2013-11-24 11.45.31_1

De week is voorbij gevlogen met al dat kankergedoe, maar ik probeer zo gewoon mogelijk verder te gaan. Dus hier volgt de blog over mijn eerste trailwedstrijdje in Geldrop bij Tis Voor Niks

2013-11-24 10.25.17_1

Hier bij Rotterdam moet je zoeken naar trailparcours want het is allemaal asfalt zo ver je kunt kijken. Mijn ervaring met off the road lopen is dus niet zo groot. Vandaar dat ik voor een korte trail van 15 km had ingeschreven in Geldrop bij Tis Voor Niks. Ongelooflijk maar waar. Vrijwilligers organiseren al jaren een loop zonder startgeld te vragen aan de deelnemers. In het lopers ABC kun je een beetje over de ontstaansgeschiedenis vinden van deze loop die inmiddels het maximale aantal deelnemers van 1200 wandelaars en lopers trekt.

2013-11-24 10.45.35_1 DSC_8674_1

Ik was nog maar net binnen en gelijk liep ik tegen Anne op, die hier was beland op haar zwerfafvalreis door Nederland. Ze logeerde bij mij en bij velen anderen en rent een jaar lang door Nederland om zwerfafal op te ruimen. En alsof dat niet bijzonder genoeg is doet ze het ook nog op blote voeten. Kijk vooral even op haar website. Natuurlijk even een foto gemaakt samen met de wandelaarster waar ze die nacht had gelogeerd. De verschillen in voeten waren ook wel een plaatje waard. Ook diverse atleten van Energie zag ik waarmee je dan snel even de loopambities, -verwachtingen en blessures doorneemt en waarbij ik dus ook vertelde over mijn a.s. operatie (alhoewel ik toen nog niet wist wat ik nu weet). Al snel werd het dus tijd voor de start, waar alle hectiek en stress ontbreekt die je normaal bij grote evenementen gewend bent. Alleen de rij voor het damestoilet is overal permanent lang.

2013-11-24 11.45.09_1

Het parcours voor de 15 km ging dwars over de Stabrechtse heide en het was er prachtig. Het was geen moeilijk parcours omdat het vlak is en er veel fietspaden liggen. Ik ben bewust de onverharde wegen opgegaan omdat ik mijn trailschoenen wilde uitproberen, want daarvoor heb ik thuis niet zoveel mogelijkheden. Het tempo lag veel hoger dan ik tevoren dacht te gaan lopen. Ik startte achteraan naast Anne maar ik had een onrust in mijn lijf en al gauw liet ik mijn benen maar hun eigen tempo bepalen. Het was alsof ze me wilden zeggen: ‘wij hebben geen kanker, wij doen het prima hoor, vort … gaan met die banaan.’ Maar het was zo mooi dat ik toch een keertje gestopt ben om een paar foto’s te nemen. Ik werd getrokken naar die rare boomstronk – foto boven blog- die weer symbolisch werd: kapot maar toch mooi en het verzoende me met de operatie en de daarbij behorende littekens , fysiek en emotioneel.

2013-11-24 11.45.05_1

Maar het lange lint lopers trok voorbij en ik vervolgde dus ook mijn weg. Het lopen kostte me totaal geen moeite, terwijl op het laatst het parcours wel iets lastiger werd met bochtjes en kleine hoogteverschillen. Voor ik het wist denderde ik op de finish af waar Anne al weer stond voor haar tweede hobby: supporteren maar deze keer zonder kanjerspandoek. Ik klokte af op 1:21:27 en vond dat een ongelooflijke tijd voor een 15 km trail. Al snel hoorde ik van anderen dat het slechts 14,34 km was maar de uitslagenlijst vertelt me dat ik 40e was van de 78 vrouwen  en 110e overall van de 177 finishers op die afstand – ongeacht leeftijdscategorie. Dus dat vind ik niet gek voor mijn debuurtrail: 5.40  min/km of 10,56 km/u.

DSC_8721_1 DSC_8802_1

Na afloop was het heerlijk om te douchen en nog even te kletsen met vele bekenden alhoewel ik moeite had om te landen in de gewone loperswereld met wedstrijdplanning en prestaties. Ik ben nog even gaan supporteren bij de finish van de 30 en de marathon waar ik Ruud en Hans professioneel zag finishen na hun respectievelijk 52e en 81e marathon en toen ik die ook aan de stamtafel had gesproken ben ik toch snel huiswaarts gereden. Ik ga proberen hier volgend jaar weer te lopen en dan een langer parcours. Met een beetje geluk kan ik zondag 8 december mijn geplande Bruggenloop (3e maal) gaan doen. Dat is dan een mooie afsluiting in verband met komende periode waarin in sporten helaas even een bijzaak wordt.

»

  1. Ada schreef:

    Het was weer gezellig om je bericht door te lezen, en het lopen bezorgd je ook een hele goede afleiding.

    Ik duim voor je dat het allemaal maar snel weer achter de rug is en dat je snel je “normale” leven weer kunt oppakken en het lopen je ook weer helpt met de genezing en verwerking.

    Heel fijn weekend !

  2. isis45 schreef:

    ZO, dat heb je ook weer gefikst. En weer erg mooie foto’s erbij. Wat is Nederland toch mooi hè? Jij hebt je gedachten weer even kunnen verzetten, dat is ook belangrijk. Er komt nog genoeg op je af, maar je komt er wel!

  3. ruud schreef:

    ’t is mooi en lekker lopen daar he, en ook altijd beregezellig; leuk je even te zien te spreken!
    Je hebt het weer prima gedaan en ook de komende gevechten zul je het goed doen.
    mwaha, “professioneel finishen”…….

  4. RunningHanS schreef:

    30 moet lukken volgend jaar

Geef een reactie

