1463461_477402075712260_511125537_n

‘Als je ergens op moet wachten dan duurt de tijd vier keer zo lang’ zei manlief toen hij nog bij de RET werkte, maar het wachten valt me niet zo zwaar. Waarschijnlijk hoor ik pas volgende week dinsdag meer over de planning van de operatie. Ondertussen zat ik niet stil want mijn blognaam is niet voor niets DJaktief

bruggenloop

Natuurlijk ben ik blijven rennen, want ik ben nog in training voor de Bruggenloop van morgen. Weliswaar ben ik iets minder fanatiek als anders omdat ik minder energie heb door slaapgebrek. Ik ga te laat naar bed en ik ben te vroeg weer wakker. Dat komt natuurlijk door de spanning voor de operatie en helaas weet ik niet hoe ik het knopje kan omdraaien naar ontspanning. Ik doe mijn best door zo gewoon mogelijk door te leven en bezig te blijven, maar het doet allemaal meer met me dan ik dacht.

Zo rende ik met buurvrouw de Brienenoord als heuveltraining ter voorbereiding – ieder eigen tempo omhoog – en onderweg dacht ik ineens toen ik naar beneden keek… als ik nu spring ben ik overal vanaf. Ik schrok vreselijk van mezelf – want ik zal zoiets nooit doen – maar het geeft weer dat ik niet zo stoer ben als ik eruit zie. Zo ben ik ook een keertje ongelooflijk uitgevallen tegen een goede vriend die een opmerking maakte die ik verkeerd opvatte. Natuurlijk is het weer uitgepraat maar het is wel een teken aan wand. Manlief en kids hebben dat al lang in de gaten natuurlijk en steunen me waar ze kunnen. Van jongste krijg ik zelfs regelmatig lieve briefjes al dan niet gebracht door hulpknuffelbeesten 😉

2013-12-03 16.41.41_1

Ter voorbereiding op een hardloopvrije periode heb ik geïnvesteerd in de aanschaf van een nieuwe fiets. Mijn huidige exemplaar dateerde van het geboortejaar van oudste (1997) en had er flink wat kilometers op zitten. Hij was loodzwaar en degelijk om kinderen en boodschappen te kunnen vervoeren.  Nu heb ik dit juweeltje (Gazelle Prestige) met 8 versnellingen aangeschaft in de hoop dat ik bij het manvolk van dit gezin weer een beetje in het wiel kan blijven. Verder kocht ik ook een tijdschrift met een beginnerscursus yoga. Dat heb ik ooit een blauwe maandag gedaan maar de zweverigheid van de docente stond met tegen. Een boekje zegt lekker niks en als ik er niet uitkom kan ik altijd nog aankloppen bij een buurvrouw-yogi. Die buur(t)vrouwen voorzien me ook van allerlei steun trouwens (taart, chinees, boek, tijdschriften, loopje, praatje, koffie etc.)

2013-12-03 16.41.28_1

Verder doe ik allerlei klusjes die ik misschien een tijdje niet zo makkelijk zal kunnen doen, zoals het verpotten van de kamerplanten. Ik beschik nl. nogal over wat exemplaren en ik had er onlangs ook nog wat gekregen van een buurvrouw die ging verhuizen. Planten gaan bij mij nooit dood. Ze worden ongelooflijk groot en worden heel erg oud. Ik weet niet hoe ik aan die groene vingers kom. Behalve water geven en 1x per jaar verpotten doe ik verder niets. Het was een flinke klus…. ben blij dat het er weer op zit voor een jaartje.

P1120324_1 P1120330_1

Naaicafé DJ draait ook gewoon door maar nu meestal op afspraak voor privéles. Het is gemakkelijker voor me om met één project tegelijk bezig te zijn. Het ontwikkelen van nieuwe plannen ligt even stil. Ik heb al talloze ideeën voor workshops, maar ik wil toch wel professioneel werken met een  goed draaiboek met patronen en voorbeelden. Dat pak ik over een tijdje wel weer op. De stapel naaiklusjes is in ieder geval weer wat geslonken. O.a. tekende en naaide ik een pyjamabroek voor middelste – maat > 176 maar wel xs – want die is nergens te koop. Uiteraard gebruikte in mijn coverstichmachine met de tips uit de laatste workshop.

Mijn stappen voor de herintreding op de arbeidsmarkt heb ik even ingehouden. Ik solliciteer nu niet en ga ook een tijdje niet naar mijn stageplaats en vrijwilligerswerk. Dat komt over een paar maanden wel als ik weer fit ben.

P1120299_1

Niet alleen klusjes stonden er op het programma, maar ook een paar uitstapjes, want manlief had reeds lang geleden een week vrij gepland. We bezochten de sauna in Barendrecht en familie in Nijmegen en treinden naar het Rijksmuseum in Amsterdam. Eindelijk zag ik ‘De Nachtwacht’  in het echt. Ik heb een voorkeur voor hele andere schilderkunst maar ik heb echt genoten van het museum. Het is net of je door een geschiedenisboekje loopt. De hele tijd lees en zie je iets en denk je … o ja! Vroeger wilde ik geschiedenis gaan studeren, maar daar is het nooit van gekomen. Nee ik ga het niet alsnog doen, maar ik ga wel meer musea bezoeken. Het Rijksmuseum kregen we maar voor de helft af, dus daar wil ik sowieso nog een keer terug. Op hun website kun je trouwens ongelooflijk veel foto’s met informatie bekijken dus ik ga er geen van mij plaatsen behalve een paar van items die me erg aanspraken. Klik op de foto om ze groter te bekijken.

P1120377_1

  • Scheepsmodellen in soorten en maten deden me denken aan mijn vader die ook modellen plankje voor plankje in elkaar lijmde en roeibootjes sneed.

P1120374_1

  • Model van een scheepskameel om schepen over ondiepten te kunnen trekken door middel van drijvers. Klik hier om te zien hoe het werkt. Alles wat met varen te maken heeft boeit me nog steeds zeer.

P1120365_1

  • ‘De bedreigde zwaan’ van Asselijn vond ik heel sprekend alsof ik hem hier zo op me toe zag komen aan de Gaatkensplas waar ik ren, maar het bleek ook nog een politieke betekenis te hebben want de witte zwaan staat voor de vermoorde Johan de Wit die opkwam voor het bedreigde land.

P1120357_1

  • Mooier dan ‘het melkmeisje’ vind ik deze ‘brieflezende vrouw’ van Vermeer vooral om de vele kleuren blauw….. zelf schrijf ik nog wel veel kaarten en mails maar over een tijdje komt er vast een schilderij van ‘dame met smartphone’.

P1120351_1

  • En voor de Molen van Ruijsdael heb ik ook een zwak omdat we er zo vaak langs zijn gevaren toen ik nog kind was en mijn vader me vertelde dat opa uit Wijk (bij Duurstede) kwam. De hele Rijn en Lek langs vertelde hij maar door over de familie, geschiedenis en aardrijkskunde. Veel ben ik ervan vergeten, maar de molen niet.

P1120363_1

  • Dit ‘het vrolijke huisgezin’ van Jan Steen; we denken nu wel wat anders over drankgebruik als vroeger gelukkig. Het is een leuk schilderij en het huishouden is een stuk minder afschrikwekkend als de uitdrukking die er van af stamt.

P1120432_1

  • Deze bloemenpiramide in Delfts blauw vind ik niet mooi, maar toen ik las dat er nog maar 35 stuks ter wereld zijn en dat vier ervan in het Rijksmuseum staan was ik ineens geïnteresseerd in het wel en wee van het porselein etc.  Echt een museum verruimt je blik en er gaat een onbekende wereld voor je open.

P1120345_1

  • Tenslotte een foto van onze nationale trots. Ik vond het heel mooi om te zien, maar ik heb minstens zo genoten van de mensen die naar het schilderij kwamen kijken en die haar bewaakten 😉

Ja zo vloog de week voorbij. Het gaat allemaal wel. Je went overal aan. Soms is heb ik het moeilijk maar ik ga mijn angsten niet uit de weg. Ik bekijk de plaatjes van operaties om te zien wat ik kan verwachten en na een paar tranen zie ik hoe ongelooflijk kundig de artsen zijn en krijg ik er vertrouwen dat het allemaal goed komt. Ik vraag steun als ik het nodig heb en doe de dingen die me helpen. Zo bezocht ik bijvoorbeeld nog het graf van mijn ouders en pas nu begrijp ik hoeveel angst mijn moeder gehad moet hebben met al haar operaties.

Morgen dus de Bruggenloop van 15 km -met een flinke wind voorspeld – maar toch ga ik mijn best doen om daar een PR te lopen (1:20:20 Zevenheuvelenloop 2011) als een mooie tijdelijke afsluiting van het wedstrijdlopen.

»

  1. Inge schreef:

    Weer een supermooie blog, knap geschreven, leuk om te lezen!

  2. kungslilja schreef:

    Heel veel succes met alles! Ik hoop dat je lekker hebt gelopen op de Bruggenloop. Ik vind jou wel stoer!

  3. Lou-ter-Lou schreef:

    Wat leuk om te lezen, wat een ontzettend lieve briefjes van je zoon en wat een toffe buurvrouw!!! Zoveel activiteit, dat ben jij. Doe je goed!! En geweldig gelopen ook nog!! Ik leef met je mee, ik hoop dat je gauw meer ervaart omtrent het hoe, wanneer en wat van de operatie en inderdaad, laat je angsten vrij, alleen dan kunnen ze uiteindelijk ook vervliegen. Knuf!!!

  4. kungslilja schreef:

    Oooh, wat een mooie tijd! (Stiekem bij de uitslagen gekeken) Wat is het verschil tussen bruto en netto tijd? En betekent dat dan een PR?

    • djaktief schreef:

      Hoi Jasmijn,

      Bruto is de tijd dat de race start, netto is de tijd dat je als loper over de mat gaat en je chip geregistreerd wordt. En PR staat voor persoonlijk record.

      Groetjes,

      Dorothé

  5. Anja schreef:

    Ha Dorothe,

    Je blog is fijn om te lezen! Mooi he, het “Rijks”. Een dag is echt niet genoeg.
    Zag dat je vandaag een pr gelopen hebt op twitter! Super, gefeliciteerd! En dan ook nog met die wind!
    Sterkte deze week, we leven mee!
    Grtjs.
    Anja

  6. Saskia schreef:

    Proficiat met je goede tijd! Ik heb vandaag ook lekker gelopen, in Tilburg: de schaatsloop! Jawel, 10km schaatsen op de Ireen Wust schaatsbaan en daarna 5 km op de atletiekbaan van AV Atilla (iets minder dan 5km op de baan, want de loper overbrugt ook het stuk van schaatsbaan naar atletiekbaan). Het schaatsen heb ik uitbesteed aan mijn beste vriendin 😉, wij deden mee met de wedstrijd voor duo’s. Erg leuk en gezellig en een mooie manier om samen wat quality time door te brengen. We combineren het met logeren voor het hele gezin (haar kids en mijn dochter schieten prima met elkaar op) en terwijl de vrouwen sporten doen de mannen de kids 😆.
    Mooi 8 minuten sneller dan vorig jaar: 6 min van de schaatstijd en ik was met 28 min ook 2 min sneller dan vorig jaar. Zeer tevreden en een leuke dag. Het leven zit soms vol onverwachte wendingen, dus geniet van elk moment….veel sterkte!

    Groetjes uit t zuiden,
    Saskia

  7. baasbraal schreef:

    Gelukt hè, met die PR? Mijn complimenten. Min dochter heeft ook meegelopen onder denaam van iemand die niet kon….. Je bent een sterk mens de ook haar zwakheid onder ogen ziet. Dàt is pas sterk. Denk aan je, denk aan je, en ik ben beslist niet de enige…. toi toi toi.

  8. Veronique schreef:

    Met tranen in mijn ogen las ik je blog. Jouw gedachte om “te springen want dan ben ik overal van af” is herkenbaar. Alleen…het lost niets op. Gelukkig kun je nog genieten van andere dingen, zoals het verzorgen van planten en heerlijk erop uit met man naar een museum. En je krijgt veel steun van je kids.
    Dorothé, ik begrijp je spanning maar probeer toch te ontspannen. Wachten duurt lang maar het hele leven is wachten.
    Fijn dat je over je ouders vertelt die ik zo goed heb gekend. Ook je moeder had groene vingers want al leefden ze in een kleine ruimte, ze vertroetelde haar kleine plantjes altijd terwijl je vader zich bezig hield met, in zijn ogen , belangrijkere dingen. En daar was een van kletsen. Wat kon die man boeiend vertellen vooral over scheepvaart.
    Veel sterkte de komende tijd en keep up smiling!
    Veronique

Geef een reactie

