijd. Liefs, Nanda

  11. Wat goed dat je het zo allemaal kunt verwoorden! Geeft misschien ook wel net dat beetje meer lucht, ook om het te kunnen relativeren. Dat doe je echt super!

    Dat je leven zo op de kop kan staan heb ik ook zelf ervaren. Dat is heel, heel heftig!

    Jij zit er nog middenin en voorlopig komt er nog heel veel op je af. Je bent een heel bijzondere sterke vrouw Dorothé. Dat heb ik al heel wat jaartjes, zij het van het beeldscherm mogen ervaren! Heel veel sterkte met wat komen gaat! Ik lees je blogs altijd met veel interesse en plezier. Liefs Natalie

Geef een reactie

